Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 802 ggr
Jonaflax
1

Nybörjarfrågor dvärghamster.

Hej!

Jag har kikat runt en hel del på nätet och läst på om dvärghamstrar, men har några funderingar jag inte hittat svaren på.
Har i stort sett samma inlägg på Dvärghamster i fokus, men det verkar vara fler aktiva användare här.

Mina söner är sugna på att få hamster. Mina kaniner som bor i uthuset duger inte åt dem - de vill ha ett litet djur inne. Förmodligen tröttnar de kvickt, men det gör inget, eftersom jag gillar nästan alla djur med päls (barnen är ett bra alibi för mig när jag vill ha små djurSkrattande)

Som jag förstått det så är dvärghamstar rätt sällskapliga och ganska lätta att få handtama. Funderar på att göra en god gärning och köpa en eller flera som någon tröttnat på.
Vet att de ska ha en kompis, men tyvär finns det många ensamma hamstrar därute, så kanske blir det bara en. Det är väl inte helt enkelt att sätta ihop två vuxna?
Är det ryska vintervita, eller campbells som anses "trevligast"? Hybrider går också bra kanske?

Tänkte göra mig en egen Bur för att få lite bättre storlek, och då undrar jag följande:

- Kan man ha en behållare utan lock, t ex akvarium, och hur högt måste det isåfall vara från botten till kanten (borträknat strödjupet, så från överst i ströet) för att de inte ska kunna ta sig ut? Har ett djupt och rätt stort akvarium stående och skräpar. Har inga katter eller hundar som kan ta hamstern.

- Om jag måste ha lock - vad finns det för lämpligt galler eller nät, och var kan jag få tag i det?
Fyrkantsnätet jag har till kaninburarna har ju för stora maskor (19mm).

- Funderar annars på att bygga om en liten vitrin. Fint med glasdörrar. Då behöver jag ju också galler eller nät för att göra bra luftväxling i sidorna, eller på baksidan.
Tänkte isåfall ställa plastlådor i botten, för att få kisstätt, och lättstädat. När hamstern bott in sig och valt toahörn tänkte jag göra en övervåning (trähylla med hål dit en ramp går upp.
Vad tror ni om det?

-Om jag får tag i en ensam hamster, kan det då vara idé (om det är en hona) att låta henne få en kull, och behålla några döttrar? (Har möjlighet att behålla fler om jag inte kan sälja).
-Vad är maxålder på hona för att ta en första kull?
-Hur många ungar brukar de normalt få? (de sista frågorna kan jag nog hitta svar på här, men jag kom precis på idén :-).

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **