Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 961 ggr
MrsKoDoris
0

En eller flera?

Jag blir snart galen. Jag har sökt och sökt info om det där med dvärghamstrar, om dom ska bo en och en eller parvis/grupp.

Det slutade med att jag ringde Jordbruskverket.

På deras sida kan man läsa: "Gnagare lever ofta i familjegrupper eller kolonier. Huvudregeln är därför att du ska hålla djuren i par eller grupp. Detta gäller dock inte guldhamstrar som vanligen är aggressiva mot artfränder."

Den jag pratade med sa att även dvärghamster hade samma temprament som guldhamster och det då gäller en och en.

Jag vill juh att min dvärghamster (inköpt igår 31/7) ska ha det så bra den bara kan och därav letar jag all information som jag kan få. Jag trodde jag var påläst, men så när jag började söka efter ras (då han på djurbutiken inte kom ihåg namnet på rasen). Hittade jag mängder av forum, fakta osv där det står att man bör ha dom par/grupp.

Även på Svenska hamsterföreningens hemsida står det, "Roborovskis bör man om möjligt hålla flera tillsammans. Campbells och vintervita kan man antingen ha ensamma, parvis eller i små grupper."

Min fråga nu är. Ska jag åka tillbaka och skaffa en till (då en från samma kull) eller ska jag ha honom ensam?

När jag skaffade Doris (som fick somna in för några veckor sedan), så hade dom problem med att dom bråkade en del. Doris hade även några små sår, vilket jag tog upp med personalen på djurbutiken och då sa dom att det var för att hamstar var ensamma djur och trivdes bäst en och en. Jag frågade även flera gånger om man verkligen skulle ha bara en, då jag tycket det skulle bli ensamt för henne. Fick då svaret att hamstar ska leva en och en. Är det fel då, att låta dom leva en och en? För nu när jag läst runt lite extra, trots att jag tyckte jag hade den info jag behövde. Så ställer jag mig frågan en eller två?

[Emma--]
0

Det är väl främst kinesiska dvärghamstrar som sällan går ha ihop två och två, trots att lagen säger det.
Men dvärghamstrar ska bo två och två och dom borde ju få den chansen. Men sen får man samtidigt vara beredd på att sära på dom ifall det blir bråk.

Konstigt att den du fick prata med sa att samma sak gäller dvärghamstrar.

mocchino
0

Man läser på de flesta sidor att dvärgar ska hållas två och två och det låter ju jätte bra i teorin men i praktiken så är det långt ifrån alla gånger som det funkar.

Har man tur så funkar det, har man otur så funkar det inte.

Visst är det en hel del faktorer som spelar in så som burstorlek och kanske ha två av vissa saker men ska vi hårddra det så tycker jag att det är ofta man läser om att dom inte fungerar ihop, tyvärr. Även "gener" tror jag kan spela in en del också. Vet att bland möss har man ju försökt avla på snälla hanar som kan fungera att gå ihop med bröder/pappa och där har det ju blivit bättre vad jag förstått iaf men det har ju tagit sina år.

Vet inte hur många annonser jag sett på blocket på sistonde där folk säljer sina dvärgar för att dom inte fungerar ihop.

Jag har även själv testat att ha mor+dotter alt far+son eller syskon ihop men i slutändan så har jag fått sära på dom. Det enda jag har fått att fungera är hona+hane ihop.

Min chef (jobbar på djuraffär) har testat i flera år med att ha dvärghamstrar ihop könsvis men har inte heller fått det att fungera. Hon har fött upp dvärghamstrar i ca 20år tror jag det är och av erfarenhet så har det inte fungerat att ha dom ihop. Vet att hon hade ett brödrapar ihop i 1år och sen vart det slagsmål trots att inget i omgivningen ändrats. Så vi säljer oftast inte dvärgar ihop då just av egen erfarenhet så har det inte fungerat. Självklart är det upp till var och en men vi informerar om att det är bra att ha en Bur i beredskap om man nu tänker testa.

Fast som sagt tror jag även att det har med "gener" att göra. Dvs att man avlar på såna som man vet kan gå ihop med andra av samma kön.

Men jag kan ju även säga att mina första hamstrar köpte jag två systrar och två bröder (obesläktade) som jag satte ihop. Började med att jag satte ihop hona+hane, hona+hane men ena paret bråkade så fruktansvärt så jag tog bort hanen och satte in med det andra paret och det gick hur bra som helst! Dom bodde alltså hona+hane+hane i en miniduna och hade det hur mysigt som helst! :)

Efter ett tag testade jag dock att sätta in den andra hanen hos honan som satt själv och det gick bra. Men sen efter att dom fått ett par kullar, båda honorna, så försökte jag sätta ihop hanarna i en Bur igen och det kan jag ju säga fungerade inge bra alls. :P

Så jag brukar säga så här: Har du platsen för två burar om dom skulle börja bråka så tycker jag helt klart att man ska testa att ha två ihop! Men har du bara plats för en Bur så bör man bara ha en hamster också. För hur svårt skulle det inte bli om dom började bråka och du var tvungen att bara välja en att behålla?!

Men det är mina åsikter och erfarenheter. Jag kanske bara har haft hamstrar med dåliga "gener"? :)

// Nathalie

UlrikaD
0

Jag har bara haft dvärgar i par eller flera.

Mina vintervita har alltid bott två och två, och mina robbar har bott tre eller flera ihop.

[Emma--]
0

#2 Fast vill man inte ha två i olika burar är det bättre att skaffa en guldhamster tycker jag :) Annars borde man ge hamstrarna chansen att bo två och två i alla fall.

mocchino
0

#4 Jag tycker också att om man har platsen så ska man självklart testa att ha dom två och två. Dom flesta som köper dvärgar vill ju inte ha guldar för att föräldrarna tycker att dom är för stora.

Jag har inte märkt av att mina dvärgar som bott ensamma har mått dåligt utan dom har varit mera tama faktiskt.

Ni som är aktiva på forumet såg nog tråden om soptippehamstrarna som Nicolina la ut?! 6st av dom hamnade hos mig. Tjejerna bodde ihop från början men dom bråkade så pass att man var tvungen att sära på dom. Hanarna bodde alla 4 ihop men där var det slagsmål hela tiden, inte så att det vart några sår men det var gnabb och skrik från buren mest hela tiden så jag särade på dom och låter dom nu bo 2 och 2. Och ena paret är det hur lugnt som helst och dom sover ihop och myser medans i andra buren så är det pip och skrik lite då och då men inte så farligt men dom ligger inte alls och sover ihop utan dom ligger i varsitt hörn. Ingen av dessa sex är speciellt tama måste jag säga.

Men som sagt så tycker jag att man ska testa men man ska vara medveten om att det kanske inte funkar till 100%. Allt handlar ju faktiskt om personlighet i slutändan tror jag.

// Nathalie

MrsKoDoris
0

Efter att min man varit iväg och snackat en del med djurbutiken, så tog han beslutet att testa. Så med sig hem hade han en vilde.

Jag började med att fixa till lite och fånga in den första och lät den nya killen kolla läget i buren och sätta lite av sin doft under en stund innan jag släppte tillbaka första killen igen. Dom mötes i röret och vi fick se allt. Det såg ut som dom putsade varandra och kollade rumpan.

Åh nu nyss när jag kollade till dom, så kom en ur huset och jag började leta efter den andra. Till min stora förvåning kom även den andra ut från huset. Dom har tydligen tagit sig en sovpause tillsammans i huset.

Nu är det väl bara att hoppas på det bästa. Min man hade även gett vilden namn på vägen hem. Han valde Hugo. Då sa jag att den första killen kunde få heta Totte.

Totte och Hugo som är av rasen Roborovskis. Väldigt fina måste jag säga, synd bara att dom är så lika. Just nu är den ända skilladen att Totte är lite mindre än Hugo.

På djurbutiken varnade dom kraftigt om att det inte skulle funka med två hanar, men sedan vände hon väl lite på sin åsikt. Nu är det bara hoppas på det bästa att det går bra och att dom får ha det kul tillsammans. Skulle det inte funka, så funkar det inte och skulle det funka, så funkar det.

Noxia
0

Man ska iallafall inte ha tjejerna och killarna hela tiden i Bur för då får man fler ;)