Miniduna till guldhamster?
Har någon en miniduna till sin guldhamster eller är deföramå? Måttet är 55x40 ca. Buren har 2 våningar. Tacksam för snabbt svar
Det går bra att använda en mini-duna till en guldhamster :)
Går definitivt inte bra. Tyckte det var för litet för en ovanligt liten dvärghona. Minimumet för en guld är enligt mig är 80x50cm.
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med #2, tycker du ska satsa på en större modell!
Jag har en mini-duna till min Campbell unge. Tkr nästan att den är för liten för henne, så jag håller med #2 & #3. Satsa på en större modell.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Jag har minidunor till mina hanar, alt rainbow burar men till honorna brukar jag försöka ha större just för att dom brukar vara mer livliga.
Enligt mina erfarenheter är inte störst alltid bäst, inte när det gäller hanarna iaf. Däremot bland honorna så har störst Bur med mycket inredning varit det rätta svaret. ;)
Vet en gammal uppfödare som hade en hane som verkligen vantrivdes i en maxiduna, den var alldeles för stor för honom. Han förlorade vikt och så men sen när han kom till en miniduna så lugnade han ner sig och gick upp i vikt igen och trivdes helt enkelt bättre i den mindre buren. :)
// Nathalie

#5 Dock kan vi ju tillägga att det lär vara ett mindre vanligt fall, då de allra flesta föredrar utrymme!
Allt som är över laglig storlek d.v.s. kostaste sida 20 cm, 0,12 cm2 är OKEJ. Sålänge buren har minst den storleken är det upp till var och en att avgöra vad som är för litet.
En miniduna är laglig åt guldhamster, därefter avgör du själv om du tycker att det är lämpligt eller ej.
Mvh Ellenfyrkant

#6 Menade bara på att man bör se till varje hamsters behov istället för att bara dra alla över en och samma kam. :) Självklart anser jag precis som er andra att störst är ju bäst men det är inte alltid det är bäst för hamstern.Men som du säger så är det nog inte så vanligt med just den hamstern som vart stressat av större boende. ;)
Men sen så finns det ju annat man kan lägga in i tänket också som tex om hamstern får vara ute utanför buren mycket också. Man behöver inte ha dåligt samvete om man "bara" har en miniduna till sin hamster den kan ju trivas trots det! :P
// Nathalie

#7 Absolut, ville bara inte ge någon tolkningsutrymmet att ha som anledning att ha en liten Bur för de har "hört" att det kan bli stressande för hamstrar att bo stort.
Vad gäller andra stycken håller jag med dig!
Mvh Ellenfyrkant
Jag personligen skulle aldrig ha en hamster i miniduna. Jag har en mellanduna till våran och tycker nästan den är lite liten.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag personligen skulle aldrig ha en hamster i miniduna. Jag har en mellanduna till våran och tycker nästan den är lite liten.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D