Knölar som gör ont på magen!?
När jag kom hem igår efter att ha varit borta 3 dagar (hamstrarna blev matade av pojkvännen) så skulle jag ta upp mamma Eldha som verkade stressig i buren. Märkte direkt att hon har två knölar på sidan av sin mage, som dessutom gör ont! Hon visar starkt att det är obehagligt när jag kommer i närheten av dem. Hon visar det genom att rycka till och nästan bitas, vilket hon aldrig gjort förr! Hon brukar alltid vara så still i handen så detta gör mig väldigt orolig, sen att hon är mamma just nu känns ju bara mer jobbigt. 
Knölarna ser ut att vara varfyllda (jag har tvättat med tops och vatten hittils). Men knölarna är inte överdrivet stora. Den ena är som ett mindre solrosfrö storleksmässigt och den andra är mindre än hälften så stor.
Knölarna ligger ganska nära hennes tuttrad så först gick ju tankarna om att en unge kanske bitit henne och att det blivit ett infekterat sår, men det ser verkligen inte ut som det … Märkte även att hon verkade lite torr runt själva knölarna.. detta gör mig så jäkla förvirrad! 
Någon som har en aning om vad det kan vara innan jag tar henne till vetten?
Bild har jag inte på knölarna ännu.. Kan försöka ta senare idag när hon fått vila..
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter som mjölkstockning. Men bäst är ju om du åker till en veterinär så fort som möjligt, så det inte sprider sig ifall det skulle vara en infektion.
// Sofia
#1 Precis det jag tänkte. Har jag tur så får jag en tid imorgon, men frågan är hur jag gör med bebisarna.. ska jag ta med dem med i transportburen? Har aldrig åkt med en hamstermamma tidigare till vetten :/
Sen känns det jättejobbigt, för tänk om det är jättefarligt och att hon itne kommer klara sig?
Mår så jäkla dåligt när sånthär händer.. 
/Matilda
Om du har möjlighet så tar du med dig den Bur de bor i, det gjorde faktist jag. Hur gamla är ungarna nu?
Sen måste du ligga på så du kommer iväg så fort som möjligt, helst redan idag. Tyvärr klarar sig inte alla honor när de åker på detta 
Min gjorde det dock och levde länge, alla bebisarna klarade av medicinen oxå, veterinären jag hade varnade för att de kunde stryka med nån bebis, men icke, så har du tur och kommer iväg snabbt nu så ska det nog gå bra 
#3 Jo, fast vetten i denna hålan verkar inte ha öppet, jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till heller då jag inte har bil eller körkort och min pojkvän jobbar.. 
Hur ser symptomen ut för detta? Någonting jag kan göra redan nu?
Knölarna sitter nämligen inte på tuttraden, utan längre ut.. om vi säger där det bryts av från rygg till undersida/mage.
Buren de är i kan jag inte ta med, den är för stor och klumpig för att ha i bilen.. så nu är frågan vad jag ska göra .. 
/Matilda
Om jag minns helt rätt så såg knölarna mörka/svarta ut, nu var det ett tag sedan detta hände hemma hos mig, men jag har för mig det.
Tyvärr kan honan dö av detta, så jag hopaps du kan lösa det så fort som möjligt.
Hur gamla är bebisarna?
Men hur gamla är bebisarna?
// Sofia
Ungarna är födda 27/6, så dem är 3 veckor gamla nu.
Knölarna på mamman är inte mörka, de är hudfärgade, ser dock lite irriterade ut. Jag ringer min pojkvän dirr, han kanske kunde sluta tidigare idag och då åker vi till vetten dirr!
/Matilda
Jamen är de så pass gamla är det ingen fara att ta med dem i en större transportbur till veterinären 
Vad bra! Man blir ju så lätt orolig
Första gången detta händer mig och jag vill verkligen inte göra fel.
Försöker desperat få tag på pojkvännen, hittade ett djursjukhus 40 min med bil härifrån som har öppet till 17 idag, dem är enligt ryktet bra och sätter alltid djuren i centrum, plus att de har mer vana för smådjur än det "stora" djursjukhuset i Växjö. Håller tummarna på att jag får en tid redan idag!
/Matilda
Håller tummarna för dig! :)
//Forgetful
Har en liten fråga till! Vad är det för slags antibiotika man får? Funderar på hur mycket pengar jag måste ta ur mitt "nöd-konto". En "koll" på hamster kan ju kosta från 200-350:-, sen medicin på det, kanske 200:-, så en 600:- bör räcka? 
/Matilda
#10 Tack! :) Hoppas detta går vägen nu!
/Matilda
Åh herregud så sorgligt… Jag skulle bli helt utom mig av sorg och gå ner mig själv rejält… fast det är väl smällar som man får ta i sådana fall
tänkte att om ungarna redan äter fast mat och är över två veckor så klarar de sig ju utan mamma, men hoppas innerligt att dom inte ska behöva mista sin mor… Lycka till nu!
#13 Det är jättejobbigt, jag har ringt till djursjukhuset i Tingsryd nu och har även fått tag på pojkvännen min. Den klinik jag ringde stänger 17 men han som är mest inriktad på smådjur är inte kontaktbar förens om en timme och vid den tiden så hinner jag inte till kliniken innan dem stänger.. Ska höra med Växjö djursjukhus med hur dem tycker jag ska göra, dem kanske har öppet längre och då åker jag dit..
Det är svårt att inte få panik i detta läget. Ungarna kommer klara sig oavsett tror jag, men underbara Eldha vill jag inte vara utan.. 
/Matilda
Olika veterinärer ger olika mediciner, de har alla olika erfarenheter, har varit hos några olika nu och fått olika hos dem alla, har nämnt ibland vad jag fick hos den förra och den andra upplever det kanske inte alls med lika bra verkan, så jag vet faktist inte vad du kommer att få, men räkna med minst ca 600 kr, sen beror det ju helt på vad för taxa de har, vi har väldigt billigt i och runt Motala.
Sen behöver det ju inte vara mjölkstockning/juverinflammation, det kan ju vara bett från en unge oxå, men jag håller tummarna att det går bra för din hona, för som du säger, ungarna klarar sig ju själva om det skulle vara så, men honan vill man ju ska må bra oxå.
Lycka till och hoppas din hona får den hjälp hon behöver.
Tack! Jag hoppas att detta löser sig.. men det verkar som att jag kommer få en veterinärs råd vid halv fem och sedan en tid tidigt imorgon på morgonen, dem har bara öppet till fem och dem i växjö hjälpte inte mycket…
/Matilda
Sådär!
Har nu pratat med en veterinär som föreslog att jag skulle massera lite, fick den tidigaste tiden de hade imorgon, kl 11:30 och ska då komma in med både mor och barn så dem får titta lite.
Vetten sa att det måste inte vara mjölkstockning eftersom att mamman inte är under den intensivaste "di-tiden" utan det kan vara juverinflammation och att Eldha inte får ut all mjölk.
Eftersom ungarna inte diar så mycket så lär de klara sig, men det är dessvärre för Eldha, som då behöver få ut sin mjölk. Fortsätter ungarna att dia så kan de med bli sjuka och slutar Eldha att dia så kan hon bli sjuk… Så jag måste alltså välja. Däremot kom vetten och jag på en lösning och det är att jag kan massera henne mycket så att endel mjölk kanske kommer ut och sedan se till att ungarna inte diar henne för mycket.
Förhoppningsvis får jag antibiotika när jag kommer till djursjukhuset imorgon, men de gör som så att de blandar ut medicinen för att hamstrar är så små, och de vet inte om ungarna kan stryka med om de använder den medicinen på dem också, så därför måste de även undersöka bebisarna.
Det vetten gav mig som råd var att massera Eldha så mycket jag kunde och sen sära på ungarna från henne en stund, så det blir det jag får göra nu under kvällen, sen håller jag tummarna inför imorgon!
/Matilda

Är det mjölkstockning så måste mjölken ut precis som du skriver.
När du masserar ta och fukta en tunn näsduk eller liknande med ljummet vatten och massera försiktigt. Att det blir blött och kroppstempurerat stimulerar mjölkkörtlarna mer än bara massage.
#18 Ja, nu skrev jag ju inte exakt hur jag skulle massera, ville bara få det skrivet fort här.. Men jag ska ta och göra det, hon gillar inte att jag är på henne just nu, kan ju vara för att hon har ont.. Men jag ska försöka och gör mitt bästa!
Imorgon får hon medicin på plats kom jag överens med vetten så förhoppningsvis löser det sig..
/Matilda
De är jätte bra där så det kommer nog gå jätte bra ska du se :)
//Forgetful
#20 ja.. jag hoppas det.. har försökt massera lite med en ljummen (och blöt) tunn tygbit men eldha verkar inte alls tycka om det, hon vill inte alls gå med på det.. men hon fick några sånna där tillfällen då hon "frös till" och då passade jag på. Nu sitter hon och tvättar sig lite, får hoppas på att detta går vägen tillslut.. är ju orolig som attan nu. :/
/Matilda

#21 Det gör riktigt ont på dem när man masserar så de vill såklart inte vara med. Men det blir ju bättre bara man får igång det hela.
#22 Jo, kan tänka mig att det måste göra rätt ont.. Ändå försökte hon inte bita mig nu utan hon kunde sitta still ett tag.. tänkte att jag gör som så att jag masserar lite, sen får hon vila, sen masserar jag lite till.. hon blir så lätt stressad nu har jag märkt.. 
/Matilda

#23 Det är en bra taktik, att göra lite i taget. Har suttit så med en illerhona en gång, och uj, vad tänder hon fick.
#24 Okej, vad bra, då gör jag rätt iallafall.. Eldha blir väldigt stressad när jag är på henne just nu men jag ger henne som små omgångar med massage.. Hoppas att antibiotikan hjälper imorgon..
/Matilda
hoppas att allt går bra med tösen och bebbarna :)
Hoppas jag med!
Tänkte logga in nu lite och uppdatera hur det gått nu under kvällen.
Har masserat Eldha nu för sista gången innan jag går till sängs och märkte en förändring i hennes beteende. Nu denna sista gången så var hon inte lika stressig och hon satt still i handen som hon brukar.. kanske mår hon bättre? Jag masserade rätt länge och inga protester.
Håller tummarna för imorgon, jag har hopp för denna tjejen. <3
/Matilda
Så bra att det går framåt! Lycka till!Och hoppas att det går bra

Usch inte kul med mjölkstockning!
Har haft det en gång på en hona med nyfödda ungar. Jag satt i ca 4 timmar mitt i natten och blåste varmluft på tuttarna och masserade och lät en av ungarna tvångsdia på tutten, hon hade värst på just den. Men då var ungarna som sagt nyfödda så dom ville ju inget annat än dia, kan ju vara lite svårare med en tre veckors. ;P Men jag satt som sagt och värmde tuttarna och masserade och det lättade upp efter ett tag men hon tyckte ju självklart inte att det var ett dugg kul men nått som var tvunget att göras. :) Hon klarade sig och av 9 ungar så klarade sig 3 efter första natten.
Måste väl inte säga att jag behöll alla tre ungar själv.. 
// Nathalie
#29 Yes, har varit hos vetten nu. :)
#30 Nej, det är jobbigt och ungarna diar inte alls mycket, men har varit hos vetten nu. :)
Sådär, uppdatering:
Var hos vetten med Eldha och bebisarna. Vetten var mycket trevlig och Eldha skötte sig exemplariskt! Helt stilla, lät vetten pilla och känna. Sedan sa vetten att det är en juverinflammation och att Eldha måste ha medicin 3 ggr om dagen. 2 sprutor ska hon få om dagen samt en droppe medicin ska hon ta oralt. Bebisarna har klarat sig mycket bra sa vetten och dem kommer alla överleva om jag tar dem ifrån Eldha nu, då Eldha kommer gå på ganska stark medicin.
Ikväll ska jag ge Eldha sprutan själv, i nacken. Som tur är så är kanylen tunn och liten och Eldha kände den knappt när hon fick sprutan hos vetten tidigare idag. Hoppas nu att allting blir bra och nummer har jag till vetten om jag har några frågor eller om någonting händer. Allt som allt så gick besöket på 450:- och då fick jag även med medicin, 8 sprutor+kanyler och 7 stk engångspipetter.
Så nu håller vi tummarna för Eldha!
/Matilda
Härligt! Håller mina tummar och alla hampisar sina tassar! :)
// Sofia
#32 Tack! :')
Ikväll klockan tio ska Eldha få sin andra spruta för idag.. Jag själv är ganska nervös om jag ska vara ärlig.. 
/Matilda

Skönt att det gick bra. Och att det var såpass billigt. Sist jag hamnade hos veterinär med hamster så fick det på hur mycket som helst.
Sprutan ska bara tas i nackskinnet eller? Om du nyper runt skinnet och sticker mellan där du håller så känner hon bara dina fingrar och inte sticket.
#34 Ja, jag tycker det var mycket bra att dem gav mig allting som behövdes med. Själva besöket gick på 350 kr och medicinen + tillbehören kostade 100 kr.
Ja, sprutan ska tas i nackskinnet och så som du beskrev det var det precis som vetten gjorde när hon gav Eldha sprutan. Man håller lixom tag i nackskinnet (nyper) och sen tar man sprutan strax under. Eldha ryckte inte enns till när hon fick sprutan så det verkar ju vara någonting som fungerar. Men det var viktigt att man bara tog just en droppe, annars blir det för mycket medicin för lilltjejen.
Det jag gillade med det stället jag var på nu med Eldha var att de verkligen var trevliga och dem var mycket nogranna med medicinens mängd osv. Dem vägde Eldha och så med, hon var ganska tunn..
Sen ska jag ju sära på ungarna från Eldha redan nu, känns ju sådär.. 
/Matilda
Ungarna kan reagera på den starka medicineringen som Eldha får.
Det är därför som det är viktigt att du särar på ungarna från henne.
Håller tummarna för Eldha, har själv haft mjölkstockning härhemma.
Den senaste jag hade var på Hilma, fick Bactrim utskrivet, som skulle ges via munnen 2gg/dag och i 14dagar, mina ungar var inte så gamla att de klarade sig utan att dia, men det var ingen fara för ungarna sa veterinären, jag tog det med en nypa salt.. men döm om min förvåning när ingen av ungarna dog, alla klarade sig, Hilma likaså.
#36 Jag särade på dem redan efter vetten så dem är inte med Eldha längre, jag vill ju inte riskera deras liv när jag vet att de nu klarar sig egentligen utan Eldhas mjölk.. :/
#37 Bactrim? Det har ju jag fått (alltså till mig själv). Fick det när jag hade UVI för 2 år sen (var allergisk mot det och har inte fått det sedan dess). Så detta finns till hamstrar med, fast då ger man det mot mjölkstockning? 
Jag fick två olika mediciner så i detta fallet vågar jag tyvärr inte låta ungarna gå med mamman, men dem är så framåt och dem sover i min famn osv, så jag tror det ska gå bra nu. 
/Matilda
Bactrim finns för både djur och människor. Det är ett slags antibiotika som används mot infektion. Mjölkstockning är en slags infektion :)
Det kommer gå kanon det här!
// Sofia
#39 Ah! Jag som trodde att det endast fanns till för UVI på människor x) Men där ser man, då har jag lärt mig nåt nytt! 
Jag hoppas det går bra nu! Känns så mycket bättre redan! Om 20 minuter ska Eldha få sin andra spruta.. Jag är ganska nervös.. 
/Matilda
#40 Slappna av bara :) Så gör Eldha det också!
// Sofia
Du får tänka som så att hon måste ha sprutan och du är den som måste ge henne den. Du gör henne inte illa utan tvärt om så hjälper du henne. Så bara ta det lugnt så går det jättebra!
Håller alla tummar och tassar vi har här hemma för att det ska gå bra med din lilla tjej.
Sådär! Nu har Eldha fått sin första spruta för idag och sprutan igår gick bra! Tusan vad tunn kanylen var! Man kände ju knappt att man stack henne, vilket var skönt.. Nu när jag gjort det 2 gånger utav 8 så känns det bra, hon litar på mig och jag litar på henne.
Ungarna mår bra dem med, helt översociala
Har dem just nu springandes i min morgonrock för där trivdes dem visst mycket 
#42 Du har rätt, jag fick intala mig själv att lägga min nervösitit åt sidan och istället tänka på vad som är bäst för Eldha.
Svullnaden har gått ner lite, hon är inte längre röd utan nu är det bara svullet, så jag tror att detta fungerar! 
/Matilda
Så bra att det går framåt!!
Detta fixar ni!
Även här håller vi alla tummar och tassar!
#44 Tack! Det verkar som att det går framåt och jag är så glad att Eldha redan verkar må bättre! 
/Matilda

Skönt att det går bra!
Det är just sin egen nervositet man ska komma över när det gäller injektioner. När man tagit den första och märker att det inte gör ont när man håller på det sättet så blir det mycket lättare.
#46 Ja :') Det gick mycket bättre efter jag insåg att Eldha inte ens brydde sig hälften så mycket som jag gjorde, då kändes det genast lättare och jag har ingenting emot att ge henne sprutan nu.. Jag som trodde hon skulle hata mig 
/Matilda

Man undrar om de känner på sig att man försöker hjälpa. Jag fick ju hjälpa en hona att föda en gång när hon inte kunde få ut dem själv. Hon var helt still hela tiden medans jag masserade ut ungarna som fastnat. Var precis som om hon visste att det var för hennes eget bästa.
#48 Hmm ja, jag har med funderat på det.. Ibland får man lite den känslan. För så snäll som Eldha var när jag skulle ge henne spruta och så fint hon skötte sig hos vetten.. jag blev helt paff!
Kanske finns det en chans att dem känner av sånt lite.. Lite OT, men hur gick det för bebisarna? blev nyfiken nu ju 
/Matilda

#49 Inga bebisar klarade sig där. De var åtta stycken och alla var döda:(
Men mamman klarade sig och det var ju huvudsaken.
#50 Ah :/ Så kan det ju gå med.. allting är inte en dans på rosor.. :/
Men vad skönt att mamman klarade sig! :') Du räddade säkerligen hennes liv där!
/Matilda

#51 Ja, det fanns ingen tid att åka till veterinär för när jag förstod att allt inte stod rätt till så stack det ut ett halvt ben ur henne och kom vare sig fram eller tillbaka.
Tyvärr råkar man ju ut för dåliga saker också. Man får vara glad när det ordnar upp sig.
# 52 Ja, jag hålled med dig.. :/ När inte vetten heller finns tillgänglig så måste man ju agera och just det agerandet kan ju rädda liv. Jag är så glad att jag kan hjälpa Eldha nu, hade hon försvunnit så hade jag mått rätt dåligt nu :/
/Matilda
#38 Du behöver inte oroa dig för ungarna. Är de redan tre veckor följer du tom jordbruksverkets föreskrifter om du placerar dem i nya hem nu.
#54 Fast jag tänker ju verkligen inte sälja dem nu, på tok för tidigt!
Bara särar på dem. Kommer ha kvar dem tills 5v ålder, självklart honan för sig och hanarna för sig. :)
/Matilda
Vad bra att du fått medicin och sånt. Hon kommer säkert klara sig nu
.
Jag hade en hona som fick mjölkstockning och henne fick jag avliva hos veterinären
.
Mvh Alicia.
Skönt att höra att det går bra för din hona 
#56 ja, jag tror att allting löser sig nu med henne. :') #57 ja, det känns mycket bättre nu när hon fått medicin och visar tecken på förbättring. :)
/Matilda
Sådär! Sista sprutan har nu Eldha fått, nu ska hon bara ha dropparna i munnen 1 gång om dagen i tre dagar till! Kan meddela att hennes svullnader har gått ner extremt mycket och hon mår verkligen bättre! Har lagt på sig lite mer vikt och verkar mycket piggare! :')
/Matilda

Vad härligt att höra!

Gud vad härligt att höra! :D Vilket jobb du lagt ner! :D Jag hade dött om jag varit tvungen att ge spruta i nacken. Har sprutfobi så det räcker och blir över, men i såna där fall så lägger man väl mest troligen sånt bakom sig och bara kör på för djurets skull! :)
// Nathalie
Det var ju toppen att höra!
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#55 Nä då, det behöver du absolut inte. Men det är fullt tillåtet =)
#60 Ja! Jag är så glad att jag kunde hjälpa henne! :')
#61 Klart man lägger ner jobb på sina småttingar.. Dem har ju inte mycket att säga till om, man får ju vara deras röst i det läget.. :/ Jag har med fobi, fast inte för sprutor utan för nålar.. var rädd att jag skulle sticka mig själv med sprutan men det hände aldrig. :)
#62 Ja, verkligen! :D Kände för att uppdatera lite :) Blir ju en bra historia, med ett gott slut :D
#63 Jaha, det var så du menade. :)
Jag måste bara nämna att hela denna incidenten har verkligen varit en läxa för mig, man ska alltid vara beredd på sjukdomar och andra dåliga saker.. Och denna händelsen gjorde tom att mitt självförtroende ökade, jag är inte längre rädd att ge en hamster en spruta, för nu har jag sett vad dem sprutorna gör. Man ska aldrig ge upp förens man är 100% säker..
/Matilda