Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1129 ggr
mnia
0

Dvärg eller guld?

Hej! Jag har funderat på att skaffa en hamster. 
Men då undrar jag , Vad är det för skillnad på dväghamstrar och guldhamstrar. Är guldhamstrar lättare att få tama? Bits dom mindre? Behöver dom större Bur etc.

Snälla hjälp mej fort, är sugen på att köpa en snart :D

mnia
0

Ska man ha bo ibörjan eller ska man vänta med det tills dom e tama? Har hört olika om sånt ..?

mnia
0

putt

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hantering är A och O bakom att få en hamster tam, den enda arten som är lite mer svårhanterlig är Roborovski, för att de är så små och sprättiga jag kallar dem "popcorn" Kyss Läs på mycket innan du skaffar din hamster!! Finns jättemycket intressant att läsa här på sajten. Det finns många skillnader men också många likheter mellan guld och dvärg, det finns ju dessutom skillnader mellan de 4 olika dvärgsorterna.

Men vill du bara ha 1 hamster rekommenderar jag dig att kolla mer på guldhamster och kinesisk dvärghamster. Det är många som tycker det är mysigt att ha två men då ska man vara beredd på att de kan börja bråka så man får sitta med två hamsterburar i slutändan. Personligen tycker jag att guldhamster är en bättre nybörjarhamster om man inte är van att hantera smådjur då de är lättare att hålla koll på och hålla i då de är större.

Det bästa du kan göra för att få reda på vad som passar dig är att hälsa på uppfödare i närheten. Glad Uppfödare arbetar ofta med att få bra temperament på deras hamstrar till skillnad från djuraffärer, vänd dig därför helst till uppfödare när du ska köpa din hamster!

Mvh Ellenfyrkant

Charlie2006
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill du ha en eller två hamstrar? Dvärghamstrar ska bo två och två eller i flock och guldhamster ska bo ensam. Undantag kinesisk dvärghamster som oftast inte klarar av att bo med andra.

Dom ska ha hus med en gång, då det är en tryghet. Dom blir inte mindre tama. Om du köper från uppfödare är dom oftast hanterade rätt mycket.

Största skillnaden är väl att guldhamstrar är störe än dvärghamstrar och att guldar finns i flera färger. 

Guldar behöver en större Bur, då dom är större Flört. Men skulle inte gå efter minimåtet när jag väljer Bur till varken guld eller dvärg. Dom ska ju leva mesta delen av sitt liv i buren. Sen måste jag bara påmina om att ju större Bur till dvärgarna du har desto större chans har du att dom kommer kunna gå ihop hela livet, och där gäller det 2 saker av varje och gärna många olika ställen att gömma sig på.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida