Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 5369 ggr
miacaliza
0

Hamsterhjul

Alltså var får man tag på bra hamsterhjul? Här i djurbutikerna finns bara dom vanliga små i plast eller dom i metall med den lilla "balken" tvärs över hjulet som hamstrarna lätt slår huvudet i när dom springer. (hoppas ni förstår vad jag menar) Har ni något bra tips på var man kan köpa bra hamsterhjul tex någon bra internetbutik?

DwarfNome
0

Jag älskar verkligen det här hjulet. De skickar till sverige. Fast jag rekommenderar att skaffa 20cm:erns.

http://www.zooplus.com/shop/rodents/accessories/exercise_wheels/134479

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Roxie
0

Jag har beställt bra Hjul på grand-prix. Det som är 20cm :)
http://grand-prix.se/product_info.php/cPath/220_253/products_id/6325

// Sofia

miacaliza
0

#1 trähjulet var ju häftigt :)

#2 där är en sådan där "balk" tvärs över…för massor av år sedan hade jag hamster och han slog alltid i huvudet i den när han sprang…visserligen var han nog inte riktigt som han skulle för han hoppade och bet och var riktigt tråkigt aggressiv…normala hamstrar kanske förstår att dom ska hålla huvudet innanför i hjulet?

Haha…nu tycker ni säkert att jag är helknäpp, men jag är lite pjoskig när det gäller djuren :)) Vill ju inte att älskade lilla Alex ska få ont i huvudet ;)

Roxie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Haha, tror inte du kommer undan den där balken :P Jag har såna Hjul till mina hamstrar, och ingen har då slagit i huvudet, än sålänge i alla fall :P

// Sofia

miacaliza
0

Haha…jag får väl testa…Alex är ju en normal, snäll osh trevlig hamster så han förstår nog att akta huvudet ;))

Roxie
0

Haha, ja förhoppningsvis förstår han ;P

// Sofia

Ellenfyrkant
0

Det  är ju olika vad man föredrar och det är jättebra att du tänker på risker! Jag har också "balkhjul" ;) Jag kommer se mig efter andra alternativ när nya Hjul behver införskaffas (vilket troligtvis dröjjer) just av anledningen att den är lite dum när det är två (dvärghamstrar) som springer i! Det är aldrig någon som skadat sig men jag har sett något mindre trivsamt varv på det hjulet. Det går att komma undan balken om man väljer en modell som bara har stod från ena sidan och inte ställning på både höger och vänster. Vet inte om du förstår hur jag enar men endel Hjul har ställningen på baksidan istället, som de typiska plasthjulen man fäster i gallret fast de har en ställning där bak istället.

Mvh Ellenfyrkant

miacaliza
0

#7 Frågan är bara var man får tag på ett sådant Hjul?

Ellenfyrkant
0

#8 De jag pratar om tror jag inte är jätteovanliga i Sverige, däremot verkar inte trähjulen vara så vanliga. Men finns det inte i någon djuraffär i närheten borde det gå att hitta på internet. Kanske googla på hamsterhjul eller ngt. :)

Mvh Ellenfyrkant

mocchino
0

#1 Karlie är ju ett märke de flesta djuraffärer brukar ha nått ifrån så man skulle ju kunna skriva ut bilden och ta med till sin lokala djuraffär och kolla upp om dom kanske skulle kunna ta in just det hjulet. :)

// Nathalie

miacaliza
0

Har redan googlat och det jag hittar är trähjulen på Bromma zoomarknad, men då kostar dom drygt 200:-  Sedan hittade jag på dogman`s sida ett Hjul som heter "rolly jumbo" som var 19 cm i diameter som man kan sätta på burgallret eller köpa en ställning till. Stod inget pris och kunde inte skicka efter direkt men den lokala djuraffären kan säkert beställa hem om dom inte redan har det  hemma. På zooimporten finns också "rolly jumbo" för 69:- men då finns inte ställningen att köpa till, men där har dom också ett jätte stort Hjul "rolly giant" som är 27,5 cm men det kostar 300:-

mocchino
0

På den HÄR sidan kan du hitta både rolly Hjul och ställning. :)

Det går ju annars att fråga djuraffären om dom kan ta in då dessa går att ta in från gibbon och de flesta djuraffärer brukar nog köpa in från gibbon. :) Gå in på gibbon.se och leta upp dom och sen kan du ju ge din affär artikelnr på sakerna du vill att dom ska beställa. ;) Kanske först höra om dom är villiga att göra det så klart! :P Haha!

// Nathalie

miacaliza
0

Jodå, dom tar hem om jag ber dom :) Jag skulle ju helst vilja ha ett Hjul som är minst 20 i diameter eftersom Alex börjar bli en riktigt stor guldhamster :)) och där är det största problemet eftersom de flesta Hjul bara är runt 18.

mocchino
0

#13 Ja det är lite knäppt att de flesta Hjul görs i stlk 18 just för att det är det lagliga måttet enligt jordbruksverket till just guldar. Det dom inte fattar är att dagens guldar är större än vad guldarna var när dessa bestämmelser kom ut. (tror jag ;P)

Det dummaste hjulet av alla är ett visst plasthjul som är 17,5! För stort för dvärgar men för litet för guldar. :S

// Nathalie

DwarfNome
0

#11 200kr för ett 100% tyst Hjul som inte skadar hamstern är inte mycket tycker jag ;) Jag betalade 350 för mitt 29cm:ers karlie Hjul.

mocchino
0

Det jag kan tycka är negativt med trähjulen är ju att dom blir ju inte speciellt fräscha efter ett tag. :/ Dom har ju inte speciellt lång livstid om man jämför med plasthjulen men plasthjulen kan ju gnissla en del fast det brukar kunnas hjälpas med lite matolja om man har tur. ;)

#15 200-350kr tycker jag är mycket för ett Hjul som man bara kommer att kunna använda till en hamster. Fast har man iof bara en så kan det ju vara ett bra köp! Men för oss som har flera känns det ju lite dyrt. Eller ja jag kan ju bara prata för mig själv men jag får en hel säck med hamster crispy för 320kr så då tycker jag det är mycket pengar för ett Hjul. ;P

// Nathalie

Ellenfyrkant
0

#14 Visste inte att det fanns lagbestämmelser på hjulens mått utan snarare att 20 cm är rekommendation för guldhamster ? Sen vet jag inte om ett Hjul kan bli för stort. Jag har 17,5 cm till mina vintervita och det funkar jättebra, mindre påfrestning för ryggen.

#16 Men det är viktigt att ge ett bra Foder!! :) Och man prioriterar ju helt enkelt olika. Kan man hålla kostnaden nere så varför inte? ;P

Mvh Ellenfyrkant

mocchino
0

#17 Vet inte om det är lag men tror det är nån rekomendation enligt jbv ang minimimnått på 18 till guldar iaf. Är inte säker på den frågan men har hört nått om det men kan ha fel?

Ja det går ju inte att jämföra Hjul och mat men om jag måste välja så lägger jag ju hellre pengarna på maten än hjulen. Men hade jag fritt med pengar hade dom ju fått bästa av båda delarna men nu när jag inte är rik så prioriteras ju självklart maten. ;)

// Nathalie

miacaliza
0

#15 Men hamstern springer på bra i ditt 29 cm:ers då? Det blir inte för stort så dom får svårt att springa i det? Jag blev nämligen lite sugen på det som heter "rolly giant" som är 27,5. Men som sagt det kostar 300:- Det jag känner med trähjulen är just det att dom kanske fort blir ofräscha, går ju inte direkt att tvätta av så bra. Köper jag ett så pass dyrt Hjul vill jag kunna ha det lääänge!

Håller med dig #18, man måste ibland prioritera. Och med hus, tre barn och massor av djur så blir det en del utgifter varje månad och jag måste ju se till att det alltid finns pengar till djuren ifall man måste åka till veterinären eller så…det gäller att prioritera rätt :)) Får se hur det ser ut i slutet av månaden, det är ju ingen brådska med ett Hjul direkt.

mocchino
0

#19 Vart bor du? På Fäboden som ligger en bit utanför Uppsala finns just dom där gigant hjulen och jag tror dom ligger på runt 200kr där men dom är som sagt väldigt stora! Där finns det även hamsterbollar som är 25 tror jag det är! ;)

// Nathalie

miacaliza
0

Jag bor i Ludvika så det är ju inte jättelångt till Uppsala, men kanske liite för långt att åka för ett hamsterhjul ;) Vi har den hamsterbollen som är 25 cm och Alex älskar den. Han får vara där en stund när Emma städar buren.

miacaliza
0

Men sedan är ju frågan om lilla hamstern orkar springa runt ett så stort Hjul som Rolly giant… bollen rullar ju lätt på golvet men det är kanske en helt annan sak att driva runt hjulet som sitter på en ställning.

mocchino
0

#21 Äsch vad du var bråkig då! Hahaha! ;D När ska man annars åka från Ludvika till Uppsala om inte för ett hamsterhjul?! :O Hahaha!

// Nathalie

Ellenfyrkant
0

Angående att få hulet i rulling tror jag inte det är svårt förutsatt att inte hjulet i sig går trögt. Ett Hjul som lätt rullar vrider sig så fort tyngen förflyttas så ett lättsnurrat Hjul borde funka trots stor storlek. Okej, det där kändes lite rörigt men hoppas det var begripligt.

Mvh Ellenfyrkant

miacaliza
0

Hahaha…ja det förstås…hihi…gubben min blir galen på mig och mitt åkande landet runt för dessa djur vi har…han skulle nog inte bli förvånad om jag sade att jag skulle till Uppsala och köpa hjul…fniss. Men det blir säkert billigare att skicka efter med tanke på att det blir några mil och bensinpriset är ju inte roligt nu.

miacaliza
0

#24 Jo fast det är ju det man inte vet, hur lättsnurrat det är…

Ellenfyrkant
0

#26 Just av den anledningen kan man provsnurra lite i affären! ;) Annars fråga, höra sig för på forum och så om ngn annan har det.

Mvh Ellenfyrkant

DwarfNome
0

#19 Då kan jag rekommendera ett Wodent Wheel. Helt fantastiskt Hjul i plast. finns i 29 cmers och är inte jätte dyrt. De har inte några problem alls att springa på 29cms! Min CB dvärg springer utan problem på mitt 29cms.

Det kan du köpa här: http://www.exoticnutrition.com/r54328.html