Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2778 ggr
Dumbo-
0

"Vita tänder!"

Ja, har nu gjort en jätte jobbig upptäckt. Jag vet ju att det finns en sjukdom som heter "Vita tänder" jag tror att Dumle har fått det. Fast han har bara 2 vita tänder, ena uppe och andra nere på samma sida! Är han på gång till att få vita tänder?! Är det ärftligt? Behöver jag gå till vet.? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, kan lägga upp bild ikväll.

Vad tror ni, på bara min beskrivning. Kan det vara vita tänder, och går det att bota?

Roxie
0

Det behöver inte vara "vita tänder".
hamstrar kan få vita tänder av vitaminbrist, så ge bara lite extra tilläggsfoder så som grönsaker av olika slag och till exempel Barnmat, så ska du se att färgen återgår till det gula :)

// Sofia

goldenhamsters
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har märkt att de flesta hamstrar har gula tänder några veckor för att sedan få någon tand vit och sedan övergå till gula igen. De byter färg och jag har läst att många andra också har hamstrars tänder som byter färg.

När hamstern har sjukdomen vita tänder så är de så vita att de nästan är blåvita. De brukar också få kraftig ögoninflammation.

Mvh Alicia.

Dumbo-
0

#1: Han får grönsaker varje dag, men han äter det nästan aldrig. Han är så kräsen! Har du några bra tips på en grönsak som är rik på vintaminer?

#2: Tack! Har kollat lite nogranare, och det är bara längst ner på övertänderna som han är lite vit, så han kanske byter färg… Men den under är helvit, men inte SÅ vit så att den blivit blå. Sen så har han ingen ögoninflammation.
Tack för tipsen iallfall! :)

Roxie
0

De "byter" inte färg.. Anledningen till att de blir helvita, eller fläckigt vita är för att de har nån näringsbrist i kroppen.

Du kan alltid prova ge lite olika groddar.. Tex böngroddar, solrosskott m.m. Brukar finnas färdigpackat i mataffärerna.

// Sofia

goldenhamsters
0

Här läste jag om en hamster som bytte färg på tänderna: http://forum.hamsterforeningen.se/index.php?topic=2106.0

De får vita tänder när de har brist på b-vitamin. B-vitamin finns i kött, fisk, banan, ägg, mjölk (inte så bra för hamstrar), bulgur, knäckebröd, lever, kalvkött, gröna ärter m.m.

Mvh Alicia.

Roxie
0

#5 Ja precis. Färgen ändras i samband med brist på vitaminer, som jag skrev ovan Flört

// Sofia

Dumbo-
0

#5: Kan inte läsa, jag är inte medlem på sidan ;/

Men tack för er hjälp! Jag ska fixa något smaskigt genast! ;)