Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 6629 ggr
fluffyhamster
0

Självmordbenägen hamster?

Jag undrar om hamstrar kan bli självmordsbenägna.

Min hamster klättrar i gallret (taket på buren) hela tiden och släpper taget och slår sig. Ibland när jag ska lägga in honom i buren så hoppar han ur min hand långt innan jag har hunnit ner till botten av buren.

Vad kan jag göra åt detta? Är min lilla hamster olycklig?

Mitralis
0

Låter sorgligt Rynkar på näsan Släpper han taget eller tappar han taget? Vet dock inte varför han hoppar från handen Obestämd

[Memris]
0

Hamstrar har ingen avståndsbedömning.
Därför man inte bör ha höga burar utan istället låga med stor botten.

TildaH
0

Som sagt, ingen avståndsbedömning, sedan saknar de, som de flesta djur, förmågan att tänka framåt. "Om jag släpper taget faller jag ner o kan skada mig".

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Mitralis
0

#2 Skönt att höra att han inte var självmordsbenägen i alla fall Glad

kaizoR
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är ett beteende som har skapats på grund av tristess. Din hamster behöver mer aktivering är den får i nuläget, det kommer dock bli svårt att ändra h*ns beteende nu när det är en vana. Då är det lika självklart att äta och sova eller springa i hjulet som att utöva sin nya aktivitet (alltså att klättra och släppa).
Byt grejor, ha tålamod och ändra mycket i buren varje dag. Då får h*n något att göra ett tag. Lägg in leksaker och sådant.

Candela
0

Min hamster tyckte under en (kort) period att det var jättekul att klättra upp på vattenflaskan, och sen vidare till gallret i taket (hon bor i ett akvarium). Det var några kvällar som hon höll på många gånger om. Jag blev lite orolig när hon ramlade ner hela tiden och lade dit en extra hög med spån. Men sen tröttnade hon på det efter ett tag Tungan ute

Jag tror inte hon gjorde det av tristess, eftersom hon har en stor Bur och brukar få komma ut. Det är nog snarare så att hon fattar att hon kan komma ut den vägen (om man lyfter på gallret) så hon var snarare rymningsbenägen Flört

Har haft gallerburar när jag var yngre, och även där har hamstrarna lärt sig att det finns en lucka i taket där man kan komma ut, och därför börjat klättra upp dit.

kaizoR
0

6# I ditt fall har din hamster en nyckelretning som utlöser en instinktshandling. I detta fall- rymma, komma vidare, bli fri. Nyckelretningen är luckan i taket, instinktshandlingen är att klättra upp till luckan i taket och undersöka. När hamstern sedan märker att detta är meningslöst så slutar den med det beteendet. Däremot, det TS beskriver är ett typiskt exempel på ett stereotypt beteende, dvs ett beteende som inte har någon slags nyckelretning utan uppkommer i stressade situationer där djuret inte riktigt vet hur det ska reagera. I vilt tillstånd hittar man sällan detta då nyckelretningar finns för varje instiktivt beteende, men det är annorlunda i en Bur. I detta fall vill hamstern springa, i det vilda hade hamstern reagerat på att springa. I buren är det svårare, så hamstern vet inte alls hur den ska reagera då den inte får springa fritt, utan gör ett mellanting. Människor som får ett stereotypt beteende blir rastlösa och gör helt irrelevanta saker, som att klia sig i huvet vid en svår fråga, eller bita på naglarna i stressade situatuiner. Hamstrar hittar andra sätt att uttrycka sig på, liksom råttor. Har förstått att du vet en del om råttor, barbering är ett stereotypt beteende som finns på den fronten.
Lite svårt att förklara såhär över internet, ber om ursäkt ifall det blev krångligt. Men förstår du ungefär vad jag menar och vart jag vill komma?

Wand
0

Min ena gerbil beter sig likadant, anledningen till att han klättrar i taket (det ser för övrigt hur coolt ut som helst) är antagligen för att han vill hitta någonstans där han kan smita ut, innan jag skaffade locket till akvariet så hoppade han ut och försökte rymma jättemycket. Vet inte riktigt varför han gör så, kan inte tro att han är olycklig? 
Hmm. Skumt, det där!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

thildatessie
0

min råtta klättrar på gallret men sen när man tar ut henne så vill hon bara in igen…. :s