Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: burartillbehörinredning
Läst 1453 ggr
PrinzeZz
0

Det här med skaffandet av hamster...

Jag har varit här inne förut, och skrev då ett inlägg om saker jag faktiskt inte minns något av. jag har nog de senaste 5 åren gått i tankarna att köpa hamster igen, men vill göra det på rätt sätt. Inte in i närmsta djurbutik, välja ut en hamster och sen hem utan någon aning om vad som ska göras.

Jag vet vad jag är ute efter för sort och själva letandet efter de perfekta hamstrarna får ta den tid det tar. Vill ju ha dvärg och har förstått att man då ska ha två.

storlek på Bur, hur ligger det till med det? räcker det med ett gammalt akvarium på 30x60? eller är det på tok för litet?

underlag, vilket är bäst? kan man köra med spån eller blir det för dammigt? har förstått att man inte ska ha hö eller bomull.

Foder, kan man köra gnagarblanding från djuraffär eller är det big no no? vad annat kan man ge? kokt pasta? ris? grönsaker? fisk?

vilken temperatur vill dom ha i rummet? hur ljudkänsliga är dom? fattar ju att man kanske inte ska ha -20c eller TVn på högsta volym.

Bomba med svar, goda råd, allt ni kan komma på Skrattande

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Ellenfyrkant
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill till att börja med att ge dig beröm för att det verkar genomtänkt! Jättebra. Glad Nu ska jag ta mig tid att besvara lite frågor.

Dvärghamster är indelad i 4 olika arter. Det är Campbells, Rysk vintervit, Roborovski och Kinesisk. Campbells trivs i par men också gärna i grupp, Vintervit går bäst i par, Roborovski går helst i grupp, Kinesisk kan man ha ensam. Stor risk att kineser börjar bråka så man får ta isär dem efter ett tag, till naturen är de egentligen inte flockdjur. Det händer att även vintervita behöver tas isär. Kan givetvis hända campbells och roborovski också men känns mer vanligt hos vintervit, men det är inget jag kan bevisa.

Dvärghamstrar ska ha en yta på minst 0,09 m2 och utöver det 0,045m2 per "extra" individ, enligt L80, djurskyddslagen. Det gör ditt akvarium på 0,18. Vilket gör den laglig åt 4 dvärghamstrar. Men detta är minsta lagliga och det är fruktansvärt små utrymmen. Men laglig är den så det är OK att ha 2 dvärghamstrar i ditt akvarium, och jag personligen tycker det är okej men inte fler än så.

Vilket underlag som är bäst är såå individuellt. :) Jag har provat kutterspån, alflis, tidningspapper, papperpellets, kattsand. Ser olika fördelar med de olika ströen. Smaksak! Men jag gillar när det är miljövänligt i alla fall. Hö KAN gå bra men själv skulle jag inte ta risken, det krävs att det är mjukt och ovasst hö för att inte riskera att det gör hål och sår i deras kindpåsar. Men jag själv tycker bara det är onödigt att ta risken att de ska skadas i onödan, för de har ju inte behov at hö. Men de måste alltis ha saker att gnaga på. Bomull eller så kallat "hamstervadd" är fullkomligt livsfarligt!

Finns mängder av mat-trådar här och på dvärghamster iFokus. Det finns bra blandningar från djuraffär men i alla fall jag avskyr de med "roliga" färgkluttar som bara är kemikalier. Det finns också trådar om vad man INTE ska ge hamstern för det finns en del giftiga saker t.ex. stenfrukt inkl. hallon. Absolut inte grenar av Ekträd. Men fruktträd går utmärkt! Man får läsa på och använda sunt förnuft, okokt ris ska man absolut inte ge = sväller i magen på dem. Pasta går fint. Jag gör min egen hamsterblandning, tycker det är bst så. Då kan jag styra själv hur mycket av olika saker de ska få t.ex. feta nötter och fröer som det gärna kryllar av i blandningar så de blir feta. Man vet ju också precis vad hamstern får i sig, det är toppen! :) Jag brukar ha en ekoloogisk müsli som bas, Utan frukt (0 socker, dvärghamstrar råkar lätt ut för diabetes). Müslin innehåller de fyra sädesslagen korn, råg, havre, vete. Utöver det blandar jag i kattmat (hamstrar är allätare, inte växtätare) och annat kul som röda linser, undulatfröer, kanske lite knäckebröd eller havrefras. Finns massor att välja att blanda i.

Jag upplever inte att de är så kinkiga med rumstemperatur utan normal rumstemp är bra. Jag skulle kanske säga att mellan 18-25 grader är bra. Det är snarare variationer som påverkar dem negativt än lägre eller lite högre temp. Men det är inte lagligt att ha hamstrar i minusgrader. HUR ljudkänsliga de är vet jag inte om någon kan svara på för de protesterar inte om man spelar högtalarna i bött men man får ju tänka sig för!

Mvh Ellenfyrkant