varför?
Hej hej.
Jag har två frågor.
1. Jag har en guldhampis som verkligen gillar att sova. Oftast måste jag väcka honom. Om han vaknar typ innan 22 går han och äter eller går på toa och går och lägger sig igen. Ibland vaknar han inte före 12 och det är jobbigt för att ibland går han och lägger sig när jag väkt honom fast jag bara lät honom gå på toa eller äta eller så. Han är 7 mån. Vad beror det på?
2. Nu är det sommar och det är skönt ute och fästingperioden är förbi. Nu får min lilla hampis springa ute. När jag släpper ner honom på marken börjar han smaka på allt hela tiden, gräs, klöver och allt som växer på marken. Jag vill ju att han ska springa eller åtminstonde gå runt lite och få motion men han ser det som en väldigt stor allt du kan äta buffé :P . Är det vanligt bland hamstrar?
Förlåt att det blev så mycket text, hoppas att ni orkar läsa den.
Tackar i förhand :)
Jag kan inte jättemycket om hamstrar men både jag och en kompis har en guldis och båda brukar äta av gräset och annat gott, så alla guldisar jag känner brukar bara stanna upp och käka gräs!
//Anna :)
Jaha ok, tack då vet jag :D.
Men min guld flyttar bara på sig ute om han vill hitta mer klöver eller så, annas stannar han och smakar på allt.
Man får vara försiktig med att ha hamstern ute. Det finns stor risk att dr får ohyra, och dessutom är inte alls fästingperioden över. De kan dessutom bli fruktansvärt förkylda.
// Sofia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Tänk på att det inte får vara för varmt ute heller!
Sedan så är det vanligt att hamstrar som väcks på dagen samlar massor med mat för att sedan "lagra upp" i boet. Det är deras naturliga instikt då dom i det vilda, bara kommer ut på dagen om det är kris i matförrådet. Om du istället skulle ha ut hamster på dens vakna tid kan jag tänka mig att det blir mer fart på h*n 
han vaknade av sig själv och klockan var typ 17:30 tror jag men det var väldigt varmt, runt 22-23 grader. för det mästa vaknar han efter 21 men ibland vaknar han runt 16-17 men inte så ofta.
tack för alla svar allihop :D
Jag skulle aldrig våga ha min hamster lös på en gräsmatta.. Tänk om hon skulle sticka iväg och man inte får fatt på henne 
Dessutom har jag sett videoklipp på nån som hade en mus eller hamster (minns ej) ute, och så plötsligt dök det ner en rovfågel och tog den 
Det är en han och han är väldigt longsam när han utforskar så det är ingen fara :)
nej gu vad synd :( ska verkligen vakta honom!
#7 Då ska du se min lillkille! Han går sakta som en snigel och bara njuter 

#8 Vem är hamstern på din presentationsbild? Så himla söt!!
#8 När jag skrev "hon" syftade jag på min lilla sötnos 
Okej, min tjej springer som en raket om man släpper lös henne, och vill INTE bli upplockad förrän hon har bestämt att hon har lekt färdigt. Så jag är rädd att tappa bort henne om jag släpper ut henne utomhus.
Däremot har hon fått sitta på gräsmattan en stund under överdelen till en dunabur.
#9 haha :)
#10 det är min hampis, bilden är tagen av uppfödaren :)
#11 ok :) hehe oj, hade min hampis varit sådan hade han inte heller få vara ute.

#12 Ljuvligt söt! Vem är han ifrån?
Han är ifrån Zimita som igentligen heter Cissi

Super, super söt!
Tycker han förtjänar en liten bildtråd!
#13 oj missa att du skrev att han är söt så tack :D
#15 jag hade tänkt att göra en bildtråd men har haft problem med kamera men nu är det löst så jag ska nog göra en bildtråd nu tack för tipset :D

Fästingperioden förbi ?? Vart bor du? Här har den nyligen börjat. :S
Låter ju som en riktig mysprick du har, men det kan ju kännas tråkigt att hela tiden behöva väcka honom. Tyvärr har jag inga goda råd, han är väl lite som skalman med mat&sov klocka.
Mvh Ellenfyrkant
När du släpper ut honom så är ett tips att ta med sig överdelen till en gallerbur, dvs man tar med sig bara gallret och sätter över honom :)
Om han blir rädd av något, t. ex ett plötsligt ljud, kan han springa iväg annars.
Ta in lite gräs till honom ibland så slipper han kanske känna att han msåte proppa i sig mat så fort han är ute :)
PÅ kvällarna så bestäm en speciell tid du ska väcka honom. Gör det mörkt omkring buren ca en timme innan du väcker honom. Om du gör detta varje kväll bör han vänja sig vid att vid den tiden ska man vara vaken.
Lycka till!
När du släpper ut honom så är ett tips att ta med sig överdelen till en gallerbur, dvs man tar med sig bara gallret och sätter över honom :)
Om han blir rädd av något, t. ex ett plötsligt ljud, kan han springa iväg annars.
Ta in lite gräs till honom ibland så slipper han kanske känna att han msåte proppa i sig mat så fort han är ute :)
PÅ kvällarna så bestäm en speciell tid du ska väcka honom. Gör det mörkt omkring buren ca en timme innan du väcker honom. Om du gör detta varje kväll bör han vänja sig vid att vid den tiden ska man vara vaken.
Lycka till!
#16 jag bor i stockholm och jag har liksom haft en fästing på 8 år så många fästingar finns det inte här som tur är :)
#18 Jag har en miniduna med två grejer som man fäster underdelen med och jag tror inte att det hjälper för att de är ivägen och lyfter upp taket om den ligger på en platt yta. tack det ska jag komma ihåg. jag tycker inte att det är så kul att behöva väcka honom och störa hans sömn :(
Tack för alla svar :D