Lagom Bur-strl. för två dvärgar?
Vad tycker ni är en lagom burstorlek för två dvärghamstrar?
Vad brukar ni använda? 
Undrar också vad det lagliga minsta måttet ligger på för två? Antagligen sjukt lite, brukar ju tyvärr vara så..
Du kan gå in på jordbruksverket och kolla, där står måtten för de flesta husdjurens burar.
Här står det att minsta måttet för en dvärghamster är 0,09 m², och att minsta måttet per djur om man ska ha fler än en är 0,045 m².
Sjukt litet? JA. Kan ju råda till att du skaffar dig större åt dem!
Minsta måttet är 0,20 meter på kortaste sidan och höjden, står det också. Sjukt.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lyckas inte komma in på sidan till jordbruksverket (min dator säger "varning för virus" och släpper inte in mig till sidan), så tack för infon!
Jag misstänkte att det var sånna förskräckligt små mått
Så är det ju tyvärr med de flesta av husdjurens lagliga mått.. Var bara lite "nyfiken" hur det var med hamster, har inte tittat förut, och är ju nybörjare på området så att säga.
Självklart ska mina få större, jag skulle ALDRIG ha så litet som man får ha enligt lag, till något djur överhuvudtaget. Blir illamående vid bara tanken att någon kan trycka in en dvärghamster på så liten yta!
Var mest lite nyfiken på vad ni härinne tycker är ett lagom mått för två?
Jag har 4 Campbellshonor som ska få flytta hit, och bo i ett terrarium på ca 160x45x50 cm.
Ja, det är hemskt. Det står att gerbiler ska ha minst 20 cm högt - de ska ha ett ca 20 cm tjockt lager spån, hur kan man då sätta ut att "buren" ska vara lika hög? Sjukt, de borde verkligen höja gränserna och se till att djuraffärer börjar sälja mer passande/lagliga storlekar på burar. Och att alla djuraffärer ska ha riktigt kunnig personal som bryr sig om djuren och inte bara affärerna. Tyvärr så är det sällan man träffar på sådana.
Hur människor behandlar djur är fruktansvärt.
Men jag tycker iallafall att ditt terrarium låter lagom stort, jag har ett akvarium på 98x45x50 till mina 3 gerbiler och de stormtrivs, tror att det skulle kunna tänkas vara ungefär lika för dvärghamstrar också.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Ta detta som regel: En Bur kan aldrig vara förstor 
Desto större, desto bättre.
Mvh Alicia.
#3 Ja, det är så sjukt
Djuren förtjänar så mycket bättre!
#4 Är redan min regel, hehe. Jag tycker det är jätteviktigt att mina djur får det stort.
Är ju riktig marsvinsnörd egentligen ;-) Och för två marsvin är ju det lagliga måttet 75x40x25 (helt GALET litet), men vi "grismänniskor" brukar sätta 100 eller 120x60 som absolut minst för 2 st. (Jag hade 200x80 cm för tre honor t.ex. Ja.. Desto större desto bättre somsagt :-)
Men det är detta jag är lite nyfiken på somsagt, vad har ni "hamstermännskor" för mått på det? Som ni rekomenderar som minst för två stycken?
Alltså helst av allt skulle jag vilja ha ett akvarium som är 100 cm på längden eller mer. Men i och med att guldhamstrar är solitära och ska ha en varsin Bur så finns det inte plats för det. Jag kör på Ikeas största SAMLA-låda 130 L till mina hamstrar. Det funkar bra i och med att de får vara utanför buren 1 timmer per kväll.
Tror måtten på den lådan längst ner är 70 cm på längden och 50 cm på bredden. Men den är väldigt hög.
Det skulle vara kul om man köpte 2-3 stycken och kopplade ihop dem med varandra genom att borra hål i burarna och sätta dit rör. Det skulle nog vara kul för dvärghamstrar och det skulle nog funka jättebra för dem.
Mvh Alicia.

Jag vet inte exakt vad jag tycker att två dvärghamstrar ska ha. Man ser om det känns rimligt när jag ser det.
Men två av mina hamstrar bor tillsammans i en Bur som är 55x28 cm + två våningar som inte räknas som golvyta p.g.a. takhöjden men de utnyttjas minst lika mycket som golvytan. Denna Bur är 40 cm hög. Kvadratmeter: 0,154 (laglig för 8 dvärghamstrar)
Två andra bor tillsamans i en miniduna som alltså har måtten 55 x 39 cm. Kvadratmeter: 0,2145 (laglig för 11 dvärghamstrar)
Skulle inte låta två hamstrar bo ihop i särskillt mkt mindre än det om det inte verkligen var nödvändigt.
Lagen säger att två hamstrar är okej på en yta av 0,09 kvm och sedan + 0,018 för varje extra individ.
Orimligt, fruktansvärt litet!
Mvh Ellenfyrkant
#6 Lät ju som en riktigt bra idé detdär med att koppla ihop och sätta rör emellan! Ska memorera det, något för framtida hamstrar kanske? 
#7 Okej :-)
Men om det nu finns minidunor, och maxi dunor, finns det några "mellandunor"? Har aldrig hört att det skulle finnas.. men tänkte att det kanske finns något mellan dessa två.. :p
det finns fler storlekar på dunor det vet jag, ska leta efter måtten på dem
miniduna 55x39x27cm
duna marsvin 71x46x31cm
maxi duna 99x51.5x37cm
sedan ska det finnas mer modeller som påminner om dunor
#10 Tack! :-)
Ja men då hade jag inte helt fel då, finns en mellan variant också.

Jag har för mig att det är "miniduna", "duna", och "maxiduna". Och att marsvinsdunan är utöver det för att den har ju bredare galleravstånd. Men det kanske inte finns ngt som heter bara "duna" ?
Mvh Ellenfyrkant
#12 Jag tror du har rätt, det är nog miniduna, duna och maxiduna. Har också för mig marsvinsdunan (som är skrämmande liten för två marsvin) är en annan utöver dessa tre pga större galleravstånd.
har för mig att dunan kallas för marsvinsduna jag
Jag tycker att Zoozone 1 är en bra Bur, den är inte så stor så att de börjar bråka, och inte så liten så de börjar bråka för det. Zoozone 2:an är ju om man vill ge lite extra plats men den funkar bra i alla fall 
På marsvinsdunorna (jag tror det är Zoozones som ni pratar om?) är det bara att skaffa nät och sätta över de stora gallret, så är det en jättebra hamster Bur!
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
ZOOZONE I finns det också men det är inte marsvinsdunan
ZOOZONE I har måtten 72x46x32.5cm
marsvinsdunan har måtten 71x46x31cm
iallafalöl enligt imazos katalog
ZOOZONE II har måtten 100x51x37cm