Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 3526 ggr
Mollle
0

Hona eller Hane?!

I morgon ska jag åka och kolla på en kull guldhamstrar som är 6 veckor. Då kommer den stora beslutsångesten…Hona eller Hane…

Fram tills idag har jag varit 100% säker på att det var en hona jag ville ha.. Men nu när jag har hört mer om hur de brunstar så börjar jag bli osäker. Är det inte jobbigt om de blir kladdiga i baken så ofta som en gång i veckan? Kan man tex leka med en hona på sängen eller i soffan om hon är brunstig eller blir tyget helt fläckigt då? Ursäkta min okunskap men ni som har erfarenhet kan ju kanske berätta hur det är med era honor när de brunstar?

Blir honorna på dåligt humör eller så när de brunstar också?

Jag börjar känna mig osäker och det är ju snart dags att fatta ett beslut….

Tack för all hjälp!

Amun-Ra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är klart man kan leka med honan fast hon brunstar i sängen. Men rör du henne på bakre delen börjar hon stå som en staty. Det kommer inga kladdiga fläckar på sängen, inte heller på händerna annat än att honan kan lukta lite brunst som kan i vissa fall hamna i handdflatan när du håller i henne. Tycker man att händerna luktar brunst är det ju bara att tvätta händerna efteråt! Jag tycker att honor och hanar har sin speciella charm var och för sig.Skrattande

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[Samsonmaster14]
0

Hanar är bästa! Dom är mest keliga, blir aldrig agressiva och du kan göra med dom exakt vad du vill. Du kan väcka dem osv. Men alla mina honor var mycket agressiva. När jag stoppade in min hand i buren så har dom bitit mig flera gånger!

Mina honor tyckte inte om att bo med andra honor eller hanar! Däremot hade jag 4 hanar i samma Bur, och dom tvättade varandra varje dag. Jag kan säga att alla hanguldhamstrar är sociala, speciellt ungar!

Tro mig! Jag har haft hamstrar sen jag var 5 år gammal o nu e jag nästan 15.

Jag har ingen hamster just nu, men jag tänkte skaffa en stor Bur och 2 guldhamsterhanar Skrattande

Charlie2006
0

Det ända som är när dom brunstar är att det luktar. Mina har aldrig blivit på dåligt humör av brunsten.

Mina honor beter sig som vanligt när dom brunstar och springer på som vanlig. Flört

#2 Jag hoppas att du inte haft guldhamstrar tillsammans efter 8 veckor?. Sen måste jag bara tilläga att det att dina honar har bitit dig har inget med kön att göra, utan bara en individ sak. Ingen av mina honor eller hanar har bitit mig.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Zvintos
0

#2: Det där med att du planerar att skaffa stor Bur och 2 guldhamsterhanar bör du nog lägga ner, då det faktiskt är olagligt.
Det står i djurskyddslagen att guldhamstrar inte får vara tillsammans med varandra efter 8 veckors ålder.

Som svar till TS så tycker jag du ska välja den du fastnar för och strunta i könet. Glad
Både hanar och honor kan bli otroligt kelsjuka, precis som att det kan finnas mindre trevliga individer av bägge könen.
Det hänger mer på linjer (temperamentet i linjen) och hantering.

Ellenfyrkant
0

#2 Snacka om att generalisera, tycker inte alls informationen du ger stämmer alls och du borde istället prata utifrån egna erfarenheter för det är inte könsbundet att honor alltid bits och hanar går att göra vad man vill med.

Honor brunstar mer än 1 gång i vecka, ungefr var 4:e dygn. Men de blir inte kletiga eller något, det är inte min erfarenhet iaf. De luktar speciellt och kan bli lite mer bitska (precis som homo sapiens kvinnor) men min guldhona var aldrig bitig bara för att hon brunstade, men det är individuellt och beror också på hur mycket man hanterar hamstern.

Mvh Ellenfyrkant

Amun-Ra
0

Åtrå,min nf ba rex kh hona blir lite speciell när hon är på väg att brunsta. Hon kan bli lite lätt irriterligare då, men inget som stör. Då hon börjar bli i brunst skall allt gå undan. Speciellt om man ger henne något gott från gallret. Då hugger hon tag i godbiten och drar det snabbt in för att äta det. Så man får akta sina fingrar så de inte åker med i gapet…hahaha. Annars är hon helt underbar att kela med. Alla mina honor är jätte mysiga och har aldrig bitit mig eller någon annan. Så jag säger som de övriga. Det är individuellt.

#2 Guldhamstrar skall inte vara i samma Bur! Däremot skall dvärgar vara mins två i samma Bur och hälst av samma kön om man vill undvika oönskade ungar.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Ozanna
0

Jag tycker att det inte är någon större skillnad på honor och hanar, bestäm dig inte innan, ta den hamstern som stjäl ditt hjärta, det blir bäst så!

//Anna :)

[Samsonmaster14]
0

lol! Men då har jag haft bara otur med alla honor. Alla honor som jag hade var elaka mot alla. Jag hade alltid hanar i samma Bur, typ hela deras liv, men jag visste inte att man får inte göra det.

Dumbo-
0

#8 Man brukar ju läsa på, ganska rejält innan man skaffar ett djur?

Annars tycker jag inte att det är någon skillnad alls på honor o hanar. Jag har 1 hona och 1 hane. Men det är inte alltid man ser honan brunsta, jag har aldrig sett/känt lukten av brunst på min hona, jag missar det alltid. Sen hänger det ju lite på hur man uppfostrar hona/hanen om man låter honan/hanen vara bitsk så blir h*n ju bitsk. Enda skillnad utseende mässigt är att hanen får mera päls… Alla saker fastnar i min hanes långhåriga päls, han är så grisig. x'3

[Samsonmaster14]
0

Jag var 5 år gammal när jag skaffade min första hamster o då kunde jag inte läsa. Men hamstrarna hade det bra hela livet.

miacaliza
0

Min dotter hade en hona som var helt underbart kelig och go, bet aldrig! När hon dog köpte vi en hane men han var inte snäll, bet och gjorde utfall mot henne, han blev sjuk tidigt och dog så något fel var det nog på honom. Nu har hon precis fått hem en liten hane och han är helt underbar! Gosig, kelig och står och tigger vid burdörren om att få komma ut. Så som flera har sagt så är det individuellt, så strunta i om det är en hane eller hona och ta den du faller för :))

[Samsonmaster14]
0

Grattis Skrattande

Alla djur har olika personligheter (förutom kryp). När jag ska köpa nästa hamster (som ni skrev, bara 1), så ska jag be människan/personalen i djuraffären att får leka med hamstrarna lite, så att jag inte ska ha otur igen.

Dumbo-
0

#10 Då tycker jag att det var ganska dåligt gjort av dina föräldrar att inte läsa på att en GULDhamster ska leva ensam. Du hade ganska tur, för efter 2månader så slåss dem på liv och död.

Dumbo-
0

#12 det är bättre att köpa från uppfödare, då kan du garantera en tam hamster.

UlrikaD
0

Välj med hjärtat, honor och hanar tycker jag är lika gosiga.

Har väl haft säkert 80 hamstrar och 25 kullar ungefär Jag har blivit biten en endaste gång. Det tyder väl på att hamstrar inte är aggressiva.

Men å andra sidan har jag enbart köpt från uppfödare eller fött upp mina hamstrar själv.