vad brukar du göra med din hamster?
Hej ! :) Som sagt, vad brukar du göra när du tar upp din hamster, brukar du bara kela ? eller leka, jag skulle behöva tips på några lekar man kan göra med en hamster. Jag har en dvärghamster på fem månader. Och sen skulle jag vilja köpa en ny leksak till henne, har ni några förslag ? :D
Tack i förväg.
/ Miranda
Jag brukar mest bara klappa på mina dvärgar och låta dom springa fritt på sängen ett tag. Finns ju inte så mycket man kan göra med en dvärghamster tycker jag.
Du vet väl om att dvärgar trivs bäst 2 och 2 eller i små grupper..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Okej, Ja, jag vet att dom trivs bättre två och två men när jag var i djuraffären så sa dom att man inte behövde ha två och två, vilket var dumt av dom, för sen kanske två månder senare ~ så fick jag veta att det var bättre att ha dom två och två, och då var det någon (kommer inte i håg vem det var) om jag stoppar i en dvärghamster nu kommer dom börja bråka.. men vet inte om det är riktigt sant ?, jag vet att jag var dum och inte köpte två :(
/ Miranda
Dom brukar ofta ge felaktig information på djuraffärer, tyvärr. Och tyvärr kan det vara väldigt svårt att få ihop henne med en kompis nu. Men det är bra att du vet om det till nästa gång iaf. 
Om du vill hitta på roliga leksaker till henne kan du alltid bygga en labyrint eller ett litet fort av kartonger. Pinnar att gnaga på uppskattas alltid av mina, se bara till att det är ofarlig trä. En glassbytta med jord att gräva en liten gång i, kanske? Man kan aktivera hamstern genom att sprida ut eller t.o.m. gräva ner maten i bottenströet. Det finns massor man kan hitta på och bara fantasin sätter gränser. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
beror på vad det är för hamstrar, har sibiriska de trivs bäst ensamma för när de satt ihop så började de bråka (mor och dotter)
sedan hade jag roborovski hamstrar, först 3 honor sedan 2 till efter ca 1 år kollade om det gick att få ihop dem, efter 30 minuter så låg de i en stor hög och sov
sedan hade jag en ensam hane som jag letade efter sällskap till, fick tag på det då han var ca 1 år och 3 månader gamal eller något han fick glimten tillbaka i ögonen och blev överlycklig åt sällskap
så det handlar helt enkelt om vad det är för dvärghamstrar
3# Haha, ja nu gjorde jag en hem till henne med lite rör, jag ska göra ett inlägg strax och visa :)
/ Miranda
4# jag ahr en vit campbell :$… så det kanske inte går ? :o
/ Miranda
#4 Det finns inget som heter Sibirisk dvärghamster, det är bara vad djuraffärerna brukar kalla hybrider mellan Rysk vintervit och Campbells. Både Vintervita och Campbells vill ha sällskap, men funkar inte alltid ihop, dom kan vara väldigt kinkiga med vem dom trivs med ibland. Just djuraffärshamstrar kan vara hemska och helt omöjliga att få att fungera ihop. Det är vad jag har hört.
Men min erfarenhet säger mig att det inte alls är så svårt som det sägs. Ger man bara hamstrarna tid, massor med utrymme, möjlighet att gå undan och få vara ifred så funkar det. Den enda gången jag haft problem är just med en mor och hennes döttrar. Och det är ju inte så konstigt, dom hade ju inte vett nog att ge sig av när hon körde dom ur boet.
Jag gav dom en mycket större Bur, fler hus och matskålar och det vart bra mellan dom. I dom flesta fall när jag satt ihop dvärghamstrar, oavsett ålder, har jag gjort precis som jag gör med råttorna: Låta dom träffa varandra på neutral plats en timma medans jag grovstädar buren och sen sätta in dom. Sen har jag hållit noga koll, och det har alltid gått bra. En gång, när det gällde enbart vuxna hamstrar, tog jag en hel månad på mig. Massor med utomhusdejter, burbyten och burarna brevid varandra och hela köret innan dom fick flytta ihop. Det var inga problem alls. Men jag är väl medveten om att jag bara haft en jäkla tur. Men att säga att det inte går, nja… Det är väl bara det att man inte ska ge sig in på det om man inte har koll och minst en reservplan.
Dom enda hamstrar som inte ska gå ihop är Kinesisk dvärghamster och Guldhamster.
//Lamina
sibirisk och vintervit är väl samma sak det har jag hört iallafall
#8 Vad mysigt!
Om du har flera kartonger så kan du ju klippa och klistra lite pch få ihop till ett fort eller en labyrint, eller ett fort men den labyrint i. 
Om Gucci verkar må bra själv och inte visar några stressbeteenden så tror jag nog att du ska låta henne sitta själv. Annars kan du se om du råkar ha någon uppfödare i närheten som kanske har någon unge att sälja och kan hjälpa dig med att sätta ihop dom. Man kan ha tur, eller så har man det inte och så sitter man där med en ihjälbiten hamster…
#9 Du pysslar med råttor och möss, va? Vad är sillnaden mellan en Pink Eyed White och en Albino?
//Lamina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag brukar variera vad jag gör med mina hamstrar. Jag brukar ibland sitta och gosa med någon när jag tittar på tv. Fast det beror ju på vad de är för humör, om de är på bushumör så går det ju inte 
Jag har tränat 3 av mina hamstrar i badrummet att de ska komma till mig när jag ropar. Vissa var enklare att lära, vissa svårare. Så man träna dem att faktiskt göra lite trix. Jag hackar mandlar och ger en liten bit som beröm och så uppmuntrar jag mycket med rösten. Nog är hamstern inte det smartaste djuret, men det går med mycket tålamod och tid.
Du kan bygga labyrinter av VS filmer.
Mina hamstrar gillar att få springa löst i badrummet. Då spurtar dem på som galningar.
Mina gillar också att sitta på min axel när jag pluggar. Att läsa högt för dem är uppskattat. Nej men dem gillar faktiskt när man pratar med dem.
En runtur i huset är alltid uppskattat. Springa lite på soffan, på fönsterbrädan, på matbordet m.m.
Mvh Alicia.
11 # tack så mycket, det ska jag pröva ;)
/ Miranda
Brukar mäst sitta och gosa med dom, om dom är på det humöret vill säga. Annars brukar dom få hänga med på min axel (en och en då) när jag går runt, sitter vid datorn eller kollar på tv. Vilket dom flesta brukar uppskatta. Mina gillar faktiskt att kolla på tv, eller ja tror det är mäst rörelser och ljud dom ser och hör från tv:n ;).
Men sen blir det väl att dom springer på mitt golv, men då gör jag inte så mycket med dom ;). soffan och sängen är även uppskattade att springa i.
Läste sen när jag sent texten att det var campbells det handlade om :P, men när jag hade dvärgar som uppskattade att man hadde uppe dom så brukade det bli mäst gos :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#10 albino är samma sak som PEW det är precis sommed sibirisk ett pelaktigt namn, men albinonamnet lever kvar då de flesta förstår hur de ser ut om man säger albino iställer för pew
#15 Precis! Men många som inte är insatta i det kan mycket väl kalla en Champagne för Albino också, och det är det ju inte. Vad djuraffären kallar Sibirisk Dvärghamster kan mycket väl vara en Vintervit. Men det kan lika gärna vara en Hybrid mellan Vintervit och Campbells. Alltså är Vintervit och Sibirisk samma sak precis som Albino, PEW och Champagne är samma sak :p
//Lamina
det var ju det jag skrev att sibirisk och vintervit var samma sak
#17 Det kan vara samma sak, precis som en Albino kan vara en PEW. Men det kan lika gärna vara en Hybrid, precis som någon som inget kan om möss och råttors färger skulle kunna kalla en Champagne för Albino. Jag har för övrigt sett folk kalla roanråttor med röda ögon för Albinos också, och det är lika osant det. Det är visserligen oviktigt i dethär sammanhanget, men väldigt viktigt i aveln.
//Lamina
#0 Jag brukar låta de springa omkring i bollen eller i sängen. Men jag ska börja träna agility med hamsterungen som jag sparar i min kull som jag har nu. 
Jag brukar kela med mina hamstrar i massor. Så de är ju som de är då!
Sedan brukar jag ha dem och springa i nollen eller fritt på golvet en stund varje kväll.
Jag har leksaker som broar,gungor,stägar och tunlar till mina hamstrar.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
19 # Nej vad coolt :) hur gör du då ? köper du hopp eller springer dom iegnom rör ? :o
20 # Vad mysigt <3 hur många har du ? :D
/ Miranda
#21 nä, hoppar gör de knappast
De springer bl.a genom rör eller klättrar upp eller ner/under saker. Jag har också som en "gungbräda" som jag gjort själv. Den ska de också kunna springa över. De springer i en bana. Sedan får de godis, nötter, sallad eller vetegroddar som belöning.
PS: Det kan ta en stund att lära.

21 # det kanske jag ska pröva ! ;)
/ Miranda
#23 Gör det!