Ella X Dubbel-Casanova
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har ju lånat hem Dubbel-Casnova från Finland för att para honom med Ella.
Idag brunstade Ella, även om hon är duktig på att gömma brunsten så har jag en del knep att lura fram den. Så nu har Ella och Dubbel-Casanova parats och det förväntas komma ungar den 31 maj.

Hanen heter Dubbel-Casnova och är LH, umb, nf.
Honan heter Ella och är LH, sö, rex, creme.

Vill först och främst få fram creme och umb nf av denna parning i rex, men det kan också komma creme sö, creme rö, svart, dove och sobel.
Dessa hamstrar är ju verkligen helt otroligt mysiga. Ella är en super social hamster som kan sitt eget namn (se video: http://www.youtube.com/watch?v=-I-OESee1J0) Hon klättrar självmant upp i handen och är en mycket smart hamster som verklgen fångat mitt hjärta. Hon är också mycket lugn av sig och har redan haft en kull och det kom helt underbara trevliga hamstrar ur den kullen.
Dubbel-Casnova är också mycket lugn och harmonisk, jätte social han med.
Så denna kull väntar jag med spänning på att den ska komma. Kommer ju bli helt underbart trevliga hamstrar ur den kullen. Fast kommer ha så svårt att välja vem jag ska behålla..
Ella är i alla fall kvalite 1 och är då godkänd avelshona.
Mvh Alicia.
Jag hade ett hårt samtal med Dubbel-Casanova förrän han kom till sverige! Jag sa åt honom att matte axepterar inte ohyfs som att spela svårflörtad och att han inte skall till Stockholm för ingen ting. Du har ett jobb att göra och se till att få det avgjort annars blir matte lädsen på dig.
Dubbe-Casanova tycks har varit en snäll grabb och utfört det jobb hans skulle. Ge honom beröm och en stor kram och en puss från matte och berätta för honom att matte är stolt över honom.
Dubbel-Casanova är ju Dubbel-Knuts son, så du kan räkna med att 8-10 ungar föds. Jag skulle tippa på 8 ungar som är vanligast i klanen Dubbel.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Varför inte spara en nf umb rex dam i minnet av Dubbel-Casanova.
#1 Ella sprang iväg från honom i början och tyckte han var en liten fjant. Då hjälpte jag Dubbel-Casanova lite på hjälpen och smekte Ella över ryggen så hon stod i parningsställning så han kunde sätta igång. När han väl satt igång så var han duktig på vad han gjorde. eller blev lite arg på honom eftersom han åt upp Ellas fina släp! 
"2 Jag vet, är sugen på en LH, rex, umb nf tjej. Men creme är min favorit färg och det är sista kullen efter Ella och vill ha en junior Ella ju
Jag kommer verkligen inte kunna bestämma mig. Får helt enkelt bli personligheten som bestämmer allt 
Var faktiskt lite osäker på att avla på Ella. I och med vad som hände med Barbie har jag nu mer än nånsin blivit medveten om vad som kan hände med en hona med ungar. Och Ella betyder så mycket för mig att jag skulle bli så otroligt ledsen om något hände henne, även om jag skulle kämpa in i sista stund med henne så kan det ändå gå mycket dåligt.
Men jag vill ha en bebis från Ella. Vill avla vidare på Ella-genen så länge jag kan. Kommer då alltid ha ett minne kvar av Ella när hon väl försvinner från världen.
Mvh Alicia.
Det förstår jag hur bra som hälst! Dubbel-Knut blir ju 2 år nesta månad. Som tur har jag ju Dubbel-Casanova som har sin pappas underbara personlighet så det inte blir så himla jobbigt när han går bort! Jå jag förstår dig alltför väl. 

Hoppas att det blir fina bebisar.
Förstår att du är orolig i och med vad som hände med Barbie. Det är inte förrän det händer en själv man börjar tänka ordentligt.
Läste precis på SHF:s forum om ännu en hona som dött vid förlossning. Det är en sak och läsa om det, men en helt annan sak att uppleva det själv.
Hoppas du har haft nog med tråkigheter nu!
#5 Ja det är verkligen helt olika saker. Man tror att det inte ska hända en själv, men det är då det händer.
Det hoppas jag med! 
Mvh Alicia.
#6 Fina bebisar blir det nog när det är Dubbel-Casanova som är pappa och en bedårande liten ängel som Ella till mamma.
Farligt söta bebisar med andra ord!
#1 Åtta ungar skulle vara skönt för en gångs skull, vår uppfödning har fått 13, 12 och 11 ungar i alla våra kullar. Eller ja Barbie fick ju 8.
Fast vill ändå att det ska bli en massa ungar så det blir många olika färger
Jag tror jag vill ha en tjej Dubbel-casanova i rex. Men en till Ella lockar..
Kanske ska börja bestämma sånt när/om kullen kommer och får se färgerna kanske 
Mvh Alicia.
#8 Haha varför inte spara en Dubbel-Casanova Jr (son) och en Ella Jr (Dotter)då behöver du ju inte pina dig med att välja.
#9 Om jag varit i behov av en hane skulle jag självklart gjort det. Men jag har ju Tom nu som jag kommer kunna använda i mer än ettt år. Har ju dessutom en liten uppfödning och kan inte ha hur många hamstrar som helst nu när jag snart ska börja nian och behöver mycket tid till skolan. Men det är frestande 
Mvh Alicia.
Goda nyheter! Ella brunstade inte idag så troligtvis så är det bebisar i magen på henne
.
Mvh Alicia.
#11 Det låter j toppen!
# Vad roligt!
Grattis isf!
Ingen brunst idag heller :) Föresten har räknat fel. Ungarna ska komma den 30 maj, så om 8 dagar nu.
Ella är jätte sömnig på sistone. I vanliga fall vaknar hon vid sex tiden, senast åtta. Nu måste jag väcka henne själv varje gång hon ska få gå ut och springa, och det är vid nio tiden. Och då går hon ändå bara och sover där det passar sig. Hon använder inte den tiden hon får för att springa. Då känns det nästan bättre att ge den tiden till de av mina hamstrar som mer än gärna skulle springa omkring mycket på den tiden. Men vill ändå ge Ella chansen att få springa om hon skulle vilja. Men hon sover bara..
Hon var väldigt stressad innan sin första kull. Men brukar de bli lugnare inför sin andra kull? Har bara tagit en kull max på mina honor så vet inte om de förändras i beteendet för sin andra kull.
Mvh Alicia.
#14 Ja visst, de blir lugnare vid sin andra kull. Alla förstblivna mammor är en aning nervösa när det inte riktigt vet vad som händer,vad som skall hända mm. Det är vanligt att honor som väntar sin andra kull är lugnare eftersom det då vet vad som händer och skall hända så småningom.
#15 Vad bra 
Mvh Alicia.
Vad kul! Vilka fina föräldrar!
#17 Ja, det är nog något som händer allt inne i Ellas mage
Jo föräldrarna de är fina och har ett super trevligt temperament också.
Mvh Alicia.
Lägg gärna in bilder på ungarna om o när de kommer
skulle va' så gulligt
hehe, om du vill:)
Prata till ett djur som du pratar till en människa, de har också en själ och du får så mycket tillbaka!
#19 Det lovar jag! 
När jag känner på hennes mage nu så känner rätt tydligt kulor som inte fanns där innan.
Mvh Alicia.
Känner tydligt att Ellas mage har blivit mycket spändare, känner också tydligt små kulor. Fast man ser det inte så bra i och med att hon är så långhårig.
Lite bilder på hennes mage kan jag lägga upp. Hon är i 11 dagen och ingen brunst vad jag har märkt av hittils.
Mvh Alicia.
Åååh så spänande! Klart hon inte visat brunt när hon har en mage som den hon har just nu! hehehe
#25 Ja, fast hon var rätt så stor innan. Men får hoppas på att det ligger en massa bebisar där inne i magen 
Några Ella och Dubbel-Casanova juniorer 
Mvh Alicia.
Nu är jag nästan dundersäker på att Ella har bebisar. Hon är ju faktikst enorm för att vara inne i 12 dagen. Och hon är då aldrig vaken nu på sistone… Hon går upp för att äta och dricka, men inget spring i buren.
20 gram har hon gått upp också.
Jag har nu bestämt mig för att jag önskar mig en LH, umb, rex, nf hona ur denna kull
Fast det går bra om hon inte skulle vara rex.
Har lite fler bilder på Ellas mage nu. Fast jag var tvungen att väcka henne och det tar alltid lite tid för Ella att vakna till när man väcker henne, därför ser hon ut som hon fått en stor dos av John Blunds pulver.
Mvh Alicia.
#27 Jösses vad rund hon blivit! Hon ser verkligen trött ut lilla Ella! Hehehe. Dubbel-Casanova har gjort det igen! Vi får hoppas att du får en liten Dubbel-Casandra då i kullen.
#30 Ja hon är så stor nu.
Dubbel-Casanova är så duktig
Det är som om han sitter och väntar på att sina barn ska födas. Han sitter och tittar på mig som om han vill att jag ska ge lite fakta åt honom. Hur går det med Ella? Har hon mina barn i magen eller?
Mvh Alicia.
#31 hahaha Ja det låter som min lilla älskade Dubbel-Casanova det! Han e hyper social och vill alltid hålla koll på vad som händer mm. Dessutom gillar han att sitta och beundra brudar som han gillar. Vare sej det är människa eller hamster! Att han har börjat titta på dig är ett tecken på att han gillar dig och det är ju bra!
Dubbel-Casanova kallas även för stalker ibland här hemma…hehehe
Hehe
Tidigare har han stått själv inne i gästrummet. Men nu har jag fått 9 gäster till. Erica ska resa på handbollscup till Finland ock kommer inte hem förens på måndag så nu är det jag som har alla hennes hamstrar här hemma.
Dubbel-Casanova verkar väldigt intresserad av småtjejerna, de är ju faktiskt 6 veckor och könsmogna.
Mvh Alicia.
#34 Ha,ha,ha tja du vet väl hur karlar är! Kött som kött! Ungt lammkött går lika bra som ett moget köttstycke när det kommer till damer! Dubbel-Casanova är bara en normal herreman som tycker om damer. Unga som äldre! hahaha

Ella vaknar faktiskt och går upp. Men bara det att hon vänt på dygnet.. Hon går upp vid midnatt och är fortfarande vaken till 10 på morgonen.
Har aldrig varit så säker på att en hamster varit dräktig förut som nu. Hon har blivit gigantisk och hennes mage är så spänd och bebiskulorna går det inte att ta miste på.
25 gram har hon gått upp i alla fall.
Märkte nu på sistone att ett av hennes ögon varit väldigt irreterat på sistone. Tittade lite närmare och självklart var det ju två morrhår som blivit för långa och petade henne i ögat.
Nytagna bilder:
Mvh Alicia.
#42 Oj,oj, oj han har verkligen fått till det ordentligt! Ser ut att bli en ca 10 bebisar denna gång! Dubbel klanen när brukar få mellan 8-10 ungar. Valingen 8 dock. Men hon ser ut att ha 10 bebbar i magen. Verkligen tjock,de må jag säga.
#43 Ja det syns verkligen! Hon fick 11 stycken sist, fast en dog vid 11 dagars ålder, fast tror det beror på ohyran de kanske fick?
Ella hade 7 syskon. Så mer än 10 borde det inte vara i och med att Ellas dotter fick 8 ungar också.
Mvh Alicia.
Nu har de kommit
Som förra gången så födde hon dem på natten en dag försent
När jag kom upp till rummet så gick Ella direkt från boet för att ståtligt stå och visa sin bebisar. Det var rätt enkelt att räkna dem i och med att Ella inte är världens bästa bobyggare så det är inget direkt vulkanbo.
10 stycken fick jag det till rätt säkert, möjligtsvis kan det vara en till under. Men är rätt säker på 10
En rödögd kunde jag hitta också, de andra svartögda.
Mvh Alicia.
Åh va kul att allt gick väl och att de blev så många fina ungar!
Grattis!! :D
#45 Vad härligt att höra!
Min älskade Dubbel-Casanova stoltserar över att ha åter igen blivit pappa förstår jag!?

Krama honom så gott från matte och berätta för honom att matte är stolt honom. 
Jaa så himla kul
Dubbel-Casanova han är jätte stolt 
Mvh Alicia.
Nämen Ella var visst inte klar med födandet för nu är det faktiskt 12 ungar!
Nu måste det ju komma en färg i min smak när det är så många.
Konstigt att det blev 12 ungar i och med att det är vanligast med 8 ungar i Ella genen och samma sak med Dubbel-Casanova genen.
Mvh Alicia.
#49 Oj,oj det må jag säga! Haha Dubbel-Casanova kan ju allt skryta åt pappsen om hur stor kull han fick när han kommer hem! hahaha
Ja det var en överaskning med tanke på att 8 ungar är vanligast i Ella och Dubbel-Casanova genen.
Det var i Dubbel-Knuts sista kull som det kom tie. I de 3 övriga var det 8 bebisar i kullarna.
Så typiskt att Ella ska få ögoninflammation på ena ögat när hon får ungar… Eller det berodde ju på två morrhår som växt som in i ögat på henne. Måste tvätta hennes öga varje dag eftersom det verkligen är igenklippat av hennes tårvätska som klumpat ihop sig.
Fast då får jag i alla fall känna igenom henne så att jag märker om hon får mjölkstockning eller något sådant i tid. Det verkar bra hittils bara att han blivit lite tunn, men det är ju vanligt efter en födsel.
Har börjat bli lite orolig nu, det är bara 9 ungar kvar
Tänk om det blir likadant som med Barbie att alla ungar dör.. Nä det går nog bra. Har sett några nfar hittils iaf 
Mvh Alicia.
#51 Kanske skulle vara en ide att korta av det morrhår som irriterar ögat lite grand. Bara så mycket att det inte når ögat och irriterar det.
Klart att du är orolig att Ella skall äta upp alla ungarna när Barbie gjorde det. Men 9 ungar är mycket! Kanske 3 ungar helt änkelt var för svaga och inte orkade sloss om mjölken så de började svälta så Ella tyckte det var bäst att ta bort dem så de slapp lida av svält eller ev medfödd sjukdom. En hamster moder vet bäst ändå, fast det sätt hon gör det på låter grymt i människaörat. Men för mamma hamster helt naturligt och självklarhet om bebisen är sjuk och svag för att sloss om mjölken.
Mamma hamster tycker det är bättre att hon själv tar bort babyn så det slipper lida än att ett rovdjur äter upp det.
Nä det kommer nog att gå bra skall du ser. Jag tror nog Ella vet vad hon gör! Kul att du har fått några casanovor och casandror i kullen! 
#52 Ja morrhåren klippte jag för ett par dagar sedan.
Ja Ella är duktig på att ta bort svaga ungar. Hon tog ju bort en förra gången med.
Mvh Alicia.
#53 Det är bra att Ella är bra på att göra detta ifall det skulle behövas.
Det gjorde inte Gos Crazy.Hon låg även och värmde sin döda unge. Hon avlägsnade inte svaga ungar inte heller efter att de dog.
Så jag fick plocka bort dessa. Hon förmådde inte göra det helt änkelt. Hon är väl…skall vi säga….lite speciell av sig.
#53 Hon är säkert lite människa av sig, vi människor skulle nog inte tänka tanken på att äta upp våra ungar 
Mvh Alicia.
#53 haha ja hon tycks vara lite mer human lilla gulliga Gos Crazy! 
Ja så gjorde även Evonda. Hon låg och värmde döda ungar. Så de fick jag plocka bort också :/
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Nää, men skulle kunna tro att detta var Ellas första kull. Jag måste säga att hon är en rätt dålig mamma i mellan åt..
Igår hittade jag henne bakom sin sandlåda. Hon sov där helt ensam och hade lämnat ungarna i sticket. Då fick jag mota tillbaka henne till sina bebisar och hon gick då snällt och lydigt och började dia bebisarna.
Nu när jag gick upp för att tvätta hennes öga (som har blivit mycket bättre) så hittade jag en bebis på andra sidan av buren. Hur har den hamnat där? Ella måste gått dit och lämnat den där. Hur jag än försökte få henne att bära upp bebisen så ville hon inte ta upp den. Varje gång hon försökte så tjöt bebisen till. Efter ett X antal försök så tog jag upp bebisen med handen och flyttade närmare boet, då tog hon bebisen från handen och la den bland dem andra. Tror inte det ska vara något jätte problem att min lukt är på bebisen, hade tvättat händerna. Och hon är van med min lukt, men man vet aldrig. Bebisen kanske inte klarar sig, vem vet hur länge den legat utan mat? Det är i alla fall fortfarande 9 stycken ungar. Alla är olika stora. Det finns några jätte stora och kraftiga ungar, och så finns det några mindre.
Mvh Alicia.
#58 Nämen stackars Ella var så slut och trött så hon somnade på toaletten. hahaha
Ja,jag vet…inget att skratta åt men kan inte hjälpa…det lät lite lustigt…hahaha…somna i toaletten.
Kanske bebban själv har varit på äventyr för att söka mamma Ella om Ella inte varit i boet just då och den har varit hungrig. Samt att mamma Ella inte har lagt märke till det när hon varit trött!?
#59 Ja, nu vågar jag inte lita på henne längre och måste gå upp och kolla ofta så hon verkligen diar sin bebisar. Vill inte att hon ska somna på toan igen 
Mvh Alicia.
Fortfarande 9 bebisar
. 5 stycken mörka och 4 ljusa. Misstänker att en är svart. En rö, så det är väl antagligen en creme rö eller en dove.
Tror jag kunde se en rex igår med. En bebis hade krulliga morrhår medans den bredvid inte ha det.
Mvh Alicia.
#61 Ett lättare sätt att kolla om bebisarna är rexar är att stryka deras päls. En vanlig lh är slät och en rex bebis har lite strävare päls som käns som om man skulle stryka fingret på sammet. Så kollar jag om ungarna är rex då de är små eftersom morrhåren är så små ännu att de är knappt synbart för ögat, om man inte använder förstorningsglas förståss.
#62 Kan man känna det även fast de bara är 4,5 dagar gamla? De har ju knappt någon päls 
Jag tycker de här små bebisarna är hur söta som helst. Kan sitta och titta på dem hur länge som helst, de är så söta när de sträcker ut sina små skrynkliga armar, gäspar och kråmar sig i lilla ormgropen. De är som små mini dinosaurier. Fast Ella vill inte äta hur länge som helst, så blir inte så jätte långa titter.
Mvh Alicia.
#63 haha njä inte riktigt då ännu! Men när de är en vecka gammal så kan man lätt kolla det genom att stryka fingret över pälsen. Ella verkar vara en mycket duktig mamma.
Eller så väntar man bara tills pälsen vuxit ut ;)
// Sofia
Jag tror jag tar och väntar lite. Vill inte "kladda" ner min doft på Ellas bebisar än. Än så länge är bebisarna bara hennes
.
Mvh Alicia.
#66 Jag tror detta är ett bra val med tanke på att de inte ännu är en vecka gammal.
Två stycken sobel tror jag det finns. Och den mörkaste nf är en flicka pluss rex! Har jag tur så är det en umb nf 
Verkar nästan som om det bara blir en creme, och då en rö creme.
Fast lite svårt att säga, inatt blir de en vecka gamla. Ska bli kul att se sen hur mycket av det jag säger nu stämmer sedan 
Mvh Alicia.

Om det är någon dove eller svart hona så kan jag vara intresserad, men det är om det går att ordna transport till Göteborg…
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#69 Svart tror jag nog faktiskt inte kom i kullen. Men den rödögde kan ju vara dove, lite svårt att säga nu när de är så små. Men uppdaterar när jag vet mer 
Mvh Alicia.
Igår var två stycken mycket mindre än dem andra och jag tvivlade på att dem skulle klara sig. Nu idag har Ella tagit bort dem så nu är det bara 7 ungar kvar. Fast jag tycker ändå det var bra gjort av Ella i och med att de var så små och svaga.
Två rex är jag rätt säker på att det är. Det är en sobel hona och jag tror en umb nf hona, fast det skulle kunna vara en vanlig nf tjej. I alla fall jag ska behålla rex nf tjejen tror jag, vare sig det är en umb eller ej.
6 stycken är mörka och en ljus finns. Jag tror det är en rö creme, men om färgen mörknar lite så är det väl troligen en dove.
Mvh Alicia.
#69 Svart kan komma i kullen Embrosia och Gos To Hell! Embrosia fick ganska många svarta bebisar i sin förra kull. Den kullen mellan Gos To Hell och Embrosia blir rexbärare. Men skulle turen vara framme så kanske där även rex dyker upp. Du vet väl att Transport till Stockholm och övriga landet går att ordna. 
#71 Ja Dubbel-Casanovas mamma Gos Crazy är ju mink och från hennes pappas sida finns en hel del creme rö LH eftersom min väninna är helgalen i hamstrar med röda ögon. Speciellt rö creme och Ingmar immanuels mamma kommer från min väninnas uppfödning.
Så det blir en liten Dubbel-Casandra som stannar då, hör jag!

#72 Tack för tipset, jag ska hålla koll på den kullen. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Fick nyss plocka bort en död bebis. Den var jätte uppsvälld över magen och helt gul på magen, undra vad det kan vara?
Nu är det bara 6 bebisar kvar. Lyckligtsvis så lever fortfarande min tjej som jag vill behålla. Hoppas bara att hon kommer klara sig och de andra som är kvar. Annars får jag nog köpa en hamster av Amun-Ra som också avlar på "Ella"-genen.
Mvh Alicia.
Usch vad bebisarna dör :(
Men uppsvälld mage, var det som vätska i?
// Sofia

Att sex av tolv bebisar faller bort är inte så bra. Då hade jag funderat lite på vad som kan vara orsaken.
#75 Jo jag tror faktiskt det var det.Bebisen var inte sådär jätte liten så något inne i kroppen var ng dödsorsaken och inte att den var undernärd.
#76 Nej det här börjar kännas lite likadant som Barbies kull där alla 8 ungar dog.
Ella har blivit rätt mager på sistone, eller inte mer än vad en dräktig hona brukar. Så några kan ha dött av att mjölken inte räckte till alla. Men bebisen med den gula uppsvällda magen, kan det vara något lever problem? Kanske har gallan läckt ut i kroppen på något vis.
Mvh Alicia.
Det är väldigt ovanligt att inte mjölken räcker till.
Eftersom mamman producerar mer mjölk ju mer som dricks. Eller ja, ju mer spenarna stimuleras, desto mer mjölk kommer.
Så det enda sättet att mjölken inte skulle räcka till är om en hamstermamma skulle gå utan mat för länge, och som jag fattar det så ger du extra mat varje dag?
Om magen är svullen på en bebis kan det bero på att mamman inte stimulerar den genom att slicka på magen. Dvs urinblåsan och tarmen kan inte tömmas utan mammans hjälp.
Har du petat på bebisarna?
// Sofia

Är Ella och Barbie släkt?
Det finns någonting som heter svällmage/vattenmage. Står en del att läsa om det på SHF:s forum.
Om Ella har blivit mager så är det mer näringsrik mat som gäller. Visst, att det tar på en hona att föda upp ungar, men de ska inte tappa så mycket att det syns egentligen.
#78 Jag ger alltid mat så det blir över och jag varierar alltid matten.
Igår kväll när de var 7,5 dagar gamla så smekte jag några på ryggen för att se om de var rex. Inget mer än så.
#70 Ja Ella är mamma till Barbie.
Ella blev inte såhär förra gången har jag för mig, och ändå ger jag lika mycket mat om inte mer denna gång.
Mvh Alicia.
Kan mycket väl vara svällmage då.
Kolla hur magarna ser ut på de bebisar som är kvar, är några av dem svullna?
// Sofia
Ånej… En sobel unge har jätte uppsvälld mage! De andra är det inget problem med än.
Mvh Alicia.
Tror det kan vara detta: http://hamster.ifokus.se/discussions/4d715f21b9cb46223906ff16-svallmagevattenmage
Om det är genetiskt så ska jag nog inte avla vidare på Ellas dotter sedan om hon överlever.
Kunde inte hålla fakta om sjukdomen på SHF sida. UlrikaD vart någonstans hittar jag fakta om det? Vill veta så mycket som möjligt om detta.
Mvh Alicia.
Ja, då verkar det vara svällmage. Troligen därflr Barbies kull dog också :( Så denna släkt bör inte avlas på alls :/
// Sofia

#83 Finns en del olika trådar. Sök på svällmage och vattenmage på forumet så får du upp en del.
#84 Tror nog också det är bäst och det låter som svällmage.
För mig gör det inget om jag inte ska avla. Ska ju ändå sluta avla och lägga ner uppfödningen.
#85 Tack, det ska jag göra.
Mvh Alicia.
Embrosias fick inga ungar med svällmage och från Dubbel-Casanova kommer inga svällmagar. Åtminstone vad jag vet! Jag har inte fått Svellmagar utav Dubbel-Knut i någon av hanns kullar och inte heller I Gos Crazys…
Men å andra sidan vet man ju inte vad Miley Cyrus mamma bar på för gömda avkommor…
#87 Något med magen är det i alla fall. Konstigt för detta hände inte alls med Ellas första kull. Då var den en som dog av troligen ohyra.
Sobel ungen är jätte uppsvälld och jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet att den kommer dö men jag vill inte se den lida till döds.
9 dagar gamla är ungarna idag och hittils lever alla 6 fortfarande. Tjejen jag vill behålla är störst i kullen och verkar väldigt kry av sig i nuläget.
Här hittade en tråd som liknar min väldigt mycket: http://hamster.ifokus.se/discussions/4d714f56b9cb462233061b2a-afrodite-shere-khan 6 av 10 ungar dör.
Mvh Alicia.
Har en bra och en dålig nyhet. Ytterligare en bebis har försvunnit! En nf 
Sobel ungen med den jätte uppsvällda magen lever fortfarande och är inte det minsta uppsvälld längre!
Och den visade sig sedan att vara en svart och inte en sobel 
Efter att ha suttit en stund och tittat med superblicken på bebisarna när mamma Ella smaskar i smaskar i sig mat så har jag nästan kunnat se könen på alla och vilken färg de har.
Jag tror faktiskt inte att en enda är nf! Den rödögda tycker jag mig kunna se gråa kindteckningar på en bebis och att den hade en lite orange nyans på kroppen, så troligen en cinnamon. Ella har en cinnamon i stamtavlan långt bak. Det är en hane har jag för mig.
En nf, umb, rex flicka finns. Hon är så stor och jag håller tummar, tår och allt möjligt för att hon ska överleva!
En rex, svart hane finns. En sobel finns, såg inte könet på den.
Tror faktiskt alla var killar förutom tjejen som jag vill behålla.
Ska i alla fall mejla SHF om detta med svällmage så de kan skriva in det i stamboken.
Mvh Alicia.
Det låter ju lovande för din lilla nf um rex tjej. Hon blir säkert lika vacker som min Dubbel-Casandra. Skall bli kul att se bilder på de sedan.
Malliga moster Embrosia hälsar att hon tycker det var kul att höra att det kommit en lika snygg svart bebis som hon själv…hehehe
Ja, i och med att hon är en av de största så tror jag att hon klarar sig. Men man vet ju aldrig..
Har en bild på ungarna, är medveten om att man helst inte ska fota ungarna innan 2 veckors ålder. Men vill kunna ana färger nu vid 9 dagars ålder. Fast bilden blev inget vidare bra då jag zoomade in allt vad jag kunde och fotade utan blixt. Så några färger kan vara lite svårt att se 
På toppen ser man svart, rex hanen. Högst upp till vänster ligger cinnamon (om det nu är en cinnamon) hanen. Sedan ser man huvudet på två umb, nf 
Mvh Alicia.
Men gud vilka härliga sötnosar Dubbel-Casanova har åstadkommit med Ella! Den svarta rex killen får mig att tänka på Dubbel-Doris som nu bor hos min väninna Katriina. De 2 nf får mig att tänka på Dubbel-Casanova Jr och Dubbel-Casandra. Helt underbara bebbar minsann.
Åh gud! Nu har jag sökt all möjlig fakta om svällmage/vattenmage här på forumet och SHF:s forum. Hittade inget jag kunde göra, eller jag kan testa att ta en tops och stryka en bebis som har uppsvälld mage med en tops från magen ner till analöppningen, fast det är sällan det fungerar.
Om en unge får jätte uppsvälld mage så är det bäst jag avlivar den då det är väldigt smärtsamt. Fast tänk om det blir som med den svarta ungen då? Att det fixar sig själv.
Svällmage kan vara att en unge inte har en analöppning eller ett kisshål, eller att ämnesomsättningen inte fungerar pga av att ett organ inte gör sitt jobb. Läste också att vissa tror att det beror på att man ger havregryn till ungarna och att det sväller i magen på dem. Och jag har gett havregryn för jag har läst att det är enkelt för bebisar att tugga i sig!
När jag läst om andra som haft svällmage på sina bebisar så verkar bara 2-4 dött. Inte 7 stycken! Och inte är de undernärda, inga revben eller sånt syns. De ser ut helt vanliga bebisar ju.
Nu är det i alla fall inskrivet i stamboken.
Mvh Alicia.
Jag såg en film en gång som handlade om en fattig bondfamilj på 16 talet. I den filmen blev deras dotter sjuk i svällmage på grund av att hon ätit alltför mycket gröt sam deg när hon var så hungrig. Hon hade hjätte stor mage "rund". Kunde ju ha varit så att hon var sjuk i en sjukdom som gör att signalen att magen är full inte nåde hjärnan. Den sjukdomen finns tyvärr men är tack och lov inte så vanlig. Hon dog tyvärr i filmen också. Mamman hade naturligtvis varnat sin dotter att inte släva i sig för mycket av gröten och att inte proppa i sig deg…
Nu är den sjukdomen inte samma sak som på filmen när det gäller hamstern. Men man kan ju kanske vara lite extra försiktig när det gäller gröt ifall om detta skulle vara en orsak. Vilket jag inte vet med säkerhet. Men det går ju alltid att vara lite extra försiktig! Det skadar ju inte!
#94 Nej verkar som dessa ungar är lite extra känsliga. Så väntar nog ett tag med att servera gröt och havregryn igen.
Mvh Alicia.
Nu har jag fotat 3 ungar för att se vad ni tycker. Man ska ju inte fota ungarna, men jag gör det nu för jag vill kunna se om de förändras.
Blev helt förtvivlad när jag tog upp min tjej och hon var uppsvälld över magen! Kunde heller inte hitta något analhål! 
Jag började i alla fall att stryka en tops från magen ner till analhålet. Efter ett tag tömde hon blåsan och kissade. Och efter en stund bajsade hon med!! Har nog aldrig blivit så glad över att se en hamster göra det förut. Jag hoppas detta hjälpte.
Hon var den som var uppsvälld nu.
Börjar med bilder på henne, om hon överlever detta funderar jag på ett döpa henne till Eternity (Evighet).
Mvh Alicia.
Får jag bara fråga varför du tar bilder på ungarna när de inte ännu öppnat ögonen? Rekommendationen finns ju av en anledning.
Framför allt om ungarna dör en efter en så hade jag verkligen låtit dem vara nu, och låtit mamman ta hand om ungarna.
Vill inte låta elak eller så, men om man stör och pillar mycket så är det inte konstigt att ungar dör. I vissa fall struntar mamman i ungarna, och stimulerar dem inte som dom ska.. Vilket kan leda till svullen mage.
Tänker mest på ditt eget bästa, eftersom du redan förlorat så många så hade jag personligen gjort allt för att slippa förlora fler.
Hoppas du får behålla resten nu i alla fall :)
// Sofia
#108 Det var ju första gången jag rörde dem föruom när jag rex kollade.
Men jag förstår, ska låta dem vara nu. Tänkte bara se om ni tyckte någon av dem hade svällmage? Första bilden ser lite msystisk ut.
Mvh Alicia.
#110 Jag hanterar alltid bebisarna när de är en vecka gammal när jag skall kolla vad de är för kön samt kolla om de är någon som är rex.
Sedan håller jag i dem i ca 1-2 minuter var så länge mamman är ute på en kort boll runda. Innan jag tar i dem så tvättar jag först händerna och efter det tvättar jag händerna med mammas doft som finns i hennes Bur (bottenmaterialet). Då först hanterar jag ungarna en stund. Lägger sedan dem tillbaka inne i boet, täcker över dem lite ifall mamman täckte över dem lite före hon kom ut. När mamma kommer tillbaka brukar hon gå raka vägen i boet och kolla så allt är ok med dem. Sedan lägger hon sig till rätta och diar dem ifall hon inte går till matkoppen före och hamstrar innan hon går och diar förståss.
Detta har jag gjort i många år och har inte haft några problem, med att mamman skulle ätit upp dem. Däremot skulle jag alldrig röra ungar som är under en vecka gammal. Men det skadar ju inte att vara lite försiktig ändå.
Jag tycker att dina bebisar ser friska ut! Magen full av god mjölk än att det skulle vara svällmage! Här är en bild på svällmage! Ingen trevlig bild kan jag lova. Dethär är ingen mätt mage full av god mjulk, utan enbart svällmage.
#111 Så där såg den svarta ungen ut för ett tag sedan! Fast den måste haft väldigt mycket tur som sedan blev frisk.
Mvh Alicia.
#112 Ja,verkligen! Man kan gott säg att den ungen hade änglavakt.
#113 Ja, alla lever fortfarande 
Mvh Alicia.
#113 Jag tror nog att de inte är i någon fara längre. De börjar ju bli 2 veckor snart. Svällmags risken är nog borta nu, skulle jag säga.
Svällmage är vanligast för bebisar mellan 2-10 dagar. I allafall vad jag har fått erfara.
#115 Gud vad skönt att höra! Jag går runt ständigt i oro att någon bebis ska få svällmage och lida fruktansvärt innan den dör.
Nu känns det bättre och jag har en känsla av att dessa bebisar kommer klara sig då det är väldigt krya och starka. De är de starkaste som överlever, och dessa fem var troligen de starkaste av de 12 stycken.
Känslan man får brukar för det mesta stämma, så hoppas det är så i mitt fall med.
Mvh Alicia.