Hur boar era hamstrar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Måste, säga att jag fick en chok när jag såg Ofelia! Jag har nyligen gjort rent deras burar, och la strimmat toalett papper runt i hela buren, och tänkte att det kanske var ett bra sett att stimulera dem. Jag iaktog Ofelia när hon kollade runt i sin Bur, och helst plötsligt tar hon en ände av ett toapper och käkar upp den! (trodde jag) Men hon la den i kindpåsen, och när ena kindpåsen var full tog hon och fyllde upp den andra! Sedan sprang hon in i huset, spottade ut det och sprang ut och gjorde om det på nytt. Jag förstod sen att hon boade när hon sprang in med papper i huset, men är det normalt? Haha, jag har bara sett på när mina råttor boar, gud vilket liv det blir! Men, dem har ju inga kindpåsar… Så gör alla hamstrar på det här sättet? Eller finns det fler sätt?
Sen undrar jag lite om det här med maskrosor… Hur "tillagar" man dem? Man kan väl inte bara gå ut ta en maskros och ge? Jag har läst att man kan ge maskrosor, men är lite tveksamt med själva blomman? Bladen kan man väl ge, men blomman?
Så brukar alltid mina hamstrar göra.. stoppa in de i kindpåsarna och lägga det i boet. 
Ja det är helt normalt att det boar på det viset. Och som du själv säger så är det bra stimulering för dem. Ännu bättre så kan man lägga in hela ark med hushållspapper, så får de strimla dem själv också.
Maskrosblad går utmärkt att ge :)
// Sofia
Ja det är ju deras sätt att transportera bomaterial och Foder, men visst ser det roligt ut 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Min boar likadant, stoppar munnen full med papper - rusar in - och sen ut för att hämta mer.
För att toppa det hela så gräver hon antingen bort bottenmaterialet under huset, eller så gräver hon dit mer - sen tippar hon samtidigt huset i 45 gradersvinkel - täpper igen dörröppningen av misstag med spånpellets när hon gräver - funderar på "Hm, ska jag 1: gräva mig ut eller 2: använda en av de två alternativa luckorna och gå ut den vägen…" - väljer alternativ 3 och sliter bort en av luckorna helt och hållet och ställer den på högkant i burmaterialet som ett uttryck för sin åsiktsfrihet "Varför gräva fram öppningen eller krypa igenom luckan när man kan göra det lite extra besvärligt för sig?"
Och som en personlig touch så har huset tre hörn, ett hon sover i och ett hon samlar mat i. Det tredje hörnet skulle kunna tänkas användas för ansamling av bajspluttar, men nej, det är så mycket mysigare att lägga dem ovanpå och runt omkring matförrådet. Hon vill ju inte förstöra den personliga touchen med för mycket hygientänk. 
Precis som redan sagts är det fullt normalt att de stoppar lite diverse i kindpåsarna och tar med sig till boet. 
Haha, gullig bild, Ninnih!
#5 haha, vilken söt bild! Tack för svaren! Men kan man ge själva blomman till hamstrarna? vågar inte ta in blomman. Det finns ju kryp på dem här blommorna, så behövde veta lite om det var farligt om man gav blomman ändå till dem hamstrarna? Och det här med "tillagning" då ska man bara skölja bladen, eller? :))
Min tjej gör precis likadant. De är för gulliga! :)