Hur sent kan en hamster få sin första kull?
Jag undrar hur sent en guldhamsterhona kan få sin första kull?
Jag har funderat på att avla på min nuvarande guldhamsterhona, Stumpan. Från början köpte jag henne för sällskapets skull och planerade att avla på eventuellt en annan hona efter henne. Men hon har visat sig ha många fina egenskaper som jag skulle vilja bevara. Dessutom vore det trevligt att kunna behålla nån unge efter henne när hon inte längre finns.
Jag har egentlingen all tid i världen just nu, då jag pluggar och har inget sommarjobb denna sommar. Men inget sommarjobb innebär inga pengar. Och inga pengar innebär inga fler burar, mer mat, leksaker och annat sånt.
Hon fyller ett halvår i juni, så jag undrar hur länge till kan jag vänta? Det är verkligen synd, eftersom jag har all tid nu för det, men jag måste ju prioritera hamstrarna före min önskan att avla. Har jag inte råd att ge det bästa jag kan ge… rymliga burar, leksaker och annat utöver det nödvändigaste… då känns det inte riktigt bra för mig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De ska inte vara över 8 månader helst för sin första kull 
Mvh Alicia.
#1 Ajdå, då är hon ju för gammal efter sommaren. Jag ska fundera på hur det får bli.
Min syster har en Bur till låns för pappahamstern, men jag skulle ändå behöva köpa två till (en Bur för döttrarna och en för sönerna).
Sen så har jag heller ingen hanne och jag har inte riktigt heller bestämt på vad jag ska avla när det gäller det yttre. Personligheten är så klart alltid viktig och nr1, men det är det andra som jag behöver fundera på.
Jag har funderat på silvergrå homozygot (då min hona är heterozygot silvergrå), gärna långhårig och satin. Och ett gosigt humör måste hannen ha, för det har inte min hona även om hon annars är supersocial. Det är bara att hon vill inte sitta i famnen så mycket när det finns så mycket att upptäcka. Övriga egenskaper som teckningar på hannen är inte lika viktigt för mig.
Ja, det var en specifik lista men ingen 100% kravlista. Jag kan till och med tänka mig nästan vilken färg som helst om den istället är dominant spot och gärna satin. Det viktigaste är det gosiga humöret då personligheten är för mig alltid viktigast. Men då ska man ju också hitta en hanne som passar listan, tämja honom och allt annat på vägen. Känns lite för pressat, det kanske får bli att avla på nästa hamster.
Jag vet inte… får se hur det blir… 
Vill för övrigt bara poängtera ut att min hamster är som nämnt heterozygot silvergrå men också bandad och INTE satin. Hon är korthårig (eller snarare mittemellan) så jag borde väl inte para det med långhårig, men som sagt vet jag inte ens om hon får gå till avel. Hon är köpt från djurbutik så jag vet inget om hennes bakgrund, men hennes päls verkar lite för lång för att vara kort så jag undrar om inte pälslängderna har blandats i leden före henne.
Jag såg hennes syster i butiken och hon var brun-vit fläckig och det bruna gick i olika toner. Hon kanske också hade ett band på ryggen men det kommer jag inte ihåg. Betyder fläckarna att det finns dominant spot i leden då?
Det finns en hel del att läsa på innan man bestämmer sig för att avla.
Du säger att din hona kommer från djuraffär, vilket inte behöver vara fel i sig. Men helst vill man ha bakgrund på sina avelsdjur, just för att kunna undvika att man avlar på genetiska defekter.
Att din hona har en "blandad pälslängd" är nog bara för att hon inte har rena linjer som du säger, men hon är troligtvis långhårig och bör därför paras med en långhårig hane.
Systern till din hamster kan möjligt ha varit choklad sköldpadd bandad. Sköldpadd ger gulaktiga fläckar och kan nog vara därför du tyckte att hon hade olika nyanser av brunt.
Dominantspot är en dominant gen och kan inte bäras på, så nej, din hamster bär inte på det.
Däremot kan den vara sköldpadd (gul), vilket ger lite ljusare grå fläckar på en silverbaserad hamster, och kan mycket väl vara i princip osynligt.
Lägg gärna upp en bild på henne :)
// Sofia
#4 Jag ska försöka få en bild på henne, bara hon kan sitta still en halv sekund. 
Ja, det är precis som du säger, jag minns att systern var gulfläckig. Pah, jag vet ju att dominant spot är dominant och syns det inte så har inte min hamster det, vet inte vad jag tänkte på när jag frågade det.
Jag tror inte min hamster har sköldpaddsfläckar då hon verkar sakna det. Som du säger kan det vara osynligt men det går inte ens att ana fläckar på henne.
Jag hade inte tänkt avla på henne som sagt, men hon är så smart, har bra temperament och mycket annat som är bra så jag vill inte utesluta möjligheten.
#5 Det finns dåligt tecknade skp (sköldpadd) är väldigt svåra att se om de är skp när de är dåligt fläckade! Min Dove skp hona är en sådan. Hon är väldigt dåligt plättad och det syns knappast att hon är skp. Men har man bra öga för skp så märker man att hon är det. Hon har en gul fläck vid foten en liten fläck vid sidan och en liten fläck vid sidan av nacken. Men som sagt det är svårt att se det. Dels för att hon är dove och dels för att hon är dåligst skp fläckad. Så din hamster kan mycket väl vara en dåligt fläckad skp som knappt syns.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#4 Pälsen ser kort ut men känns längre än vad jag är van vid på korthåriga, det är därför jag känner mig förvirrad. =P
Jag vet faktiskt inte om det blir av någon uppfödning, eftersom jag saknar bakgrund på henne. Det är ju bara för att hon har så bra kvalitéer annars, men jag vet ju inget om eventuella defekter som kan finnas i leden före henne. Jag har till och med funderat på att nån gång bli en proffesionell uppfödare och då vill jag ha bakgrund på hamstrarna. Men problemet när man bor i Umeå är att det finns inte så många hamstrar med stamtavla i norrbotten. =P
Hon är silvergrå (tror jag) heterozygot (definitivt), bandad, långhårigt (blandad pälslängd som sagt tror jag) och eventuellt sköldpadda dolt i generna. På förra fotot blev hon så mörk, taget utan blixt. Här syns hon bättre med blixt, något som min sambo tog i all hast när hon för en stund stannade upp och tvättade sig. Hon var mer silvrig från början och har med tiden blivit latte-färgad skulle jag säga.
Korthår är hon i alla fall.
Det finns de som har lite sämre kvalitet helt enkelt, men det är ingen blandpäls utan bara en sämre korthår.
Att hon blivit mer brunaktig i färgen är också helt naturligt i och med att hon är heterozygot.
#9 Ah, bra att veta. Då ska jag inte korsa med långhårigt ändå. Det blir väl nog att jag låter henne vara som sällskap skulle jag tro, så får jag skaffa långhåriga hamstrar i framtiden om jag fortfarande vill avla då.
Det är ju alltid en kostnad- och tidsfråga. Viljan att avla och lära mig mer har jag redan, men jag låter inte det styra om jag inte har tid och pengar för det. Det är väl en av nackdelarna med att bli vuxen, man blir en sån realist. =P
#10: Fast det är faktiskt ingen fara med att korsa med långhår, det blir inga "mittemellan"-hamstrar utav det. 
Jag har själv gjort några sådana parningar mellan korthår och långhår och fått fram bra korthår.
Men sedan beror det ju också lite på vilken kvalitet föräldrarna har på sina pälsar.
Är det dåliga pälsar så riskerar ju även ungarnas pälsar att bli dåliga, oavsett om det är korthår + korthår, långhår + långhår eller korthår + långhår.
#10 Ja, men jag hade hoppats få fram långhår, och eftersom jag inte ens vet om hon har anlag för det så kan det dröja generationer. Bättre med att börja med långhår från start då. Långhår är inte det viktigaste men jag hade önskat mig gärna minst två av de egenskaper (till de yttre) som jag är ute efter: silvergrå homozygot, långhårig, satin. Sen så klart en social och gosig hanne, men det är lite svårmatchat i dagarna så här långt upp i norr.
Men som sagt, blir det en senare fråga när jag känner att jag har tid och pengar för det.
#12 Ja,jag vet i allafall att jag skulle göra som du…att inte para med en LH hane ifall du vill ha chansen att förbättra ungarnas kh kvalitet eftersom mamman inte har den bästa kh kvaliteten på pälsen. Som du säkert har märkt på mina inlägg är jag lite allergisk för päls mixar. Jag köper alldrig bebisar som har en KH mamma och en LH pappa och vise värsa. Däremor kan jag just och just acceptera om 1 är av ett annat hårla i 3 led eller 2 av annat hårlag i 4 led. Som sagt skulle ungarna ha KH mamma och LH pappa skulle jag inte köpa dem. Jag är lite mer kräsnare på vad jag köper in till min avel när jag försöker behålla rena Kh och rena lh linjer.
Det är en smart ide att vänta tills senare i livet med avel. Då kan du köpa hamstrar från uppfödare där de hamstrar du köper har stamtavla så du har lättare att veta vilka anlag de har som färg päls mm.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#13 Precis. Sen är det ju så mycket annat också än bara päls att ta i aktning. Jag vill ju inte avla på en hamster som kanske har en förälder eller annan släkting längre bak i ledet som har något sjukdom eller defekt. Det vet ju inte jag.
Hade jag avlat på henne hade det bara varit i ett led, sen ingen mer, det för att jag ville ha en hamster efter henne som har samma charmiga personlighet som henne. Sen hade jag några som tyckte väldigt mycket om henne och var intresserad av en eventuell hamsterunge om det skulle bli nått.
Pälsen på henne var lite kortare från början men har nu blivit lite mer burrig med tiden. Jag tycker hon ändå är jättefin. Jag känner som sagt en del som skulle vilja ha en hamster men de flesta av dem har flyttat och jag vill inte dumpa eventuella överblivna ungar på en djurbutik om jag inte får sålt alla. Det känns bättre att veta att de kommer hem till någon som bryr sig.
Med en ordentlig stamtavla är det lättare att få ungarna sålda till seriösa köpare, så blir det att avla nån gång blir det senare i framtiden med andra hamstrar.