Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2409 ggr
Lojs
0

Guldhamster och hund?

Hur brukar hamstar må av att bo ihop med hundar generellt?

Jag funderar lite på att skaffa hamster igen och har två hundar.
Naturligtvis kommer hamstern inte att ha sin Bur i noshöjd, men jag funderar mer på om det är ok att hamstern bor i samma rum som hundarna gör, eller om det är mycket bättre att den bor i eget rum?

Jag bor med min snart treåriga son i en trea, sonen sover fortfarande i mitt sovrum, så än så länge finns det ett ledigt rum och även senare kunde ju hamstern bo i sonens rum.
Men det skulle ju vara trevligare om den kunde bo i ett rum där man faktiskt vistas, så det blir att man umgås med den mer.

Självklart lär detta vara individuellt från hamster till hamster, men jag vill gärna läsa om era erfarenheter.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Charlie2006
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

6 av mina guldhamstrar tål inte hundar Obestämd, inte på det sättat att dom är allergisk. Det är lukten inte mina tycker om och blir helt stela när dom känner lukten och vägrar att röra sig. Katter därimot älskar mina, och kan även bli lungare om dom får vara brevid en katt.

Det är ju så olika från hamster till hamster, och även en vane sak.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Zvintos
0

Precis som #1 säger så är det så himla olika och beror både på hamstern, men även på hunden.
Är det en hund som är väldigt "på", är det ju lättare att hamstern blir rätt.

Min hund är otroligt duktig med hamstrarna och de bryr sig alltså inte om honom.
Ena hamstern är helt orädd för hunden och hunden är jätteförsiktig.

Lojs
0

Tack för svaren! Då kanske jag ska börja med dem i olika rum tills jag ser att/om hamstern vänjer sig.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MaaariaS
0

Min hund går jättebra ihop med mina hamstrar(eller ja hans hamstrar dåFlört)Fast det beror ju som sagt helt på vilka djur det är ,både hunden och hamstrarna.Det som jag alltid gjort är att när jag ger mat till hamstrarna, så får hunden en liten smakbit av hamsterns torrfoder,så att hunden inte känner sej bortglömd och känner att hamstrarna tillhör familjen. Lycka till!!!!!!!Glad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Dumbo-
0

Jag har hund och hamstrar, det funkar jätte bra! Jag är inte rädd att ha hamstrarna ute när han är med. Jag säger bara hans namn och han backar undan. Enda problemet kan väl vara att hamstern tycker om att göra sig själv ren… Haha, han är så pussvänlig :/

Odette
1

Är hamstern van vid hund-doft från början/att den får vänja sig som liten så bör det inte vara några problem. Det blir en doft som hör till liksom. Men börja med att ha hamstern i ett lite mer avskilt rum så ser ni ju hur den anpassar sig Glad

I vilket fall som helst bör ni ställa buren så hamstern får lugn och ro på dagarna då de vill sova. De är ju nattdjur så det är en fördel om de får vara i fred utan en massa spring under sovtimmarna Tungan ute

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_