Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 4987 ggr
Fawo
0

"Trädgård" i hamsterbur

Hej :-)

Jag och min pojkvän håller på att göra en liten trädgård till våran hamster i buren. Vi tycker buren är så stor och de blir väldigt mycket yta som hamstern inte ens använder. Därför tänkte vi då göra en liten trädgård som han kan få gräva i och födosöka lite :-)

Vi har ett terrarium till hamstern som är 110x50x70. Vi tänkte då ha planterat sallad, morötter, spenat bl.a.
Trädgården kommer att täcka ca 1/3 av buren. Resten är vanligt spån med massor av hus o rör osv.

Några tips på något man kan göra, eller finns det något man bör tänka på? T.ex giftiga saker bland grönsaker eller något som bara inte är bra för hamstern? :-)
Och vet någon om vi kan plantera in en smultronplanta? ^^

// Fawo (;

YellowKiwi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj, vad coolt! Värsta lyxen ju. Glad

Roxie
0

Haha, coolt! Frågan är väl om allt får växa klart innan det är uppätet? FlörtSkrattande

Vet inte riktigt vad som skulle vara giftigt. Kan ju kanske undvika att gödsla jorden kanske :P

// Sofia

YellowKiwi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här med att det ska vara uppätet innan, man kan kanske "spärra av" den delen tills allt växt klart? Tungan ute

UlrikaD
0

Man kan ju sätta in en kruka med färsk persilja t.ex. Ser ju fint ut och är garanterat ätbart.

Har du tur så kanske du ser den i en kvart innan det bara är stubben kvar.Flört

Fawo
0

Jag tänkte låta de växa utanför buren innan, och sedan plantera in det i buren :)

#4 smart! Man kan ju sätta in lite färdigväxtra grejjer innan o se hur han vandaliserar allt… xD

Man får ju hoppas att han tar det lite lugnt.. Tanken är ju att de ska bli som en liten berikningsplats så att han inte bara behöver vada runt i spån hela tiden.
Min pojkvän kommer också att sätta in ogiftiga Växter och pinnar som han kan klättra runt lite på. Vet ju dock att hamstrar är marklevande djur och vi ska därför inte sätta allt så högt, han kan ju ramla o skada sig :o (Han har inte direkt världens bästa grepp vad gäller att klättra..)

Jag hoppas nu att hamstern kommer känna sig i sådan naturlig miljö som möjligt o inte känna sig inlåst :)

// Fawo (;

Fawo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det går riktigt bra med vår lilla trädgård.. De växer och han distraheras av den stora persiljan för att inte äta upp de små grödorna :-)

// Fawo (;

Fawo
0

Här ser man hur spenaten har växt på 1 vecka :-) Snart ere väl uppätna!

// Fawo (;

Fawo
0

Och världens suddigaste bild på världens lyckligaste Rico :-)

// Fawo (;

NathalieT
0

Vad mysigt det ser ut ! :D

Odette
0

Gud va härligt, rolig ide som bidrar till massa inspiration *tummen upp*

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

guanabana
0

Måste bara säga WOW! Helt sjukt coolt! Så vill jag göra för min hamster! Tungan ute

Undrar bara lite dock, har du stött på något problem med trädgården? Tänkte om din hamster har ex: grävt och blivit jättesmutsig av jorden och inte lyckats bli riktig ren, eller något annat eventuellt problem som man kan stöta på. Jag undrar bara IFALL att jag skulle våga mig ge mig på ett liknande projekt så vore det ju bra att få ta del lite av dina erfarenheter först.

Dela gärna med dig både dina positiva och negativa (om du har några) erfarenheter. Det enda jag kan tänka mig är väl att min hamster är grävtokig och genast skulle bli jordig.

Ser i vilket fall som helst ut att vara superlyxigt. All respekt till din uppfinningsrikedom. Skrattande

Roxie
0

Riktigt snyggt!!

// Sofia

Fawo
0

#11 Inte så mycket problem, fast det är ett heltidsjobb! Om man lämnar den stående utan att vattna eller plantera nytt så försvinner det ganska fort. Man kan plantera direkt i jorden, men grodden försvinner när den nått ca 2 cm längd xD

Så man ska plantera utanför och sedan plantera in i trädgården. Tills dess kan man ta färdigväxta saker t.ex persilja och sedan bara sätta in annat eftersom.

Har inte stött på problem med att hamstern blir smutsig eller så, det är bara kul att kunna få lite miljöombyta genom att bara gå till andra delen av buren :-D

// Fawo (;

guanabana
0

#13 Låter som en bra idé, att låta växterna få en chans att växa utanför innan man planterar in hos hamstern. Får se om det blir ett sommarprojekt eller inte, just nu har jag lite ont om pengar så en ny och större Bur får vänta.

Hade just funderat på att försöka bygga något eget, kanske med ett gammal aquarium/terrarium som bas. Men jag gillar gallerburar eftersom de är mer luftiga och man får mer kontakt med hamstern, så jag ska fundera om jag inte ändå kan fixa nån Bur med delvis galler och delvis hög kant av plast/glas så man får en chans att göra en lika snygg trädgård. Flört

Föresten, hur stor är din Bur, bottenytan alltså (längd x bredd)?

Fawo
0

#14 Mitt terrarium är 110 bred 50 djup och 70 hög. Den har hög kant så han kan inte hoppa ur om man nu vill ha de öppet ett tag och känna mer "närhet" till hamstern. Den har också stora ventilationer på båda sidorna :)

// Fawo (;

guanabana
0

Låter som rena lyxen med en så stor Bur. =)

Jag är fortfarande tveksam med terrarium pga min planlösning i lägenheten. Enda lämpliga rummet för buren är vardagsrummet. Men det är inte heller helt perfekt för på somrarna lyser det in så mycket, från gryning till lunch, så att det blir riktigt ljust och varmt och i ett terrarium skulle det bli nog riktigt varmt. De ljusaste timmarna finns det nästan ingen skugga alls i rummet att ha buren i.

Så det är en trixig sak att försöka fixa. Med gallerbur är det inget problem då det ventileras av sig självt. Jag ska fundera på det och OM jag lyckas fixa något i närheten av lika fint som din Bur och trädgård så ska jag säga till. =)

amsis97
0

j*klarns vad fint:),

vart köpte du det terrariumet?..

Prata till ett djur som du pratar till en människa, de har också en själ och du får så mycket tillbaka!

Fawo
0

Jag har min Bur i vardagsrummet (bor i en 1 ½) så det är ganska litet! Men på dagarna drar jag för gardinerna, men har mest bara kvällssol här :)

// Fawo (;