Dvärg eller Guldis
Hej !
Tycker ni bäst om Dvärg eller Guldisar?
Efter Snö ska jag förmodligen skaffa en hamster till men undrar om vad ni tycker är bäst.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker bäst om guldhamstrar, jag har nog aldrig riktigt fastnat för dvärghamstrar då alla jag träffats bitits
Sen tycker jag mer om guldar för att det finns något att "ta tag i". Men självklart är det upp till var och en vad den gillar bäst. ;)
Är det en dvärghamster du har nu?
OKej , min hamster jag har nu bits också.
mm jag har en dvärg ja , men asså han ärm lite liten och sen bits han varje gånga jag ska ta upp honom :/ men det finns inget att göra åt så…
Åhh, Tycker om både dvärg och guld! Men alla dvärgar bits inte. Mandel har alldrig bitit en människa, förutom när hon var bebis. Och de äru ju så små och söta, dvärghamstrar. Guldhamstrar tycker jag om för att det "finns något att ta tag i" som Dumbo- skrev och för att de äru lite mer keliga. 
Klart guld men dvärgisar är ju okså söta
Jag är ett stort fan av båda - fast dock tycker jag att dvärgar mer kan vara som robbar - liksom mer sitta och titta när de springer omkring. Fast min dvärg är väl lite av en blandning. Kan gärna sitt på axeln och få pussar men älskar att springa på golvet ochså. En dvärg kan man få lägga lite tid att få tam, men när de väl är det så är dem helt underbara. Gulden är väl lite mer gosig och mer att 'ta i' men jag gillar både och.
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
Jag hade en dvärg när jag var liten. Hon var riktigt bitsk. Hon gilade inte att bli uppburen, men det var en kort vistelse. Våran katt tog henne efter bara 3veckor. Så det gick snabbt för henne att dö.
Det var dumt att ha katt med hamster men man vill ju inte göra sig av med katten bara för att hamstern.
#6 Anledning för att den dvärgen inte ville bli buren eller bet dig var för att du inte tämjt den. Hamstrar måste alltid tämjas om de är från djuraffär, om det inte är en bra djuraffär som bryr sig då. Det går liksom inte att bara plocka upp dem och tro att de ska vara nallebjörnar. Det tog mig ungeför 3 månader att få min dvärg bekväm med pussar och gos. Och jag hanterade henne varje dag och det gör jag fortfarande.
Jag funderar mycket kring guld eller dvärg och vilken jag ska välja så jag rabblar upp för- och nackdelar:)(enligt mig)
Guld:
fördelar:
Mer att "ta i".
Lever ensamma (så man inte tvingas ha två i en Bur..)
Nackdelar:
många ungar.
behöver större bur
Dvärg:
Fördelar:
Färre ungar, (bra för mig som ej är uppfödare!)
lever två o två (slipper fler burar)
Funkar utmärkt till "hamster-agility":)
mindre Bur (fast jag föredrar stoora burar ändå:))
nackdelar:
lever två o två men kan ändå börja bråka så man vet aldrig säkert!
mer lek-hamster än gos-hamster(?)
BÅDA FÅR BEDÅRANDE UNGAR
(lite lång kommentar men men..)
Prata till ett djur som du pratar till en människa, de har också en själ och du får så mycket tillbaka!
Har haft guldhamster och dvärghamster. De är helt olika varandra så detta är verkligen en smaksak. Båda har sina för och nackdelar.
Om du har en kompis med guldhamster eller dvärghamster, beök gärna den kompisen och håll lite i djuret själv.
Var ett tag sedan jag hade dvärghamster. Men då var det roligt. Har nu bara guldhamstrar i och med att de gärna vill sitta och gosa. Fast är sugen på att skaffa dvärghamster igen.
Mvh Alicia.

#8 Jag förstod inte riktigt det där med för och nackdelar med antalet ungar. Du skriver att det är bra att det blir färre ungar för du är inte uppfödare.
Varför måste man para sina djur då?
Sen tycker jag nog att man ska ha minst lika stor Bur till en dvärg som till en guldhamster ändå. De är om något ännu mer aktiva än guldar.
Själv har jag båda delarna så jag kan inte välja.
#10: Jag var lite otydlig..:) Om man tycker om hamstrar så kanske man vill fortsätta ha det och då kanske man tar en kull för att man själv tycker det är kul, istället för att köpa nya hamstrar efter de första dött..
Det handlar om vad man själv vill..
Så länge man klarar av och kan ta ansvar för ungar så är det ju hur gulligt och underbart som helst:)
Föredrar oxå stora burar..
Prata till ett djur som du pratar till en människa, de har också en själ och du får så mycket tillbaka!
#11 Låter som en dålig orsak för att bringa liv till världen. Att inte vilja köpa nya hamstrar då alltså. Det är ju bara dumt xD Tycker det är oansvarigt att med flit para hamstrar eller nåt annat djur för den delen, för att "det skulle vara kul"
Om man däremot skulle ha hamstrar med stamtavla, från uppfödare och ett mål med sin kull är det ju en annan femma.
9# Jag är tyvärr den ända jag känner som har hamster men min kompis har haft och hon säger att hon gillar dem guld bäst. :D
#12: men man bringar ju ändå nytt liv till världen genom att vara uppfödare(även om man har ett mål med det)
(Alltså jag skulle aldrig para agressiva eftersom det leder till agressiva ungar)
Jag har två vänner som kan tänka sig ungar dessutom så det är inte bara för mig själv
Jag tycker inte alls avel av hamstrar är detsamma som avel av katter,, just för att det finns så ofantligt många katter till omplacering och som behöver hem, som bott på härbärgen hela sitt liv..då tycker inte jag att man ska avla på katter..det är ej samma sak med hamstrar.
#8 Jag har hört att dvärgar har en "bit period" vid 3månader ålder? Borde inte det vara en nackdel då? :>
eller stämmer det?
#15 det har jag oxå hört men är inte säker..:)
Jag tycker dvärghamstrar är jättesöta men jag kommer nog aldrig skaffa några. Dom är lite för små för min smak.
Så här är det guldhamster som gäller 
#14 det finns väldigt många hamstrar i behov av ett hem, på blocket lägger ofta oansvariga ägare ut annonser. Är i stort sätt alltid hamstrar i för små burar som de haft i några månader och förklaringen "Barnen har tappat intresset"
Jag blir faktiskt oerhört förvånad att du skulle tycka att det är helt ok att avla på hamstrar som kan få genetiska fel och ett lidande liv. Men sen tycker du inte det är ok med katter. Fattar inte hur någon kan tänka så. Då är man ju bara dumdristig.
#18 vad menar du med att jag tycker det är ok att avla på hamstrar som kan få genetiska fel, Det tycker jag definitivt inte är ok!!!
Alltså jag tycker att det är samma sak som att vara uppfödare fast man behåller några ungar själv och vänner får några!!
Jag skulle aldrig kunna vara uppfödare och sälja till andra personer som jag ej känner, (OBS Absolut inget illa menat till er uppfödare!) Vissa personer kan ge hur bra hem som helst medan andra kan komma och säga liksom "jag älskar hamstrar och ska ta väl hand om den!" fast hamstern egentligen är tänkt som ormmat..
Det finns inte en enda "vuxen" hamster på blocket i närheten av mig (tro mig jag har kollat i ett halvår efter det..!)
Bara för att vi har olika åsikter behöver man ju inte kalla någon för dum, eller?
(förlåt, det här är OT men sista gång jag skriver i denna tråd nu
)
Tillbaka till ämnet: jag har bestämt mig för guldhamster just för att det är mer att "ta i"
#19 Precis sådär säger många som tar en kull på sin huskatt. Att man redan har köpare till alla ungar.
Skillnaden är väl antalet hemlösa, och såna som ska omplaceras. Och att man med katter kan kolla upp vissa sjukdomar i förväg (vilket i princip ingen med huskatter gör).
#19 Jag tycker att själva aktionen är dumdristig, jag har aldrig sagt att jag tycker det om dig personligen. Jag har minst 5-6 hamster annonser i veckan här nere på blocket. Alla är "tappat intresset" annonser. Om man inte vet någonting om hamstrarnas bakrund så är gentestika fel alltid möjliga. Det vet man först hamstrarna är födda, då kan ben saknas, ögon etc. Då är deras liv redan förstörda.