Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2244 ggr
Mojma
0

Dvärg i guldhamsterbur? Hjälp!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

… Fungerar det? Jag har nämligen för mig att jag som liten alltid hade dvärgar i en Bur som var guldhamsterstorlek på gallret. Då jag inte ville stänga in dvärgarna i så små burar.

Vet ni om det fungerar att ha dvärg i guldhamsterstorlek på galler? Eller kommer dom att trycka sig ut?

Ville köpa en stor våningsbur till de hamstrar jag kommer köpa. Så dom får stort att bo på :)

TAck på förhand

bbeeaa
0

Finns det guld och dvärg galler? Hur stort är det mellan gallerna då?

kaizoR
0

1# ja det finns. Skillnaden är bara några milimeter men tillräckligt för att en dvärg kanske kan slinka ut…

Odette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först kan jag rekommendera att du köper en Bur som inte är så hög, men med större bottenyta. Hamstrar klättrar och faller lätt om det är högt i taket så det är betydligt bättre med en låg Bur. Alternativt att man sätter in många hyllplan.
Finns ju Dunaburar och liknande, i olika storlekar. De är i plast och har enbart galler i taket (bifogar en bild)
Eller akvarium! Man kan hitta begagnade akvarium rätt billigt å de är både rymningssäkra (förutsatt att man ordnar ett finmaskigt nät som tak..) och roliga att inreda Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

guanabana
0

Det där med höjden är ju lite trixigt, för som #3 Odette säger så är det bättre med större golvyta (kvm) än höjd. Hamstrar har inget vidare bra sinne för höjder, de kan klättra högt upp och bara kasta sig över kanten utan att inse var de landar (sen ser de ju inte så hemskt bra heller).

Men även om man köper en låg Bur ska man komma ihåg att lägga in några saker som låter hamster få en chans att klättra upp på högre höjd och spana. Det hör till det naturliga beteendet att få en chans att spana omkring sig och kunna checka in läget så att säga. Ett trähus med klätter torn har jag sett i en del djurbutiker, eller en gallervåning som leder till en hammock som hänger från taket eller något annat i den stilen kan funka. Så länge fallrisken är rimligtvis säker. Hamstrar faller och ramlar hela tiden, det viktiga är att de landar mjukt och inte faller så långt.

Med låga burar (men med stor golvyta) minskar man genast den fallrisken. En stor våningsbur funkar också så länge våningarna överlappar varandra, då ramlar de ju inte från den översta våningen ända ner till bottenvåningen. Det kan absolut funka så länge man tänker på säkerheten. Köp Bur efter vad du tror känns bäst för din/dina hamstrars behov och för dig. En Bur med stor golvyta kan man bland annat städa mer sällan medan en liten golvyta kräver oftare städningar.

guanabana
0

Jo, var noga med gallret om du väljer gallerbur till en dvärghamster. Guldhamstrar kan klämma sig genom rätt mycket eftersom de bara plattar till sin kropp. En dvärghamster är än mer av en expert på att platta till sig, och så är de redan så små till att börja med.

#1 Ett cirka mått för gallermellanrum är typ 1 cm för guldhamster och 1/2 cm för dvärg, men jag tror man kan ha lite mer. Fråga en djurbutik vad de rekomenderar, måtten hittade jag ur boken "Hamster lycklig och frisk" av Monika Lange, men jag minns att jag har sett andra mått på andra forumtrådar så därför säger jag bara cirka.

Jag brukar ha som mått att om jag får igenom mitt finger lätt mellan ett par gallerpinnar så är det för stort för dvärg. Om jag inte får det så betyder det fortfarande inte att det är tillräkligt tajt mellan gallren, jag skulle ändå fråga djurbutiken som säljer buren om den är en lämplig Bur för dvärghamster.