Vad passar att para med?
Har funderat på att kanske börja föda upp hamstrar mycket, mycket småskaligt. Har en hane här hemma som är caramell (med mörka öron) och vit mage + tassar. Nu funderar jag över vad som går bra att para med (antar att vitmagat går bort på grud av ögonlös (?)) utan att "förstöra" färger eller riskera defekter.
Har haft kaninuppföding tidigare och föder upp möss nu, så jag vet hur det går till Vid försäljning, uppdelning av kön, att man kan behöva MÅNGA burar och vilket ansvar det är.
Caramel är en cremebaserad färg och funkar då att para med andra cremebaserade färger eller vilttecknade.
Vitmagad kan inte din hamster vara, då en cremebaserad blir roan.
Det är bara icke cremebaserade som kan vara vitmagade. 
Så det är antagligen bara stor vit färgfläck på magen, vilket är vanligt (varierar hur stor den brukar kunna vara).
#1 Ah, tack för råden! Trodde att så fort de var vita på magen så var de vitmagade, hittade inte så bra info om just det. :)
Man ska inte para vitmagade har jag hört ???
#3 Två vitmagade med varandra, men min är inte vitmagad som så, han har bara en vit fläck på magen.
#3: Man ska inte kombinera 2 vitmagade, 2 roan eller en vitmagad och en roan.
Men dessa två anlag är idag ganska sällsynta bland guldhamstrarna.
Däremot kan man ju para vitmagad/roan med en som inte är det.
Ja de flesta hamstrar har vita tassar och även lite vitt under hakan/bröstet. Men det är som sagt rätt vanligt å behöver inte ha med vitmagat att göra. Det är en helt annan gen som ger vitmagat :)
Vad man inte bör avla in är väl gula färger; gul, sköldpadd, skp/vit etc. Det finns mer info att läsa om det här om du vill kolla. Men annars så kan du med stor fördel välja en cremebaseradeller vilttecknad hona till honom :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_