arg!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag skulle jag gå coh köpa nät till mina gerbiler som har börjat hoppa ut ur akvariumet, då passar jag på att svänga in till djurmagazinet i stan. Jag ska säga att jag aldrig har gillat den affären.
Jag gick in till djuren som vanligt, det är fåglar,reptiler och smådjur i samma rum, djurensrum är ungefär lika stort som ditt sovrum och så har dom proppat massa djur i det rummet av olika arter. Jag kollade till gerbilerna och såg att dom var ca. 4 månader, dom har gallerburar till alla smådjur. En av gerbilerna hade gnagt av sig tänderna på gallret. Jag gick för att fråga vilket kön gerbilerna har och en anställd svarade ''Jag tror det är blandat i den buren, vilket kön vill du ha?'' Oh gud tänkte jag för man kan ju inte blanda 2 kön i en Bur om djuren är 2-4 månader. Jag sa att jag ville ha hanar, då gick vi in dit. Jag frågade om jag kunde få kolla vilket kön det var och då sa ''Ja men kan du göra det för jag tycker dom är äckliga''. Gerbilerna var väldigt stressade och rädda. Jag lyckades få upp båda 2 och såg som tur att det var 2 honor. Jag frågade även henne om hur mycket kunskap dom hade om djuren, jag fick svaret ''nej alltså det är nog mer att alla vet lite om alla, det är ingen som är inriktad på något speciellt område'' Jag frågade även om hamstervadden som dom hade till gerbilerna och fick svaret ''Nej vi vet att dom kan fastna och skada sig men vi kollar ju till dom varje dag och även om det är stängt på söndagar så kommer någon och kollar''.
Djuren i djuraffären är väldigt vanvårdade, gerbilerna hade, massor med hamstervadd och dom hade blandat in spån i det för att det skulle bli varmare, en bro som dom böjt till ett hus och sen en stor matskål med deras hamsterblanding som innehåller sjukt mycket färgämnen. Jag såg ingen vattenflaska. Dom hade ungefär 2 mm spån och det var fullt med bajs.
Flera av deras djur speciellt gnagare är mycket vanvårdade och stressade. Jag blir så sur och nu undrar jag, ska jag ringa djurskyddet/jordbruksverket eller vem man nu ringer för att dom ska komma ner och kolla till saken? Jag tog även ett samtal med min mamma och fick svaret att djuraffären fanns innan hon kom till katrineholm (vilket betyder att den ungefär är 30 år gammal) och hon sa att djuren har alltid haft det så.
(lägger upp det här då dom även har massa hamstrar som är vanskötta)
Du ringer Länsstyrelsen, o ja jag tycker absolut att du ska anmäla!
FY FARAO! Du borde anmäla den djurbutiken,absolut! Det där är ju rent av för oroveckande och ledsamt att se.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#5 ohja :( ska anmäla dom på måndag nu när jag har lite bilder :(
Smutsiga burar med för lite bottenströ…o saltstenar.
Suck.
Okunnighet.
Herregud! Vad dåligt djuren måste må!
Och jag tycker redan att jag ger lite för fet mat åt mina! (Länk till den sortsmat jag ger dom http://www.dogman.se/smadjur/foder/fullkostblandn-smadjur-1kg.html )
Kopierad från jordbruksverket.se
Inredning i buren
Kraven på inredningen beror på vilken art av gnagare som ska hållas i buren. Det här gäller:
- Alla gnagararter ska ha burar där botten är täckt med strömedel.
- Du får bara använda burar med nätgolv om djuren hålls i betesburar som har direkt kontakt med marken.
- Marsvin ska ha en burinredning där djuren har möjlighet att söka skydd.
- Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor ska ha en bolåda fylld med rent och torrt bomaterial.
- Om flera dvärghamstrar hålls tillsammans ska alla djur samtidigt kunna få plats i en bolåda.
- Chinchillor ska dessutom ha tillgång till sandbad och sitthyllor eller sittgren. Sandbadet ska bestå av ren och finkornig Sand.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#8 som sagt ska jag anmäla dom på måndag så ort jag kan
Bra!! Hoppas de åker dit! Såg för j-ligt ut ju!!
Åh, hoppas djuren får ett bra hem trots allt detta.
Gerbiler ska egentligen ha så mycket spån att de ska kunna gräva ner sig djupt och bygga gångar.
Hemskt det där stället :(
GISSA VÄM JAAG EEEE
#12 hur ska vi veta de?
Vart i stan är det? jag ska gå o slå ner jävlarna
#14 bor du i katrineholm? De är utanför stan mer mot ÖoB
Nej, Men tänker dra dit! xD
Usch ser förj*vligt ut… 
#16 du får gärna komma hit du kan va med mig ^^
#17 ohja :(
nämen usch. stackars djur!! gerbiler ska väl ha mycket spåm för dom gillar ju att bygga gångar o sånt.
saltsten är väl inte så bra?

#19 Nej, saltsten är inte bra, inte heller mineralsten eftersom det också innehåller salt. 
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Men usch vad tråkigt. De där burarna såg ju inte roliga ut..
Kanske inte de roligaste burarna nej.. Det man kan anmärka på är väl för lite bottenströ då de bör ha något att gräva i.
Men annars har de ju de obligatoriska sakerna- hus/gömställe, mat och vatten. Ser ju absolut inte roligt ut, men frågan är om det är "tillräckligt" för att sätta dit dem.
Men en anmälan skadar ju inte, då har det blivit uppmärksammat iaf!
Uppdatera gärna här sen om hur det går!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Bra gjort Nali… Även om det inte hjälper, en sådan sak ska uppmärksammas.
Hoppas att det hjälper iaf :(
Tråkigt att djuraffärerna är så okunniga