Vad ska hamstern äta?
Vad ska
- en ung hamster äta?
- en dräktig hamster äta?
- en utställningshamster äta?

- En unge ska förutom basfodret (hamsterblandning, eller vad man nu ger sin hamster) ha Barnmat eller något annat med mycket protein och vitaminer så att den kan växa sig stor och stark.
- En dräktig hamster behöver inte äta någon särskild mat, men när den diar ska den också få tillägsfoder. som Barnmat, gröt, ärtor och annat smått och gott.
- Jag ger alla mina hamstrar likadan mat så de som åker på utställning får ingen särskild mat jämfört med de andra. Vet inte hur alla andra gör.

En dräktig hamster och hamsterungar ska man ge kraftfoder för fågal (det gula) det är mycket protein i som är bra för både ungar och mammor.
Du kan gå in på min hemsida och läsa vad som en hamster ska äta under mattips.

Under dräktigheten måste hon bygga upp ett fettlager som hon kan ta av sen när hon får ungarna så det är lika viktigt före som efter att hon får bra och mycket mat.
Bara en liten varning!!
det finns vissa som ger sina hamstrar hö, och det kan vara direckt livs farligt efter som det kan göra sönder deras kind påsar…

En lite sen kommentar på frågan ser jag… Men kan berätta lite hur jag gör med mina dräktiga honor.
Nån gång i veckan får de utöver gnagarblandning/frukt/grönsaker, tilläggsmat. Som kan vara gröt, hemmagjord potatismos, pannkaka, Barnmat mm.De 2-3 sista dagarna innan hon ska föda ger jag speciellt så det är kalkhaltigt. Inget märkvärdigt i sig, men t ex så gör jag gröt (havre, risgryn, mannagrynsgröt, eller barngröt) där jag blandar in ett ägg. Kokar jag gröten själv så rör jag ner det på slutet. Äggulan innehåller bra protein och fetter. Så rör jag ner mjölk för kalken. Sen har jag hallonblad torkat, som jag blandar ner, som är bra inför förlossningen. Även brännässla, som ger kalk och järn..)
Ungefär nåt liknande får honan sen också efter hon fått ungarna. Hallonbladen får hon en par dagar efter förlossningen också.
Jag lärde mig en tumregel en gång, att man vet att honan fått bra med tilläggsmat om hon väger lika mycket när ungarna är tre veckor, som när hon blev dräktig..
Ger man för mycket mat innan hon föder, kan hon ha gått upp så mycket i vikt att det är jobbigt för henne att föda. Det gör mycket med 20-30 g på en hamster. (guld tänker jag på nu i första hand!)
När ungarna är kring 5 dagar, strör jag vetegroddar i boet.. Har jag, kan jag även ge kraftfodret som är till fåglar. Ibland har jag blandat nåt eget, med kokos, vetegroddar, och undulat/finkfrö. När de sen börjar krypa ur boet och mamman har vant sig vid det, så får de också mat på en flat tallrik, eller ett burklock..Samma där, gröt, eller välling, Barnmat osv.. Och härliga salladsblad, somrarna blir det självklart maskrosblad, kirskål och annat smått och gott.

#7 Jättebra tips! Min hona är med ungar nu (tjuvparning) så tack så jättemycket för tips på bra mat! :)
Skulle du förresten vilja skriva en artikel på vad för mat man bör ge en dräktig hona? :)

Då kommer jag med min egna lilla varning då..
Färdiga gnagarblandningar ifrån djuraffärer!
Dom är läskigt onyttiga..
Grodan, jag räknar med att du redan vet detta & blandar eget till dina råttor & möss :)
Mitt torrfoder består av;
Frebacos müslilätt, röda linser, pumpakärnor, boveteflingor, lite puffat ris & hundtorrfoder.
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Jag tar musli, underlatfrön, hamsterpellets och blandar i hamsterblandningen så att den blir lite nyttigare ska blanda helt eget sen men i den hamsterblandning jag har finns inga gröna pluttar som bara är socker m.m. utan bara frön och majs typ.