Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 7543 ggr
JosefinaH
2

Luktar guldhamster?

Har tidigare haft flera dvärghamstrar och vill nu köpa ny hamster. Men är mer sugen på en guldhamster, har hört att dom luktar mycket mer. Är detta sant?

Har förstått att dom markerar revir.

Luktar det? Skillnader mellan honor och hanar? Stor skillnad mellan dvärg och guld-hamster?

Uppskattar att ni svarar :)

Carjos
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En guldhamster markerar inte revir med sitt kiss som t ex möss. De har körtlar på "höften" som de markerar med och det luktar inget för oss. Normalt luktar inte guldhamstrarna något om man håller efter deras kisshörna :) Guldhamsterhonor kan lukta lite under några timmar när de brunstar var fjärde dag annars ingen skillnad på hanar eller honor.

Dvärghamstern däremot kan ju lukta lite myskaktigt främst hanarna när de markerar revir.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Odette
0

Jag tycker inte guldhamstrar luktar, har man en toalett till dem med Sand i så är det väldigt lätt att städa och hålla efter. Då behöver man bara byta ut sanden när de kissat, super praktiskt! :)

Honorna kan avge en lite frän doft när de brunstar, men det är långt ifrån alla honor som gör det å inget man direkt stör sig på. Men är man osäker kan man välja en hane ist.
Personligen tycker jag hamstrar är rätt doftfria, bara man håller efter i burarna Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

JosefinaH
0

Man tackar för de bra svaren :) Då blir det en guldhamster förmodligen :D

Odette
0

Ja det är ju alltid lite individuellt, alla tycker olika.. men så farligt luktar de inte Flört

_

Linda3046
0

Är det inte också så att honorna kan lukta mer om det finns en hane i närheten? Två av mina honor kunde börja stinka om man tog upp dom efter att man hållt i en hane, men luktade också allmänt mer när de brunstade. Jag har inget minne alls av att min allra första hamster som var en hona stank vid brunst, och då hade jag bara en hamster.

Odette
1

#5 Tror att det är mer individuellt men visst kan det vara så. Beror väl på hur sugna dom är haha

_

Trixies
0

Det är jättekonstigt för min hona luktar faktiskt gott mysigt & luktar inget förutom när hon brunstar då det kan lukta lite fränt. Detta kan låta lite elakt men min hane luktar ganska illa . Han luktar väldigt mycket. Ibland luktar han mindre illa men alltid ska han ha någon oren , kiss/bajs lukt. Han gillar att rulla runt sig i smutsen. Och efter bara 1 dag då buren blivit ren luktar han ändå. Jag älskar ju min snutt fast han har denna lukt & jag är van nu. Men alla som besöker mitt rum tycker det luktar väldigt illa.  (Guldhamstrar)

guanabana
0

Jag har bara haft min guldhamsterhona och buren och hon luktar inte jätte mycket. Luktar man direkt på henne så luktar hon.. ja… hamster helt enkelt. Men det är inget särskillt egentlingen, ingen fara alls.

Var fjärde dag luktar hon lite extra pga det där sekretet de avger för att locka hannar. Det är en oljig vätska och är både frän och stark om man får näsan direkt ovanför sekretet. Det är oftast inget problem men tidigare fick kunde hon ibland få för sig att avge det i springbollen. Såna dagar (om jag visste att det var en sån dag) försökte jag bara ha henne korta stunder i bollen, men likväl hann hon gegga ner bollen (och så rullade hon runt i det när hon sprang i bollen, typiskt Skrikandes).

Sen kom jag på knepet att inte diska bollen för ofta. Tror det är hennes sätt att ge den "goa" doften tillbaka när dumma matte har diskat hennes fina, lagom lortiga boll. Bollen måste ju diskas till slut men jag försöker göra det nån dag efter hon har haft sin "gegg-dag". Då hinner hon arbeta in sin vanliga doft utan att avge det där sekretet och lorta ner hela bollen och sig själv. När bollen är bara "lagom" lortig utan sekretet så luktar bollen nästan inget faktiskt, det är nog mest dofter som bara hamstrarna känner. Så honor är helt ok doftmässigt tycker jag, till och med min hona har slutat gegga sig (hittills) sen jag kom på att inte vara så himla pedantisk med rengöringen av hennes boll.

guanabana
0

Min syster har både haft guldhamster hannar och honor och hon tycker hannarna luktar mera. I alla fall den senaste hannen hon har. Han är revirtokig. Både jag och hon har aldrig varit med om en hamster som hoppar ner i sanden men istället för att kissa där, backar upp med baktassarna uppför burkanten tills rumpan når över och sprejar ner väggen med kiss. Jag trodde hon drev med mig tills jag var hamstervakt en helg och fick se det själv. Han backade upp så högt att han till slut föll omkull.

Men den hamster har en massa andra flänga personlighetsdrag så det kanske är bara den hannen. Det är så svårt att säga vilket kön som luktar mest, det verkar ju kunna ha lite med individen också att göra. Obestämd

[Memris]
0

HAHAHA förlåt…men sprejar ned väggen, öörk hahaha!
Ja det är väldigt individuellt men att de luktar mer då det finns fler av dem, ja så är det nog.
Vi har just nu 45 hamstrar :) både dvärg & guldisar (men 27 är bebisar) men ingen klagar på nån stank, o då har jag endel doftkänsliga vänner.

MaaariaS
0

En del hamstrar luktar även mer, om dom blir/är rädda.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Helena1978
0

Skulle säga att hamstrar i stort sett är luktfria, dock luktar ju honan när hon brunstar.

Skulle säga att valet av Bur och Bottenmaterial oxå är avgörande. Köper man en gallerbur med för "grund" bottendel i plast är det lätt hänt att hamstern kissar utanför. Tyvärr säljs det en hel del olämpliga burar i zoobutikerna. Tänk på att hamstern ska ha en Bur med stor bottenyta, burar som är höga resulterar ofta i fallolyckor.

Att ha hamstern i en Dunabur eller en 130L SAMLA-låda från IKEA hindrar både kiss och Bottenmaterial från att hamna utanför.

Mina hamstrar har mellan 5-10cm Bottenmaterial för att kunna gräva och rumstera om.

Städar man buren 1gång i veckan ska ingen lukt uppstå. Mina hamstrar har inget sandbad i buren, utan får komma ut och sandbada. Självklart luktar chinchillasand illa om man inte byter det när hamstern kissat i "sandlådan". Väljer man att ha en hamstertoalett kan hända att man får byta i den oftare beroende på vilket bottenströ man har i den.

Min guldhamsterhane bor i en stor gallerbur med en rejäl bottenlåda, buren är likadan som den på bilden: http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=12634

Hjulet och huset som följer med är inte för guldhamstrar, då hjulet är på tok för litet, och hamstrar inte böra ha plasthus, så just nu ligger det och skrotar uppe i förrådet på vinden.

JosefinaH
0

Jag har köpt en jättestor Samlar låda för min förra hamster började gnaga på galeret efter ett tag så jag vill inte ha det igen. Vilket botten matreal rekomenderar ni. Jag har kört med spån tidigare till min dvärjhamster  men ska nu ha en guldhamster ju. Borde jag ta något annat? Glad

J-M-M
0

I vissa fall kan det (om man har för små flisor i spånet) irritera luftvägarna och ögon på hamster, men även andra gangare.

Det är olika för alla så du kan ju testa med sån först och sen kolla ögon och nos. Spån är dock billigare i drift än mycket annat. Foten i munnen

Jag valde att ha toaletts (papperspellets) till min guldhamster hona trots att hon tålde spån bra, för att det är miljövänligare och om hamstern gräver och skvätter ut spån utanför buren så är det betydligt lättare att städa pellets.

Hoppas det va till hjälp  Tungan ute

MaaariaS
0

#13 Hampa strö funkar jättebra här hemma(lättströ heter det på granngården)

Använder även stl-strö som också finns på granngården,jättebra det med.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Alexandrafridh
0

Jag har haft massor av guldhamstrar. Såväl hanar som honor och jag har aldrig märkt något :P

guanabana
0

#10 Ja Memris, det är en nog VÄLDIGT individuellt det där med stinkiga hannar eller inte. Tungan ute

Skulle man få en hamster som av nån anledning luktar illa eller om om det hinner börja lukta mellan burstädningar så skulle jag rekomendera Cederspån. Jag vet inte om djurbutiker alltid har det, Djurmagazinet i Umeå som jag handlar från tar in dem. Det är Röd ceder för att vara exakt men på framsidan av påsen står det bara Ceder och är av märket "Easyclean" (det finns säkert fler märke men det är det jag känner till). Kollar man nogrannare bakompå påsen så ser man att det är Röd ceder. Jag köpte nyligen en 40liters påse som kostade 179kr, men priset varierar säkert från ställe till ställe.

Man ska inte använda det huvudsakligen som burmaterial, jag använder typ 5 liter spånpellets och 1-2 liter cederspån som jag blandar ut med. Fördelen med båda typerna av burmaterial är att de dammar inte så mycket. Cederspånet luktar en del gott och dämpar övriga illaluktande dofter. Jag använder det dessutom för att göra burmaterialet lite mer intressant och trevligt att gräva i, och eftersom det inte dammar så irriterar det inte hamsterns ögon. Varken min eller min systers hamster har haft problem med att det luktar, så om någon har en Bur som snabbt blir stinkig så rekommenderar jag det.

guanabana
0

En ordentlig sandskål kan också vara ett bra trick. Min Bur luktade snabbt illa tidigare när jag använde en vanlig keramisk hörnskål. Den är bra, lätt att rengöra och vanlig men min hamster skottade jämt den kissiga sanden över kanten så att det hamnade både på vardagrumsgolvet och i resten av buren. Skålen ligger under gallernivå men när hon får upp sanden i en vid båge spelar det ingen roll.

Jag använder numera en vanlig keramisk hundmatskål, den har högre kant och är svårare att skotta sanden ur. Den höga kanten stoppar även de där vida sandbågarna som hon får till ibland. Det finns också hamstertoaletter med tak, det kan också funka men jag snålade in på det och fick låna hundskålen från min syster. Den är bökigt stor men åtminstone är hygienen i buren bättre nu. Glad

Evovva
0

Jag har hundvattenskål som man har i transportburar och kan hänga till mina hamstrar. Använder finkornig kattsand som klumpar sig i den ena sedan har jag blandat chinchillasand och kattsand i den andra och i den badar hamstern. Jag har alltså 2 i varje Bur. Badsanden hänger och toalätten står på golvet. Funkar superbra.

[jinnna]
0

guld hamstrar luktan väldigt mycket jag tror att det e kiss

hamsternpuff
0

Nej, inte så mycket. Det gäller bara att du tar bort bajset så ofta du kan och ta bort det gula spånet :)