ja du kan ha hanarna med pappan å honorna med mamman. när dom är 8veckor måste man dela upp dom en å en om de är guldar du menar:)

Aha det är guldar :) Men kan man ha hamsterkillarna med pappan?
nej de går bara med dvärgarna. så guld hanarna sätter man med bröderna eller om den inte har bröder ensam.

Ha hanarna i en egen Bur och honorna i en egen :)

Tycker det är bättre och flytta alla ifrån Mamman vid 4 veckor, Jobbigt för mamman att ha alla ungarna tills dom är 8v ..

Undra om alla ungar "flyr" boet vid samma tillfällen i vilt tillstånd. Alltså att om alla ungar går sin egen väg samma dag.
#8 Ja det skulle vara intressant att veta. :)
ingen av mina har någonsin skadat sina ungar. så de beror nog på hur många ungar osv. hade en kull på 14st och dom gick med mamman bra länge. inte 8veckor för innan dess brukar man ju ha fått dom sålda.
Honan får ju vänta 6månader ändå inna nästa kull så hon hinner gott å väl vila sig:) aldrig varit problem för mig iaf. men de är väl olika.
Honorna ska skiljas från mamman när dom är runt 4 veckor, dom kan vara kvar några dagar men inte längre. Hanarna ska bort när dom är 3,5 - 4 veckor.
men gud ja jag vet ja skojja bara:P vid 8veckor ska dom separeras från varandra såklart! ber om ursäkt. jag har haft mina ihop till 4veckor sen har dom blivit sålda. ja bara tänkte fel. ja vet att de är 4veckor tänkte fel bara:D

Jag brukar göra på olika sätt beroende på om jag har burar lediga. Honorna brukar gå någon vecka extra med mamman här. Mamman säger ju i från då det vill dia. Så har det varit hos mina hamstrar

OKey då vet jag :P
när är hamsterungarna redo att flytta till nya ägare då? ;)
Guldhamsterungar är leveransklara vid 4 veckors ålder. Men låt taniga och smala ungar vara kvar hos mamman längre. Har hört att vissa djuraffärer behåller samma kön tillsammans upp till 3 månader =)
Finns ett par saker man kanske måste vara lite tydligare med; hamsterungarna blir könsmogna vid 4-5 veckors ålder.
Därför måste man sära på honor och hanar vid denna ålder för Att undvika syskonparningar.
En Bur till honorna, och en till hanarna. Mamman bör få vila upp sig minst 3 månader innan nästa kull om man nu vill ha en till kull på henne.
Leveransklara är de när de är 4- 5 veckor gamla, lite beroende på hur de har växt på sig (små ungar bör man ha kvar någon/några veckor till så man ser att de växer som de ska).
Vid 8 veckors ålder ska ALLA hamstrar ha en egen Bur.
Det är lag på det, och zooaffärer som inte följer detta bryter alltså mot lagen. Förmodligen vill de bara spara plats, men det är alltså inte förhandlingsbart om man vill djurens bästa. Då är det en guldhamster = en Bur som gäller.
Nu är ju detta en gammal tråd som blivit "puttad", men jag passar på att understryka det i alla fall :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_