Lite hjälp ,tack :)
Hej!
Jag skriver nu vad jag hade tänkt och vad jag undrar om och det kan komma att låta rörigt men häng med:)
Jag ska skaffa två dvärghamstrar (campbells eller vintervit rysk)..en hona och en hane..
Sedan ska de få bo tillsammans men jag undrar lite hur det egentligen blir..
när skulle de börja para sig i så fall?
Jag har tänkt att skaffa en liten kull när de båda är tillräckligt gamla och redo..men sen vill jag inte ha någon mer kull så då flyttar jag isär, hanarna för sig och honorna för sig..
Problemet är just innan de blir tillräckligt gamla, kommer de och "hoppa" på varandra hela tiden så att honan blir med ungar i för tidig ålder..Det vill jag absolut inte!
hur ska jag göra i så fall för dvärghamstrar vill ju inte leva ensamma..
Dela med er om era tankar om det här snälla:)
Prata till ett djur som du pratar till en människa, de har också en själ och du får så mycket tillbaka!

Har du en hona och en hane tillsammans så kommer de att para sig, oavsett vilken ålder de är.
Så vill du ha kull så är väl ett alternativ att köpa två vuxna hamstrar och sätta ihop.
Ja det kan ju vara ett alternativ, att köpa in två hamstrar av vardera kön som är tillräckligt gamla att paras :)
Men vill du ha ungar så kanske det inte är helt fel att skaffa två hanar å sen två honor- och välja ut de trevligaste av dem, att ta en kull på?
Antar att du tänkt behålla någon ur kullen, men har man bara en bra Bur och utrymme etc, så gör det ju inte så mycket om man har fyra från början? Ist för två som kanske måste sitta ensamma ett tag..
Ingen större erfarenhet av just dvärgavel iom att jag bara har mina vintervita till sällskap, men du får fundera lite på hur du vill göra..
För som sagt, de ska ju ha rätt ålder inne innan de får ungar :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tack så mkt för era svar, nu har jag mycket att tänka på ja:)…
Prata till ett djur som du pratar till en människa, de har också en själ och du får så mycket tillbaka!

#4 Inte riktigt ett bra plan i och med att dvärgar ska bo två och två.
Och honan går inte med svansen upp när hon blir könsmogen, hon kan däremot ställa sig i "parnings-ställning" när hon brunstar.
Ok, antingen blir det en guldhamster..:) eller två dvärghanar/honor..
vad tycker ni?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
DVÄRG! hihi…
:) ok, jag hörde nyss från flera vänner som haft två dvärghamstrar i samma Bur som börjat bråka..
Behöver jag ha någon anledning till att mina två skulle börja bråka? (om jag bestämmer mig för två dvärg:))
ibland är det för de får förlite utrymme.. (liten bur) och vissa dvärghamstrar gillar inte andra hamstrar. Jag har en :) Men jag har hört de flest säga att det gick bra att sätta ihop deras dvärgisar.
men djuraffärer är jätteEMOT att ha fler dvärghamstrar tillsammans.. (vissa iaf)
ok..tack alla ni som tar er tid o svara
vill jättegärna ha mer svar..
från vad jag hört hittills verkar guldhamstern vara snäppet före för mig..:)men har inte bestämt mig..