2 guldhamstrar ihop?
Skulle bara vilja veta… är det någon som har lyckats ha två stycken guldhamstrar tillsammans? Liksom, leva i samma Bur och sådär. Efter att ha skaffat min normalfärgade långhåriga guldis (bild) så blir man ju såklart alltid lite sugen på ännu en.. Skulle inte ha dessa två tillsammans men är bara nyfiken att veta om det har gått för nån annan, och i så fall - HUR? :)
PS då jag köpte min hamster hade han i djuraffären bott i samma Bur som ca 4 andra guldisar och det verkade gå bra. Då var de 4 månader. Men de var ju också kullsyskon, fast det inte är att rekommendera att ha flera tillsammans.
//Rebecka
För det första bör man veta att det är olagligt att ha två guldhamstrar (eller fler) tillsammans om de är äldre än 8 veckor.
De är solitära djur och ska leva ensamma. Visst finns det fall då två guldar har klarat av att bo tillsammans, men oftast slutar de i blodiga slagsmål, då de slåss om sina revir.
// Sofia
Sånt är ju bara dumt att pröva. Och det bryter ju även mot lagen/föreskrifterna om dom inte bor själv vid 8 veckors ålder.
Jag skulle tro att det alltid bara är en tidsfråga innan någon eller båda av hamstrarna blir skadade.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är lag på att guldhamstrar sedan 8 veckors ålder ska leva ensamma. Så den djuraffären har gjort fel. det spelar ingen roll om de är kullsyskon, man ska inte ah guldhamstrar tillsammans.
Jag vet två personer som haft guldhamstrar ihop under hela deras liv och blivit deprimerade när den ena dog. Fast det är nog undantag, alla guldisar skulle nog inte klara av att leva med varanda utan att skada varandra rejält eller tillochmed döda den andra.
Mvh Alicia.
Ja, det var så dumt av djuraffären att låta 4 månader gamla hamstrar bo tillsammans. Men de gör väl antagligen så bara för att spara utrymme. :P
Tror inte det handlar om utrymme, utan om okunskap.
// Sofia
Man borde inte riskera något. Finns alltid de som "går i god" för att en del hamstrar levt ihop i hela sitt liv och aldrig bråkat osv osv. Men det är nog snarare sällsynta undantag i såna fall.. om hamstern själv får välja lever de ensamma, även därför som det finns lag på det etc.
Så det är en bur/hamster som gäller, för guldhamstrar dårå ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
När jag var yngre och ny innom hamster aveln så hade jag en gång ett par bröder i ett stort akvarium. 4 månader var de tillsammans i akvariet. Men en dag började romeo att reta sig på brorsan Snuttis IIs långa päls och började nappa och dra bort Snutten IIs päls. Då la jag romeo omgående i en annan Bur så irritationen inte skulle bli blodigt allvar. Som sagt jag var yngre då och var inte lika kunnig som nu och inte kanske lika påläst heller. Detta var också min alldra första kull i mitt liv som uppfödare. Efter den insidenten så blev det inga fler ungar som var i samma Bur när de var 4 månader utan jag gav dem ägen Bur var när de var 5-7 veckor, om inte ungarna hade hittat ett nytthem före det.
Som de andra säger så är det lag på att hamstrar skall vara ensam i sin Bur vid 8 veckors ålder.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Tack för alla svar! Intressant att veta!