Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2873 ggr
[Sicali83]
0

Viktigast att veta om hamster.

Vi funderar på att skaffa dvärghamster men jag känner att jag inte vet något alls om hamster och överallt där man läser om fakta så står det olika saker. Så från er som har hamster redan, vad tycker ni är de allra viktigaste grundsakerna att känna till?

HamsterMarie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul att du vill skaffa hamster. De viktigaste sakerna som jag kommer på nu är väl:

1. Tacka nej till hamstervadd, det är farligt förhamstern - PS många djuraffärer rekomenderar hamstervadd…

2. Veta att de är nattdjur.

3. Ett tips är att inte ha en hög gallerbur, eftersom de gärna klättrar och gnager på gallret.

4. Buren städas ungefär 1 gång i veckan. Vatten bytes varje dag. De vill gärna ha ett liten sandbad också :) Sanden byter man 1-2 ggr i veckan.

5. Rivet toalättpapper kan de ha att boa med i sitt hus. Vissa har inte hus utan en hög med spån och papper som de sover i. Det beror nog på vad hamstern tycker om.

6. Det är lag på att dvaräghamstrar ska bo 2 och 2. (möjligtvis inte kinesisk dväghamster) Skulle de ändå inte funka ihop så är det ok att låta de bo själva. Lättast är att köpa syskon. Guldhamstrar bor ensamma.

LYCKA TILL! Du får gärna fråga mig om det är något. //Marie

[Sicali83]
1

#1# Tusen tack för alla råd. Vad är det för skillnad mellan de olika raserna?

Roxie
0

på svenska hamsterföreningens hemsida finns massa att läsa om just dvärghamster :)

// Sofia

[Sicali83]
0

#3# Kikade där men jag hittade inte riktigt det jag ville veta. Det fanns ju ren fakta om själva hamstern men inte tex skillnader mellan de olika sorterna.

HamsterMarie
0

Om du menar dvärghamster och guldhamster så är det inga raser :) Men skillnaden på de är i utseendemässigt att guldhamstern är större och dvärghamstern är mycket mindre. Sen kan dvärghamstrarna vara lite piggare också fast det kanske mest beror på personligheten. dvärgarna är ju också snällare mot varandra också. Men vissa vill ha lite större hamstrar och väljer guldhamstern. själv har jag 3 dvärgar och min förra var en guld. Dvärghamstern här däremot 4 raser: Vintervit, Campbell, Roborovski och kinesisk dvärghamster. I utseendet är vintervit och campbell ganska lika. Roborovski är beige och med vit mage. Kinesisk dvärghamster har en 2/3? cm lång svans. skillnad i humöret är väl att kinesisk dvärghamster ofta vill leva själv. Mvh: Marie ! :)

[Sicali83]
0

Nej, jag menade just raser, alltså de fyra olika typerna av dvärghamster :) Är det bara i storlek de skiljer sig, förutom det att kinesisk vill leva själv?

[Sicali83]
0

Jag har dock hört att guldhamstar är närmast omöjliga att ändra dygnsrytm på och det är ju inte så kul.

HamsterMarie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Det är mäst färgerna som skilljer dem åt. Sen har man fått höra att roborovskis kan vara liite svårare att tämja och de vill hälst bo med flera i samma Bur t.ex 4 i samma Bur. Men jag känner själv inte så mycket skillnad i humöret mellan Campbell och Vintervita. Sen har jag för mig att kinesiska är lite lite mindre än de andra. Iaf vad jag har sett själv. Skrattande

#7 Själv tycker jag man inte skaffar hamster om man inte vänjer sig vid att de är upp på kvällen. Eftersom det är lite svårt ätt ändra dygnsrytm på de. Eftersom de är nattdjur vill de sova på dagen och att bestämma att en hamster att vara vaken den tiden som människor är vaken kanske inte låter rätt. Så jag har iaf vant mig vid deras tid och de vaknar runt 20.00 tiden och är vakna tidigt på morgonen också. När de är yngre (iaf mina) var de mycket pigga och var oftare vakna på dagen.Skrattande

//Marie SkrattandeSkrattandeSkrattande

MaaariaS
0

#7 Nu vet jag inte om några andra har samma erfarenheter än mej,men mina honor (alla jag haft)har varit piggare och är ofta uppe på dagen.Medans mina hanar gärna sover hela dagarna.men det är så det varit för mej iaf.GladJag pratar om guldhamstrar nu.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Sicali83]
0

#8# Där har vi lite olika åsikter :) Jag tycker absolut att man kan skaffa hamster och lite succesivt vänja den vid några vakna timmar under dagen, vad jag förstått så vänjer sig de flesta dvärghamstrar automatiskt att vara vakna lite under dagen också. Det är nog svårt att bestämma över ett djur på det viset men att vänja den lite är inte fel.

UlrikaD
0

Dvärghamstrar är ju mer vakna under dagen av sig själva än vad t.ex guldhamstern är.

Jag tycker det är fel att försöka ändra på ett djurs naturliga tillstånd bara för att det är bekvämt för en själv, då bör man istället satsa på ett annat djur som passar en bättre.

Finns ju hur mycket exempel som helst på vad folk gör med djur för att det är lättare. T.ex köper en chinchilla istället för två för att två är för dyrt. Köper en ovaccinerad och inte besiktigad hund för att det är billigt. Köper ett marsvin istället för två för att de tror att det är lättare att köpa en. Köper en dvärghamster istället för två trots att det är lag på att de ska bo i par osv.

Det är ju bättre att människan anpassar sig till djuret istället för tvärtom, eller skaffar ett djur som uppfyller de kriterierna man vill.

[Sicali83]
0

#11# Ja för det är ju precis så det är eller hur? Ställer man en liten försiktig fråga om vakenhet så är det fritt fram för varenda besserwisser att bunta ihop en med de mest korkade stereotyper av djurägare de kan komma på. Jag är inte dum i huvudet och det vore trevligt om jag slapp drabbas av fördommar!

UlrikaD
0

#12 Vad är det för fördomar om jag skriver att dvärgar är vakna mer på dagen än guldhamstrar?

Samt att det inte är bra att ändra djurs dygnsrytm? Du kan drastiskt förkorta livslängden på ett djur. Exakt samma om man utsätter t.ex en chinchilla för fel artificiellt ljus. De dör i förtid helt enkelt.

Det kallas inte fördomar, det är ju ren fakta. Men fakta kanske inte var intressant alls? Lättare att kalla folk för besserwissrar istället. Varför lyssna på någon annan, det vore väl dumt antar jag.

[Sicali83]
0

#13# Om du vill att folk ska lyssna på dig kanske du inte ska lägga fram det du tycker är viktigt riktigt så som du la fram det i inlägg 11.

Det här är ett FORUM, det är ju här man ska våga fråga saker utan att bli så totalt dumförklarad som du försöker få det till. Jag är 28 år, jag har haft marsvin i 15 av dem så nej, jag lyssnar inte på inlägg som ditt nr 11 där du drar upp vad folk gör med djur för att göra det lättare för sig själva. Om det är det du anser att folk gör när de ställer enkla rågor på ett forum så är det din ensak, vad jag i min tur tycker om folk som beter sig som du bör inte nämnas här.

UlrikaD
0

#14 Ja, precis det är ett forum. Om man frågar saker får man svar. Om man inte vill ha något annat svar än de som passar en själv bäst så kanske man inte borde fråga.

Känns surt att sitta och försöka svara på frågor till folk som inte bryr sig. Då kan man lägga den tiden på någonting annat.

Och att min kommentar om att jag tycker det är bättre att människan ska anpassa sig till djuren istället för tvärtom får dig att känna dig dumförklarad så finns det ju ingenting jag kan göra åt det.

Om du väljer att tolka det så får det ju stå för dig.

Jag har läst mitt inlägg nu flera gånger och får det inte till någon dumförklaring överhuvudtaget utan ett rakt svar på en fråga om dygnsrytm.

Imasy
0

Gällande guldars dygnrytm så är det väl hur bekvämt som helst att de är vakna på kvällarna? ;D

Tänkte om man är på jobb, skola etc, så hinner man ju faktiskt hem, äta, uträtta nåt ärende, läxor eller vad man nu gör, och när man är klar med det vaknar hamstern. Då slipper man ju ha dåligt samvete att man är borta hela dagen om de hade sin vakenhet då ;)

Roxie
0

#14 Oj vilken dålig stämning, jag förstår inte riktigt vilket av det Ulrika sa som var dåligt sagt? Det var ju rent konstaterande utan några som helst påhopp överhuvud taget. Förstår inte varför du tog det så personligt?

Håller helt med att en del folk gärna gör det bekvämt för sig istället för djurets bästa.

// Sofia

[Sicali83]
0

#17# Nej, det är ju rent märkligt hur någon kan ta illa vid sig, det är ju bara trevligt att p.g.a en enkel fråga bli sammanbuntad med de som skiter i sina djur och bara tänker på sin egen bekvämlighet. Jag ska komma ihåg den inställningen när jag ser ditt namn någonstans, att det är den stilen du uppskattar.

Personligen föredrar jag nästan de ynka få som gör det bekvämt för sig än de som bara är ute efter att trampa på okända människor i ett forum på nätet. Det är ju så enkelt att bara dra alla över en kam och tala om hur de gör när man inte behöver ange någon specifik, bara säga "det är så många som" och så kan man känna sig lite duktigare själv.

Roxie
0

Men herregud? Det var ju inget personligt menat? Vad är det som är så fel? Obestämd

// Sofia

HamsterMarie
0

Jag tror inte alls att ulrika menade något dumt. Kanske missuppfattade du lite vad hon menade. Jag har aldrig sett henne försöka trampa på andra här på forumet någon gång. Flört

UlrikaD
0

#20 Tack så mycket, vad snällt av dig.Skrattande

HamsterMarie
0

Ingen orsak Skrattande

Imasy
0

Jag tror nog att det har blivit ett missförstånd här. Tyvärr så sker ju detta ofta över internet när man enbart kommunicerar i skrift och inte i tal.

Då är det ju lättare iom att man hör tonfall etc, men med enbart text så kan ju en del saker låta mycket värre än vad de var menat från avsändaren.

MaaariaS
0

Men hallå vad händer här??Har också läst Ulrikas inlägg flera gånger och ser inget påhopp nånstans Obestämd

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Snuttgrodan]
0

Hej Sicali83! :-D Vill säga att vår guldhamster bestämmer själv hur hon vill sova. Hon sover till olika tider från 18.00 till 20.30 … fast nu på äldre dar blir det senare. Men några gånger om dagen vaknar hon för att bara komma fram och hälsa när hon hör att man är i närheten, vilket känns kul ibland när man kommer hem så sitter en trött hamster och hälsar på en. Sedan lägger hon sig gott igen. Men man hör henne ofta ändå, att hon äter eller att hon springer på toa. Men på morgonen så lägger hon sig inte förrän alla har gått iväg till skolan osv. Men sedan så har jag en liten hemsk sak att säga. Dottern som har en hane är en liten kille som blev räddad från blocket. Han liksom honan är långhåriga. När vi hämtade honom så hade han en tovig päls, han hade kala fläckar. Han åt nästan inte …. och det värsta av allt … han satt upp och sov … han kunde inte finna någon ro att bygga bo och lägga sig att sova. Nu mår han mycket bättre och har en jätte fin päls och sover gör han i sitt hus, och han sover väldigt mycket men när han är vaken så är han pigg.

[Sicali83]
0

#20# Vad tråkigt för mig då att jag blev den första, det känns inte trevligt för någon att bli sammanbuntad med folk som skiter totalt i sina djur, som jag faktiskt blev. Jag har precis skaffat hamster och jag hade massor av frågor och nu känns det inte trevligt alls att ställa dom i forumet så jag får gissa mig fram eller försöka läsa mig till det jag behöver veta istället Rynkar på näsan

#25# Du är jättegullig som delar med dig av hur det fungerer för er, det var precis det jag ville veta, lite egen erfarenhet av hamster och hur den beter sig. Tipset om badkaret var verkligen guld värt, så fort hon vaknar så ska vi prova det, sonen väntar och väntar och väntar.

[Snuttgrodan]
0

#26 När får man se en bild på Blixten då? Tungan ute

[Sicali83]
0

#27# Så fort hon vaknat och vi har fått ta upp henne i handen :)

[Snuttgrodan]
0

#28 GLÖM INTE att sätta i proppen i badet så hon inte sticker ner … skulle vara för hemskt … Antar att sonen inte kan göra så mycket nu när han väntar så.

[Sicali83]
0

#29# Nej, vi har varit hos mormor och nu ska vi bara äta så ska vi iväg till en liten ö och plocka fina stenar (han är tokig i stenar), det är jättejobbigt för honom att bara gå hemma och vänta. Men jag tycker det är lite bra också för då märker han direkt att det är ett kvällsdjur, det är bara vaken ett fåtal stunder på dagen.

UlrikaD
0

#26 Fast det är ju i och för sig bra att veta. Jag kan svara på andras frågor och de tycker det är ok, men jag ska inte svara på dina frågor.

Så har vi löst problemet. Roxie ska tydligen inte heller vara med.

Hoppas Blixten får en kompis också. Fast det känns nästan lite farligt att säga, är rädd att det räknas som påhopp.

[Sicali83]
0

#31# Nej, om det är ditt sätt att "svara" på frågor man inte ens ställt så vore jag tacksam om du gav dig på någon annan än mig, det lär ju heller inte bli så stor ansträngning för dig eftersom jag inte kommer våga fråga något mer på forumet.

UlrikaD
0

#32 Men allvarligt talat. "Ge mig på"?

Inte våga fråga någonting på forumet.

Det här liknar verkligen personliga påhopp måste jag säga.

På mig!!

[Sicali83]
0

Jag skulle dock gärna vilja fortsätta diskutera hamster i just den här tråden så om du kunde respektera det så vore det fint.

UlrikaD
0

Visst. Hoppas du får enbart de svar du önskar så du inte hoppar på någon annan. Jag lämnar tråden.

Roxie
0

Diskutera hamster har vi ju gjort ända fram till inlägg nummer 12.

Jag kan fortsätta härifrån :) Som svar på din fråga: "Så från er som har hamster redan, vad tycker ni är de allra viktigaste grundsakerna att känna till?"

Jo, man bör veta att dvärghamstrar ska sitta två och två, att det är lag på detta. Det är väl nästan den viktagaste delen man bör känna till när det gäller dvärgar. Så det kanske ni bör ta tag i först.

Det ska alltid finnas tillgång till torrfoder, och till dvärgar brukar man blanda i hirsfrön i fodret.
Vatten ska alltd finnas, fräscht och friskt. Skål eller flaska.
Grönsaker bör ges nästan varje dag. Dock inte frukt, då det finns risk för dem att få diabetes.
Saltsten och mineralsten samt vitamindroppar skall inte ges. Deras njurar klarar inte av saltet, och liksom vitamindroppar är helt onödigt om man har en bra balanserad kost.

Det skall finnas en sandskål med finkorning Sand, exempelvis chinchillasand. Då de sköter sin pälshygien där.

Som bomaterial bör toapapper användas, inte hamstervadd då det kan ske tragiska olyckor med intrasslade tassar osv.

Så, ett inlägg med ren fakta.

// Sofia

alisea
0

Sicali83, #12 det var väl ännu bättre att kalla någon "besserwisser" istället för att fråga "hur menade du nu, det lät inte så trevligt när du sa…." så kunde hon svarat att hon inte alls menade på det sättet som du trodde.