Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1438 ggr
Verticalvein
0

Egen "barnmat"?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har funderat ett tag på om man kanske kan ta lite olika grönsaker/kött mm och mixa ihop det till en "gegga" och ge det till hamstrar ist för Barnmat? Eller är det bättre att ge det som det är i småbitar?

Hoppas ni förstår hur jag menar, börjar bli lite trött nu :P

Nicolew
0

Ja, varför inte om du frågar mig. Det önda du måste tänka på är att varken krydda eller salta maten. Stek den heller inte.

Själv har jag gjort detta fast endast grönsaker :)

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Amun-Ra
0

Vill du ha kött i den hemlagda babymaten så kan du tex ta lite nötmaletkött  och värma det i miktron eller koka det. Kom dock ihåg att inte krydda eller salta ingredienderna som köttet,grönsakerna,potatisen…ja det du väljer att laga babymaten av. Sedan skall du naturligtvis låta den hemlagda babymaten kallna förrän du serverar det åt hamstern/hamstrarna.

Idag fick mina hamstrar en bit kokt lax (benfri,saltfri och kryddfri) samt rotmos bestående av morot och potatis (saltfri och kryddfri) och det tyckte de var så gott! :)

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Michaela-N
0

Jupp, har aldrig förstått varför alla råder en till att köpa Barnmat. Laga mat. Tillsätt ingen salt eller kryddor. Mixa. *vroom vrooom*.

Klart.

UlrikaD
0

#3 För att man är lat.Flört

Verticalvein
0

Åh tack alla för tipsen :) Då ska jag koka iordning en massa och stoppa i frysen så det bara är att ta upp och tidna ^^ Jag har kommit på att jag inte har så bra med fantasi så det blir gärna samma mat flera dagar i rad men om jag gör iordning tre olika sorter så kan jag ju variera mig lite mer iaf :P

Imasy
0

Om du googlar tex "barnmatsrecept" så hittar du massor. Sedan kan du frysa ner geggan i tex iskuber och bara tina när du ska ha.

/ Småbarnsförälder ;)

goldenhamsters
0

Jag har gjort det flera gånger. Det är väldigt uppskattat. Det är bara att blanda ihop sådant som din hamster älskar i en bunke. Och så kan man smyga ner lite nyttiga grejer som din hamster inte är så jätte förtjust i.

Gjorde lite nyss, blev sugen när jag såg denna tråd. Idag rörde jag ihop, potatis, pasta, haricots verts, kokt morot, vetegroddar, pannkaka och lite kattblötmat.

Mvh Alicia.

Verticalvein
0

#6 Tack för tipset! Jag är också småbarnsförälder men han är lite liten än så jag har inte börjat tänka så långt än :P

#7 Dom verkar inte vara så kräsna med vad man blandar ihop? Låter lovande iaf :)

Imasy
0

Dessutom så har ju faktsikt tex BVC, Semper mfl kokböcker för sådan här barnmatssörja de delar ut i reklamsyfte :P

Verticalvein
0

#9 Då ska jag nog knata ner till BVC och hämta ut en sån så ska det bli lite bebismat till hampisarna ^^

Imasy
0

Men säg då för guds skull inte att du ska koka mat åt hamstrarna, då får du väl en varnings-notering i er journal :P

UlrikaD
0

#11 Så länge hon inte säger att hon ska koka hamstrar till barnen bör det väl vara ok.Flört

Verticalvein
0

#11 Haha ja jag gör nog klokast i att inte säga något till dom :P
Men som #12 säger så skulle det vara ännu värre om jag skulle koka hamstrarna :P

Imasy
0

Nej, du har nog rätt att det kan ligga något i det ;D