Utställningsfrågor
Ja efter som jag aldrig har ställt ut så tänkte jag fråga lite frågor angåenden det.
Hur går det till på en utställning?
Hur förbereder man hamstern inför utställningen?
Jag har förstått att dom ska vara i sånna här s.k petboxar hur stora ska dom vara?
När ni transporterar hamstern till utställningen, har ni hamstern då i petboxen eller tar ni med en vanlig transportbur och sen sätter den i boxen på plats?
Vad tar ni med för mat till hamstern under dagen?
Kommer säkert på fler frågor vart eftersom så då får jag fylla på tråden igen. ;)
Allt står på www.hamsterforeningen.se :)
4. Det beror på om jag åker långt. Jag åker inte så långt så jag har de i petboxarna
5. Gurka är bra. Mycket vatten i. Ta inte med hamsterblandning. då stoppar de in det i kinderna och det får de minuspoäng på utställningen för.
#2 Dom måste ju ha mat med sig. Kindpåsarna går att tömma ;)
// Sofia
#3 Inte för mycket. .. Står på hemsidan iaf. Sen kan de ju äta gurkan.
#1 Har läst vad det står på hemsidan, men är endå trevligt om någon orkar berätta hur en utställningsdag för den personen ser ut. Tycker att det står lite luddigt på sidan :)
Det ges ej längre minuspoäng om hamstern proppat kinderna fulla med mat, utan det får man bortse ifrån, vad jag förstått det.
Just med tanke på att hamstrar ju är hamstrande djur.
Så det får jag ta med Linda, så får vi ändra det.
För att svara på frågorna.
Hur går det till på en utställning?
När man kommer till utställningen börjar man med att gå till inblåset. Där sitter några personer och blåser igenom hamstrarna för att dessa inte ska ha någon synlig ohyra och kollar så inte hamstrarna är sjuka i övrigt.
Efter att detta är gjort går man och betalar, brukar vara i princip bordet bredvid.
Sedan är det bara att gå in i bedömningsrummet och ställa in petboxen.
Petboxarna brukar vara ställda i en viss ordning, men det brukar ofta stå någon vid borden som har koll på hur de ska stå, så det är bara att fråga.
När bedömningen kommer igång är det viktigt att det är tyst, då mycket ljud blir påfrestande för bland annat domarna.
Bedömningen kan ta lång tid beroende på hur många djur det är.
Om man vill så får man jättegärna sitta med och lyssna när bedömningarna görs, vilket jag tycker är väldigt intressant.
Efter all bedömning är klar är det städning som gäller och om alla hjälper till blir den färdig i ett naffs!
När väl städningen är klar är det prisutdelning och sedan kan man åka hem.Hur förbereder man hamstern inför utställningen?
Jag brukar själv blåsa igenom mina hamstrar både dagen innan, men även innan jag stoppar ner dem i boxarna.
Klorna klipps om det är någon klo som är väldigt lång.
Hamsterns skick i övrigt kollas såklart innan jag åker.
Annars är det inte mycket mer än så jag gör.Jag har förstått att dom ska vara i sånna här s.k petboxar hur stora ska dom vara?
Det finns lite olika storlekar man kan ha och boxarna bör inte vara mindre än ca 19x14x17cm eller något sådant.
I butik brukar dessa vara minst storlek medium.
Ibland kan dessa kallas för 2:or.
Även 3:or (Large) är bra.
Mindre än så bör inte boxarna vara för guldar.När ni transporterar hamstern till utställningen, har ni hamstern då i petboxen eller tar ni med en vanlig transportbur och sen sätter den i boxen på plats?
Jag har de i petboxarna på en gång.Vad tar ni med för mat till hamstern under dagen?
Gurka är obligatoriskt, just så att hamstern får i sig vätska.
Jag brukar strö ner lite utav den vanliga maten, men även lägga i några hundgodisar som brukar vara uppskattade.
Ska du ställa ut honom i april i kallhäll?
Jag ska ställa ut då 
Mvh Alicia.
Svarar för vad du skrev i "Kallhäll utst. vilka kommer?"
Du bara måste ställa ut honom! Är mycket roligare att komma dit med en hamster än utan, det är ju mer än 6 timmars väntetid 
Jag virrade omkring lite på min första utställning men fick sedan hjälp av en jätte trevlig tjej som guidade mig runt. Sedan var det också hamster race, det var jätte kul. Och så är det ju kul att se om ens hamstr är fin, har bara ställt ut en gång och då ställde jag bara ut i pet-klass. Men de bedömmer ju bara temperamentet, skötseln och konditionen på pet-klass. Så i april ska jag ställa ut i fler klasser.
Mvh Alicia.
Svarar för vad du skrev i "Kallhäll utst. vilka kommer?"
Du bara måste ställa ut honom! Är mycket roligare att komma dit med en hamster än utan, det är ju mer än 6 timmars väntetid 
Jag virrade omkring lite på min första utställning men fick sedan hjälp av en jätte trevlig tjej som guidade mig runt. Sedan var det också hamster race, det var jätte kul. Och så är det ju kul att se om ens hamstr är fin, har bara ställt ut en gång och då ställde jag bara ut i pet-klass. Men de bedömmer ju bara temperamentet, skötseln och konditionen på pet-klass. Så i april ska jag ställa ut i fler klasser.
Mvh Alicia.
#7 Är väldigt sugen på det iaf.
He he jo kan tänka mig att det är roligare med en hamster än utan.^^,
Hmm men är fortfarande orolig över ohyran, hur kan jag veta att den helt är borta ifrån honom? 
Vill ju inte komma till min första utställning och bli stoppad det första som händer. =P
Det lär bli pet klass som jag ställer honom i isåfall eftersom jag inte är medlem och man får ju prova på en gång innan man blir det. =)
#6 Så vilken pet box är att föredra då, den största som finns eller typ mellan storleken, vet inte hur många storlekar den där boxen finns i.
# 10 Jag har den mellanstora, den passar utmärkt för mig 
Du får hålla utkik varje dag tills dess, om du inte ser något själv så borde det ju inte vara någon fara. Det är ju faktiskt mer än 2 månader tills dess, så du hinner nog se om han har det eller ej. Jag tror nog att det inte är så jätte stor fara för dig, men jag kanske ska passa mig lite.
Mvh Alicia.
#10: Jag föredrar Large, den känns rymligast.
Större än så blir nog nästan lite för stor, då dessa tar en del plats på bedömningsbordet.
Här är bild på en Large.
#11 Jo det är ju ett tag kvar, när jag hade honom uppe i handen idag så passade jag på att blåsa igenom pälsen också för att se om jag kunde se nå svarta prickar eller nån ohyra som rörde på sig, men hittade ingenting, så får hoppas på det bästa att det inte kommer något nytt heller. =)
Hur länge ska man ha dom i karantän?
Nu bor han ju i mitt badrum, men när ohyre tiden är över så vill jag flytta ut honom i vardagsrummet istället.
#12 Vet du hur många storlekar dom finns i? Vill ju inte köpa fel när jag ska köpa en sån där.
Blir det inte väldigt stressigt för hamster när det är sådär öppet? Tänkte hamstrarna gillar ju hus och så. Eller får man kanske ha toapapper i boxen så den kan gömma sig lite iaf?
Jag har samma transportbur som NinniH. Trodde det var den mellan stora eftersom det fanns en mindre och en större i djuraffären när jag köpte den för några månader sedan.
Går det att ha sånna här sylt-hinkar? Eller det går väl också att köpa sånna här lite mindre lådor på Ikea som transport Bur om man gör ett hål och lägger hönsnät där uppe.
Mvh Alicia.
#13: Nej, jag har inte märkt att mina hamstrar blir stressade utav det.
Mina brukar gräva ner sig i ströet och sova sig igenom utställningarna.
Toapapper i boxarna är helt OK.
Gällande storlekar så har jag inte helt 100 koll på vilka storlekar dessa finns på.
Gjorde en snabbkoll på PWSS, då jag vet att dessa säljer.
Och den storleken som är på bild är inte Large, utan tydligen deras Medium.
Det finns alltså 2 storlekar under den (small och mini) samt en över (large).
Nu sitter jag och försöker fylla i min första anmälningsblankett till kallhäll utst. 2 april.
När man ska välja vilka klasser man vill ställa i så går det ju bara att markera ett alternativ? Ska man göra två likadana anmälningar då eller hur gör man?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du anmäler till en klass först sedan när du anmält Molle till den klassen så kommer det stå vilka djur och hur många djur du anmält. Över den rutan står det: Anmäl ett till djur. Tryck in på det och anmäl till den andra klassen ;)
Mvh Alicia.
Ok. men när man valde alternativet ej registrerad, så står det sen i slutet "under reg" Han är ju inte under registrering eller?
Det är bara att strunta i :p
Mvh Alicia.
Sen funderar jag på det här med handler systemet på utställningen, hur går det till?
Tar man fram sin hamster själv till domaren eller finns det någon speciell som gör det?
Sen om hamsterns päls blir fettig hur får man bort det?
#20: Handler systemet går till som så att det är några bestämda personer som hjälper domarna att bära fram hamstrarna i turordning.
Vill man bära fram sin själv kan man säga till innan.
Jag var handler på min allra första utställning och det var faktiskt jättekul.
Passade på att stå och lyssna på bedömningarna och man lär sig mycket.
Ok. Men hur var det med fettig päls, tips på att få den fin igen om den skulle råka bli fettig? Kan tänka mig att det inte ger ett så bra intryck hos domaren om hamstern är fettig i pälsen?
#22: Jadu, bra fråga faktiskt.
Dvärgar kan man ju ha med sig en liten bytta Sand och "gnugga" lite, så det borde väl gå att göra samma med guld.
Dock brukar vissa ha lite överseende sålänge hamstern inte är superflottig.
Ska ställa ut Molles bror Big Bang, vi får se vem av dem som är finast då 
Mvh Alicia.
#26 He he ja då får han konkurrens. 
Vilka klasser ska du ställa honom i?
#26 He he ja då får han konkurrens. 
Vilka klasser ska du ställa honom i?
Standard och pet 
Mvh Alicia.
Samma som jag då. 
Du får hjälpa mig sen på utställningen
hehe, visst. Av det lilla jag kan, eller i och för sig. Det är rätt enkelt, kommer nog ihåg :) Annars går det alltid att fråga någon, de är väldigt trevliga där 
Mvh Alicia.
Ja det går nog bra vilket som.
Undrar ni ngt så är det bara att fråga, har inte sett nån bita nån än 
#33 He he alltid lika nervöst inför första utställningen. 
#34 Vet själv hur det var första utställningen, men ni har inget att vara oroliga för, alla är hur snälla som helst 
Va bra då.