Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 10137 ggr
apache
0

Rädd guldhamster

Jag håller på att praktisera på en djuraffär där de för ett tag sedan fick tillbaka en hamster som de hade sålt. Hamstern var som sina syskon, nyfiken och hanterbar.
De sålde hamsterungen (hona) till en tjej på ca 20-års åldern och 3 veckor senare kom kvinnan och ville lämna tillbaka den.
Hamstern har blivit helt förändrad, hon är livrädd för människor!

Om man stoppar ner handen i hennes Bur skriker hon och ställer sig i försvarsställning (på två ben och har öppen mun). Hon väser ibland bara för att hon ser att man är i närheten av buren.
Hon håller sig nästan bara i sitt hus och går endast fram för att äta eller dricka.

Saken är att hon var världens goaste hamster innan hon kom till den kvinnan…

Jag har iallafall bestämt mig för att ta hem henne på prov, och om hon inte känner sig tryggare med tiden kommer jag tyvärr ta bort henne för hennes egen skull.

Är det någon här som har några tips för hur man ska få henne att känna sig trygg? Bara hon känner sig trygg i sin egen Bur skulle jag vara nöjd…
Borde jag vänta med att hantera henne?

Gasoline
0

Jag tror nog att jag skulle vänta någon dag med hantering så hon fick lugna ner sig och sedan succesivt vänja henne med mänsklig kontakt genom att tex ha handen i buren så hon kan lukt på sig egna villkor. Handen ska alltså bara vara där, men varken röra sig eller "jaga" henne.

Gasoline
0

Men jag vet inte, för jag är inge proffs. Däremot kan jag tro att det där kan vara ett bra sätt

Moas97
0

Precis som Gasoline säger, så tror jag att det kan vara en bra idé till att vänta med att tämja/hantera henne.. Hon bör nog känna sig trygg först!

/Moas97 :)

UlrikaD
0

Finns nog ingen som helst anledning att "ta bort" henne. Det låter som om hon har blivit skrämd helt enkelt. De kan ha gått för fort fram, lyft henne ovanifrån när hon sov, eller vad som helst.

Hon behöver lita på människor igen bara. Låt henne ta sin egen tid och komma fram till dig så blir hon nog exakt lika gosig som innan hon flyttade.

kaizoR
0

Är ny här i hamster iFokus och en väldigt ny hamsterägare :) köpte min guldhamster från en djuraffär trots alla varningar osv, och har haft honom i 2 ½. Trots att han är från en djuraffär så blev han bokstavligt talat så tam att han sov i min hand andra dagen. Så den allra bästa metoden är nog den mest rekommenderade, att man låter hamstern vänja sig vid buren första dagen, kanske tillochmed två dagar om hamster fortf verkar lite "apatisk". (OBS, inget hus. Då vänjer de sig fortare vid buren och blir inte husskygga). Jag satt ca 3 timmar sammanlagt per dygn och bara pratade med min hamster i början. Sedan gjorde jag bara små saker så att han skulle vänja sig vid min hand som att byta vattenskål, lägga i mat i matskålen sakta och se om han accepterar det. Men man kan självklart inte gå vidare till nästa steg om hamstern inte accepterar det innan. Då får man backa och ta om det igen. Sedan kunde han ta godis från handen! Höll en bit mellan tummen och pekfingret och väntade… och väntade… tills han blev tillräckligt nyfiken för att ta den :) SEN fick jag klappa honom! Dock bara på bakre delen av kroppen när han tex åt, tvättade sig eller grävde i sanden. Sedan la jag godisarna längre och längre upp i handen och tillslut klättrade han upp i handen och var bekväm nog att sitta kvar tills jag fick ut honom! ALLA hamstrar går att göra tama. Följer man det här så kommer det att bli så, oavsätt vilken hamster du har att göra med. Allting handlar bara om tålamod, bara tålamod! Hur mycket man än längtar efter att hålla i hamstern, komma igång med att ha den ute, så är det på dens villkor när det kommer hända. Därför är det helt onödigt att avliva en hamster som är ung och inte har ngt annat än beteende problem. Hamstern känner sig lättast trygg om den bor i en väldigt stor Bur. Ganska öppen Bur i början. Ta bort alla onödiga grejor, som pinnar och klätterstegar och sätt i dom eftersom. I början är det bäst om man bara har mat/vattenskålar, hamsterhjul, sandbad och en liten bädd  av något slag. Låter det vettigt ? x)

Gasoline
0

#5 Jag funderar lite på hur bra det är att ta bort all form av skydd om hamstern är rädd? En rädd hamster vill ju ta skydd, och då måste det ju ha ett hyus eller liknande till det, annars tror jag att chansen är större att den blir ännu räddare? Men kan har fel..

UlrikaD
0

#6 Jag skulle inte heller ta bort skyddet för ett djur som är rädd.

Finns ingen anledning att tvinga fram saker. Det bästa är om det får ske i djurets egen takt. Och när djuret vill vara ifred då ska det få vara det.

apache
0

#4 Klart jag inte tar bort henne om hon gör framsteg. Men om hon inte blir bättre efter nåt år är det kanske det bästa. Jag vill inte att en hamster ska behöva leva ett liv där den är rädd hela tiden:(

Jag tänkte om man ger henne massa bomaterial så hon kan gräva ner sig istället för att helt gömma sig i ett hus, men då låter jag hennes hus vara kvar!

#5 Tack för dina tips!

Gasoline
0

#8 Du kan ju även klippa bort ena sidan av en liten kartong, så du fortfarande kan se in, men att hon känner sig mer trygg? Vet inte riktigt om det blir så bra, men kanske ett alternativ?
Huvudregeln är väl iaf att låta ett djur som är i sitt hus vara.

apache
0

#9 Okej då vet jag. Jag skulle aldrig ta upp ett djur som inte vill. Jag kommer låta henne springa lös i ett litet rum ibland men då lockar jag in henne i transportburen medan jag bär henne så slipper jag ta i henen med mina läskiga händer…
Jag var bara osäker om jag skulle låta henne ha sitt hus om hon skulle gömma sig där hela tiden, det kanske inte är så bra heller. Men jag få försöka locka fram henne även om hon kommer skrika på mig i början när hon ser att min hand är där.
Jag kommer muta henne mycket med godisbitar såklart, om ett djur är rädd och ledsen får man skämma bort det hur mycket man vill!

Gasoline
0

#10 Det låter bra. Lycka till! =) Vill gärna höra hur det går för dig.

kaizoR
0

Saken är den, att hamstern kommer inte att bli ärrad eller ledsen om den inte får ett hus, utan kommer ist att boa i ett hörn eller fästa sig vid en speciell grej, tex hjulet eller matskålen. Om hamstern inte har något hus att gömma sig i så är det väl inte som den sitter och tänker, jag vill ha ett hus! utan den försöker anpassa sig till situationen. Därför är det lättare för den att någon dag senare känna att det inte finns något att känna sig hotad av i buren eftersom den inte har sökt skydd hela tiden :) en kartong med en öppen sida är ett lysande förslag!

Gasoline
0

#12 Jag tror heller inte att det blir ärrad, däremot är det ju onödigt att stressa upp en redan kanske stressad eller rädd hamster i onödan ;)

kaizoR
0

Men det är ju det man inte gör ! hur kan man stressa upp en hamster genom att inte ge den något den inte har?

Gasoline
0

#14 Om hamstern inte kan söka skydd när det är rädd så blir den väl stressad utav att inte kunna komma undan?

kaizoR
0

Detta är bara något jag har hört från uppfödare och en värd här på hamsterforum, bulba (vi går i samma skola) samt läst på internet allmänt. Men du har rätt, det är lag på att ha något slags skydd eller hus till sin hamster. Dock så kanske det inte alltid är bäst i olika situationer, då första inflyttningsdagen och hamstrar med nyfödda är undantag

apache
0

#14 Guldhamstern har alltid haft hus, jag tog aldrig bort det utan jag frågade här istället…

I övrigt kan jag bara säga att redan har blivit mycket bättre! Hon sover mycket (inte konstigt med tanke på miljöombytet) men hon äter som hon ska osv. Hon har börjat komma fram nu när jag ger henne mat och hon ser bara riktigt nyfiken! detta istället för att väsa så fort hon la märke till ens närvaro.
Jag tror att hon kommer bli bra igen, hon är så duktig :)

kaizoR
0

Jätteglad för er skull! :D det värmer i hjärtat att det lilla livet har det gott!

Gasoline
0

#17 Vad roligt att höra =) Skönt att det finns så omtänksamma personer som dig som är villig att ge ett vilset djur en chans!

Lycka till i framtiden =)

apache
0

Tack så mycket!
Jag har bara låtit henne vara i fred, det enda jag gjort är att ge henne godisar ur handen och pratat med henne. Jag hoppas jag kan lägga in bilder snart!

Gasoline
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.