Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 915 ggr
sskaniner
0

Nybörjare:)

hejsan

jag funderar på att skaffa hamster och skulle vilja veta allt om hur man tar hand om dom på bästa sätt:)

kan man ha dom 2 och 2?
eller ska dom vara själva?

burunderlag?

mat?

vill som sagt veta allt, så om du har tid att svara så tack:)

visste inte vilken grupp men hoppas det blev rätt:)

mvh sandra

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

UlrikaD
0

Guldhamstrar är solitära och ska vara ensamma. Dvärgar ska vara två och två med undantag för kinesiska dvärghamstrar. Roborovski bor gärna i flock.

Burunderlag beror lite på hamster. Vanligt spån funkar på de flesta fast har man LH-hamster funkar toa-lätt eller STL-strö bättre i och med att spån trasslar in sig i pälsen.

Mat: En bra bas på hamstermat typ Hamster-Crispy. Färskmat några gånger i veckan med proteiner och kolhydrater.

sskaniner
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okej tack för svaret :) ska dom ha hö eller?

e inte så duktig då jag e van med kanin men vill lära mig allt:)

hur mycket mat ska dom ha?:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Verticalvein
0

#2 Hamstrar ska inte ha hö för det är för vasst för dom. Risken finns att dom sticker sönder sina kindpåsar.

Jag är inte så duktig på det här med maten för jag ska jälv precis skaffa en hamster :) Men om jag har förstått det rätt så ska dom ha fri tillgång på fröblandningen och sen ska dom ha tilläggsfoder varje dag (grönsaker, ägg,kött osv) när dom är små iaf och när dom blir vuxna så får man reglera mängden mat så dom inte blir för tjocka :)

Zvintos
0

Gällande hö så råder det delade meningar.
De ska i alla fall inte ha hårt hö, sådant som är bra för kaniner att tugga på, då det som sagt är vasst och riskerar att skada kindpåsarna.
Väljer man däremot ett väldigt mjukt hö, som mer känns som gräs, är risken för skada väldigt liten.
Mina har sådant mjukt hö i burarna att boa med och vissa uppskattar det väldigt mycket.

HamsterMarie
0

Jag har faktiskt sett kineser (kinesisk dvärghamster) som bor 2 och 2 också :)