Kan man redan lyfta honom? (snabbt svar, tack :)
Hej. Skulle behöva svar eller tips på denna fråga rätt så fort. (:
Jo, min guldis Diezel som jag nyligen hämtade hem och har varit hos oss några dagar, försöker jag "träna" med, nämligen hålla små godisbitar i handen osv. Men det gör inte så jättestora framsteg, och buren han bor i känns för liten för honom (55x39x27) och jag skulle gärna ta ut honom på en större yta så han får lite motion på allvar.
I djuraffären lyfte de ju honom direkt till sin transportbur. Hemma lyfte jag också honom in till sin riktiga Bur. Tror ni det är okej att snabbt lyfta upp honom och sätta honom på ett hamster-säkert område där han skulle kunna springa lite?
Eller är det helt onödigt, då han inte har blivit helt tam ännu? Vill nämligen inte att han inte ska få tillräckligt motion och vill gärna kunna hantera honom snarast möjligast, fast jag hittils har tagit det väldigt lugnt.
Skulle det ha större chans att förstöra det vi försöker träna på, eller skulle det göra honom "vanare" om man snabbt skulle lyfta upp honom nu ?
Tacksam för svar!
Det beror väl lite på hur han känns ! Om det känns som att han känder sig trygg med att du lyfter honom så är det väl ok. Men om han gör det är det nog lite bättre att avvakta för du måste ju lyfta honom tillbaka till buren sen ;)
Du kan ju lyfta ner buren i hagen och ta av "taket" så att bara bottnen står kvar, och låta honom gå in och ut själv. Håller med #1

Det beror ju lite på hamstern. Om hamstern är osäker och otrygg i sin Bur så blir han ju ännu räddare om han kommer på större, okänd yta.
Men om han känns som om han behöver springa av sig, och inte känns rädd så kan du ju testa.
Jag fick ju hem en lite äldre hampis som jag inte litade på riktigt, som fräste åt mig. Men han verkade tuff, kaxig och var väldigt rastlös i buren. Jag lät honom klättra upp på en trästege och lyfte ut honom i hagen. Väl där så undersökte han allting väldigt noga, var inte alls rädd eller någonting, men väldigt rastlös. Så han fick springa av sig en stund och sen lyfte jag tillbaka honom med samma stege i buren igen.
Två dagar gjorde vi så och sen var det inga problem att lyfta honom med händerna för då kom han självmant i och med att han visste att han skulle få komma ut och busa.
Men som sagt, det viktiga är att inte ta ut en rädd och osäker hamster för tidigt.
Mycket bra tips av er alla!
Jag tror inte att han är direkt rädd och osäker i sin egen Bur för han verkar ju ändå trivas, särskilt i sitt lilla hus / matförråd :D
Men tja, kanske skulle testa att at bort dunabursen övredel. För jag har inte någon bra stege som #3 nämnde, annars var det ett mycket bra tips som jag gärna skulle testa.
Skulle ju vara bra om det gick så smidigt som det gick för UlrikaD. Kanske värt ett försök. ^^

Du kan ju lyfta honom i vad som helst, ett hus du vänder upp och ner, eller om han är han liten kan en toarulle funka.
Okej, då förstod jag vad du menade. Jag trodde att du hade haft stegen till att låta honom själv klättra ur buren men ja, det var ett bra tips! Skall testa det imorgon kväll högst antagligen.