Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5261 ggr
Luisa
0

tam?

hej, jag har en hamster som är ganska tam. han bits inte (om man inte låter honom nosa på fingret när han precis vaknat) han kommer fram om man kraffsar i spånet. han klättrar gärna i min tröja. om han är hungrig tar han godis ur hänerna och har tassarna på min handflata om det ligger något gott där. Han är inte rädd när jag är vid buren eller om jag håller på med något i buren.

Men tyvärr så tar han inte så ofta godis ur händerna och han tycker inte om att bli lyft. (tror jag) Hur kan man göra så att hamstern tycker att det är roligt att vara med mig? det finns ju hamstrar som riktigt älskar att vara med sin ägare. finns det något man kan göra för att han ska tycka att det är roligt att vara med mig?

PS! han är den mest tillbakadragen av hela sin kull DS.

Amun-Ra
0

Hur jag får mina hamstrar så gosiga som jag har fått dem beror på att jag är med dem så gott som hela tiden när de är vakna. Pratar med dem gör jag ofta. Du skall fortsätta att hantera honom och kela med honom varje dag. Jag tar även med en hamster när jag går till köket,vardagsrummet eller badrummet. På så sett vänjer de sig med olika ljud och lukter.

Han kanske bara inte känner sig tillräkligt trygg när du lyfter upp honom. Men han vänjer sig med tiden. Eller så kan man ju gå till veterinären och kolla så han inte har ont i magen eller något för att  vara på den säkra sidan ifall han inte gillar att bli lyftad.

Det ända råd jag kan ge är att du skall fortsätta hantera honom. Han kommer att bli tryggare med din hantering med tiden. Att få en tam och lugn hamster kräver tålamod och jobb.

Sedan har ju hamstrar olika personligheter. En del är hypersociala,harmoniska,lugna och snälla. Andra kan vara snälla men lite blyg och inte så sociala. Det beror sp på vilken personlighet som hamstern har.

Min Baldur är snäll och lugn men han är lite blyg och osäker ibland. Det är hans personlighet. Medan Dubbel-Casanova är en hypersocial hamster som bara vill umgås, kelas och gosas.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Luisa
0

tack. jag tar med honom överalt och han brukar sitta på min axel. men efter att han antagligen gled ner och ramla bär jag honom och har honom på axeln lite mindre. vad jag än ska göra brukar han få följa med. han har varit överalt förutom badrummet för att jag är rädd att han ska krypa ner under badkaret och ner i avloppet. hans personlighet är nog snäll, lite tveksam men vill gärna utforska grejer sakta och försiktigt. Och han älskar rör och laburinter, han är ganska duktig på att hitta vägen ut ur laburinter. och älskar att försöka bryta sig ut ur sin Bur. det är nog hans hobby ;)

Amun-Ra
0

#2 hahaha låter som en liten rackare till hamster. ;D

Luisa
0

hehe ja han är en liten busig rackare :D

Han brukar vakna väldigt sent. ungefär kl 21 till 22 men han blir som mest aktiv kl 23-24. När kan man väcka sin hamster för ibland blir jag tvungen att väcka honom och då väntar jag till 22 och då hinner han inte vara ute så mycket. vilken tid kan man väcka honom?

Ps. i mars blir han 4 månader

Amun-Ra
0

Du kan prova att börja ge honom mat och vatten runt 7-8 tiden på kvällen. Då börjar han förknippa den tiden för matdags och borde förr eller senare stella om och vakna ungefär den tiden. Helst inte förrän klockan 7 skall du ge honom mat. Hamstrar bruknar vakna av doften av mat för det mesta.

Luisa
0

tack :) jag ska börja ge honom mat kl 7

TildaH
0

Fast det fungerar inte på alla hamstrar, mina får alltid maten 21.00 men börjar aldrig äta förens vid midnatt, så det spelar ingen roll att jag ställer dit skålarna.

Men i ditt fall skadar de ju inte att testa, kan ju fungeraFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Luisa
0

ja jag hoppas att det funkar för att det känns inte så särskillt kul att väcka honom.

men det tråkiga är att han är lugn tills han kommer in i buren igen om inte klockan är över 22. då börjar han att försöka dra in hela vattenflaskan i ett hål som är 1,5 cm i diameter ( hålet i dunaburen för vattenflaskan) och om jag tar bort flaskan sticker han in nosen i hålet och sedan börjar han gnaga. Nu har jag blivit tvungen att stoppa papper i hålet för flaskan och ha hela flaskan i buren och då försöker han dra in pappret vilket han inte lyckas med :) Finns det något sätt att få honom att sluta gnaga på flaskan? förstör inte det tänderna?

Inte nog med det, efter det klättrar han på gallret och vill ut. och om jag är nära buren klättrar han på väggen. ser väldigt gulligt utOskyldig

TildaH
0

Det är precis samma sak som gallergnagning tyvärr. Så de är svårt att få bort, men de är samma tips som vid gallergnag, dvs mer aktivering. Fast har de väl befäst beteendet så…

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Luisa
0

jag har en mini duna så det är svårt att få plats med större hamsterlekplatser och sånt och även om han hade haft leksaker i buren skulle han inte ens bry sig :(