Trivs inte i akvarium?
Jag får lite känslan av att min hamster inte riktigt trivs i sitt akvarium. Jag tror hon känner sig oskyddad?
På kvällen går hon inte ut och springer förrän det är mörkt och tyst i rummet. När jag häromdan gick och lade mig vid 8 så var hon uppe och sprang redan innan jag hunnit somna. Medan om jag är vaken sent på kvällen så kommer hon inte ut alls..
Om hon av någon anledning gått ut frivilligt ur boet medan jag eller sambon är vakna (oftast är det när hon ska dricka) så rusar hon skitsnabbt in i boet igen om hon ser oss röra oss i ögonvrån.
Jag funderar därför på om hon möjligtvis skulle känna sig lite tryggare i en gallerbur? Jag upplevde samma fenomen med min förra hamster, när jag flyttade honom från gallerbur till akvarium. Då blev han plötsligt väldigt rädd och stressad när han väl var ute från boet.
Varför inte välja en duna? 
Jag tycker personligen att dessa är bättre än gallerburar.
Det kan mycket väl vara så att hon inte känner sig helt trygg i akvarium.
Alla är ju individer.
Jag är lite orolig att det kommer bli samma sak i en duna eftersom den är till största delen genomskinlig..?
#2: Det tror jag faktiskt inte.
Den har ju ändå en skyddande del, till skillnad från akvarium.
Men helt säkert går ju inte att säga.
Du kan väl testa att göra lite mer gömställen o kanske täcka endel av akvariumet?
Har gjort ett stort "bo" åt henne, där hon både bor och har sin toalett (har tagit en 10 kr-back från IKEA och skurit bort större delen av ena kortsidan, och sen ställt denna upp och ner). Men det är ju just därinne hon spenderar tiden när vi läskiga människor finns i närheten 
Men ja.. Man kanske kan sätta upp nått tyg eller nått runt underdelen av akvariet (på utsidan förstås) så att det blir lite mer likt en duna.
Om du täcker för tre av fyra väggar kanske det går bättre? Så att bara framsidan tex. är öppen. 
För min hona funkade det inte med framsidan öppen tyvärr, jag måste ha alla sidorna täckta 
Satte du papper runt hela väggarna, eller bara längst ner? Man vill ju gärna se henne när hon är uppe och går, annars gör det ju ingen skillnad. Då kan hon ju lika gärna hålla sig inne tills vi lagt oss 
Jag tog a4 papper och satte längst ner så det blir som en burkant endast, hos mig har detta funkat toppen 
Nåt snyggt tyg runtom 3 av 4 kanter kan du ju testa med, o kanske lägga in lite extra rivet hushållspapper, grenar, rör/toarullar (men klipp då rakt över så hon inte fastnar), ett sandbad utanför IKEA backen kan du ju ställa en såndär vikbar träbro runt halva så kanske hon upplever det som skydd, mjölkkartonger, krukor o sånt kan du ju oxå inreda akvariumet med så får du se om du märker nån skillnad.
Har ni något över akvariumet?
Tänkte om det är öppet upptill helt eller om ni har nät eller så.
Du kanske kan fota hur ni har det nu?