Bajsar endast i maten
Nu är jag verkligen igång här och frågar en massa, men det e ju super att det finns så mycket människor till hands som kan hjälpa!!
Vad jag förstått är det ganska vanligt att hamstrar bajsar i maten som ett slags revir, men hubbe har börjat ta in all mat i huset och han bajsar endast där. Jag vill helst inte gräva och förstöra hans förråd hela tiden varje dag, men det känns ju inte bra att han ligger där i sitt eget bajs hela dagarna?
Sedan undrar jag hur ni gör med färsk-maten. Som sagt tar hubbe alltid in all mat i sitt hus (han e lite lat) och ofta äter han det under natten, ibland ligger det kvar till nästa dag, och då är det ju gammalt, eller? borde jag ta bort det han inte hunnit äta redan på kvällen, så att han inte äter gammal mat?
Tack tack :)

Sedan får jag be om ursäkt att detta inlägg postades som endast "Bajs" till en början, råkade trycka på enter för tidigt haha, så jag e ingen knäppis :)
Testa att lägga in ett sandbad i buren, många hamtrar föredrar att göra sina behov där :)
Hubbe har börjat hamstra, och det är ett helt naturligt beteende. Men det är inte så kul när de tömmer en hel matskål och så hittar man all mat nedbajsat i huset…
Om man ger Färskmat är det bäst att ge det på kvällen. Hamstern är som aktivast på natten och det är mest då den äter, samlar mat osv. Varje morgon tar man bort färskmaten, både från skålen och huset.