Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4586 ggr
[Memris]
0

Tjyvparning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skäms Hade min Bamse & Phyra ute för parning och medan de var på "dejt" så sprang övriga flickor runt i bollarna.
Tog sedvanliga dejtfotot, satt sen o småfixa med burarna, gav nytt vatten o fyllde på matskålar, delade ut sallad o snubblar plötsligt över en öppnad boll…
Ja, då hade då Tove inte bara lyckats fått upp bollen utan klättrat över inhägnaden till Bamse & Phyra och…ja.
Nu är Tove tjyvparad med Bamse Gråter
Phyra stod i position bredvid o bara väntade, såg rätt sjukt ut.

Hursomhelst så är jag nu orolig.
Tove har nyligen kommit från ett mindre välskött hem, var förkyld o hade ögoninfektion o är fortfarande rätt mager…
Mao INTE direkt önskeläge för att plötsligt bli gravid!
Hur stor är risken att hon inte klarar av detta?
Hon är dessutom 4½ månad så hon uppnår liksom inte ens kriterierna för lägsta rekommenderad ålder..!

HamsterMarie
0

Ooj Förvånad

Amun-Ra
0

Det beror lite på hur välutvecklad hon är. Jag vet inte hur stor risken är när hon varit förkyld och magrat. Det ända jag kan tippsa om är att dagligen ge henne Barnmat för 4-5 månaders bebisar. Denna mat är lite fetare. Sedan kan du bra ge henne frukt och grönsaker också. Du får ge lite extra gott åt henne så hon börjar gå upp i vikt.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Amun-Ra
0

Jag tror nog att det inte är någon fara ifall hon var frisk från sin flunsa när hon tjuvbetäcktes. Flört

Linda3046
0

5 månaders ålder är ju SHF rekommendationer, men jordbruksverket är 3 mån (har har jag för mig) så jag tror inte åldern är någon fara. Däremot så är det ju inte så bra att om hon just varit sjuk och är mager, men ge henne massa näringsrik mat så går det förhoppningsvis bra :)

[Memris]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fasiken va orolig jag ändå blir…
Hon får redan Barnmat med vitamindroppar varje kväll iom att hon är magerlagd.
Utöver det får alla guldisar inkl. Tove såklart även nåt grönfoder elr ris/pasta/potatis, knäckebröd, hemmakok på köttfärs, frukt eller något annat extra utöver fröblandningen som alltid står i burarna (såklart).

Hon verkar helt frisk utom på en punkt, hon har inget vidare balanssinne?

[Memris]
0

Tråden kan raderas, tack o lov tog det sig inte :)

HamsterMarie
0

:)

Roxie
0

Hur vet du det? Det har ju inte gått 16 dygn ännu?

// Sofia

Amun-Ra
0

#8 hon kanske har brunstat. Då är det ju inga bebisar i magen. Hon kanske har missat de övriga gångerna hon brunstat ifall hennes hamster har brunstat när hon sovit och inte kunna hålla ögonen på henne.

Vad vet jag men det är det ända jag kan komma på om det inte tog sig trotts allt.

Roxie
0

Min hona brunstade på 12e dagen, fick bebisar på 16e. Så jo, de kan brunsta trots att de är dräktiga.

// Sofia

Amun-Ra
0

#10 hmm det var något nytt! Jag har dock alldrig varit med om sådant annat att de har kunnat luta brunst en aning. Men dock har de inte stått som en staty och väntat på herr hamster. Utan mest blivit irriterad om man pillat på dem på ryggen ner mot tjärten.

Roxie
0

Jodå, hon ställde sig :) Jag la till och med upp en tråd om det på SHF's forum, och det har tydligen hänt flera än mig. Så just därför så väntar jag till exempel alltid ut de 16 dagarna innan jag gör en eventuell omparning.

// Sofia

goldenhamsters
0

Hade en KH guldhamster förut som brunstade hela tiden, var lite svårt att se när hon brunstade på riktigt. Hon ställde sig i parnings ställning hela tiden så fort man smekte henne över ryggen och så luktade hon fruktansvärt illa där nere… Hon lur-brunstade, det kanske är det som händer när honor brunstar när de är dräktiga.

Mvh Alicia.

Roxie
0

Ja troligen.

// Sofia

Amun-Ra
0

#14 Ja det är nog ingen dum ide det! Flört

[Memris]
0

Nä, jag hade henne till veterinären igår o han sa att hon inte är dräktig.

UlrikaD
0

Vid 10 dagars dräktighet så är det knappt att det syns på ultraljud. Och jag antar att veterinären inte gjorde det.

Var du beredd ändå ifall det skulle komma bebisar.

[Memris]
0

Jag hade med mig båda honorna, så smal o mager som Tove är så borde det synas vid detta laget.
Den andra honan Phyra är jättestor medan Tove har sin midja (trots daglig Barnmat o andra gottigheter).
Jag vet inte, men han sa att hon inte var dräktig o jag själv ser inga tecken alls på att så vore fallet heller.
Vi var hos veterinären av annan anledning men jag passade på att ta upp min oro kring ifall Tove skulle blivit gravid då hon inte är i gott skick alls efter förra hemmet.

Roxie
0

dräktighet syns ju oftast inte förrän de sista dagarna innan födseln. Så du ska nog inte vara helt säker förrän efter det 16e dygnet :)

// Sofia

Amun-Ra
0

Så beror det också på hur mycket fostervatten som de har. Samma sak gäller kvinnor! Vissa har mycket fostervatten och på dessa går det inte att ta miste om att de är gravida. Medans andra har mindre fostervatten i magen och på dessa syns det knapt att de är gravida förrän långt senare. Detta tror jag också att förekommer hos hamstrar. Har varit med om hamsterhonor som knapt haft någon mage alls men ändå fåt 8-10 ungar samt andra med ordentliga bebisbulor som också har fått runt 8-10 ungar. Så jag skulle säga att detta är väldigt idividuellt hos hamstern precis som vi människor. Bara för att det inte knapt syns några bebisbulor så skall man inte ta för givet att hon inte är med bebisar. Bäst är att vänta ut de3t hela. Dvs att vänta ut den beräknade dagen som är 16-18 (olika för olika honor men normalt är 16 dagar) dagar från den dag de paras och se vad som händer.

[Memris]
0

Eftersom jag haft hamsterkullar i över 20 år så går jag dock på veterinärens yttrande att jag tror med ganska bestämdhet att det inte finns några bebisar i hennes mage, men visst kommer jag hålla utkik ändå, mot alla synliga odds.
Men det gör jag normalt ändå med samtliga hamstrar, det är lag (eller om det är rekommendation) på att de ska ha tillsyn 2 ggr per dygn.
Hon är dessutom uppskuren i pannan o behöver rengöring av såret ett par ggr per dag.