Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 4579 ggr
siggesnutt
0

Färg

Hej! Vilken kul sajt!!!

Jag har en sibirisk dvärghamster som är ca 2 månader. När jag köpte honom var han väldigt ljus, mest vit men nu är han nästan helt grå. Är det vanligt att dom ändrar färg på det viset? Kommer han att bli ljusare igen eller är detta den permanenta färgen tro? En fråga till..han springer aldrig i sitt Hjul. Jag hade en guldhamster förut och den sprang som en galning. Kanske är det skillnad? Skoj om nån kan svara på detta!

HamsterMarie
0

På vintern får de vinterpäls.. på våren kommer han vara återställd ;)

Hur länga har du haft honom.. han kanske bara inte hunnit prova hjulet så mycket Obestämd Jag hade en guldis förut som levde i 4 år utan att springa. så så kan det gå, haha Tungan ute om du har en springboll så kan du sätta han där i 5 min och sen kanske han fattar det där med hjulet istället Skrattande

// Marie

siggesnutt
0

Tack det låter intressant! Du menar att dom byter färg lite då och då?

Han har ett sån där boll som han springer i lite då och då men hjulet har han inte fattat. Det kommer kanske han är ju liten än. Han är barq 2,5 månad.

HamsterMarie
0

Ja, det beror helt på årstiden ;) men när de är så unga så har inte färgen heller ""blivit helt klar"" eller vad man nu ska säga ;) Men var han 2,5 månader? haha, har du köpt han av uppfödare? vi kanske har syskon Flört

siggesnutt
0

Nej jag köpte honom i en zoo-affär i Köping. han var en bland flera syskon men han var klart sötast och han är så social! Han sover i min hand en liten stund varje morgon och man får göra precis vad man vill med honom! Dvärghamstrar är klart annorlunda än guldhamstrar. Jag älskar den lille parveln :Skrattande

Odette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju olika arter av dvärghamster, men det är troligtvis en vintervit du har. De heter vintervit just för att de brukar byta päls och bli ljusare under vinterhalvåret, och sen återgår de till den mörkare sommardräkten. Precis som Fjällräven tex.

Hamstern nedan är en vintervit i färgen Mandarin Agouti. Först en bild på "sommardräkten"

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Odette
0

Samma hamster fast under vintertid. en del skiftar nyans mer än andra, å en del behåller sin mörkare färg året runt. Det är lite olika, men iaf.. här är ett exempel iaf :)

_

HamsterMarie
0

Sluta visa mandariner. Jag blir bara hopplöst kär Kyss

siggesnutt
0

Å vad fin den är!!! Ja jag älskar ju Sigge även om han plötsligt blivit alldeles grå. det ska bli spännande att se hur han blir i vår, om han ändrar färg eller om den här färgen är permanent. Återkommer gärna om det Skrattande

Odette
0

#7 Jaja, sluta tjata! Jag skaa fota å lägga upp fler bilder på mina mandariner höhö ;D

#8 Ja visst är hon, jag längtar till sommaren då de blir sådär mörka å fina.. tycker det är kul att en del kan skifta så pass mycket. Det är super charmigt ju Glad

Hade en helt underbar tjej förut som skiftade väldigt mycket i färg under vintern. Fick så fina mönster i pälsen :')

_

Odette
0

Baaara en till Oskyldig

Här var hon på väg att byta tillbaka till sin sommarpäls. Tänk ändå om dom kunde se ut såhär jämt xD

_

HamsterMarie
0

Vad är det för färg ? sapphire pearl Skrattande??

Odette
0

Sapphire :)

_

HamsterMarie
0

Oj, vad fin Kyss

Tregly
0

Jag har en vintervit som har haft färgen pearl hela tiden.. Köpte honom i slutet av sommaren när ha var ca 8 veckor. då var han vit. Nu på vintern är han också vit, fast bara lite lurvigare ^^ Hoppas att ha fortsätter ha den färgen då jag tycker det är väldigft sött :D

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!