Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4749 ggr
helena71
0

Beslutsamhets ångest!

Hallå!

Har en hamster pojke här hemma på 1,5 år.

Klorna har från dag ett varit ett  STORT problem.

Växer onormalt mkt, är tjocka som kattklor och växer i cirklar. Veterinär klippt vilket sluta i brutet ben efter det har vi försökt själva m olika resultat. Ska tilläggas att han får PANIK varje gång och slåss för sitt liv fast han känner oss väl och är en go tam gosse. Blir en väldigt traumatisk upplevelse varje gång alltså.

Nu har killen oxå fått en stor tumör på ena benet, verkar inte ha ont men den e i vägen och han blir ju klumpig av den.. Nu är det dax att fixa klorna igen och jag vet inte hur mkt han ska BEHÖVA gå igenom i sitt korta liv.

SÅ nu frågar jag er:

Tycker ni att han ska få somna in ist???

Har sån himla ångest för detta=(

[Sniff]
0

Om tumören stör hans liv och gör det svårare för honom att vara hamster är det nog dags att låta honom somna.

Har ni något han kan slipa ner klorna på i buren? Sten eller kruka eller något?

helena71
0

Han är nog inte så störd egentligen men blivit lite klumpigare.

Han har sten och ett kar m grovt grus och är ute och rör sig fl tim/dag. Dom slipas inte ner naturligt, ant någe fel på "tillväxten" fast då tvärtom. Pratat m fl vet som tycker det är märkligt.

Kanske bättre att ta bort han en dag för tididgt än att vänta på att han får ont.

[Deleted Account]
0

Alla får en chans att leva?
Kanske går att kapa benet hos vetrinären så det inte sprids. Sen kan du stoppa massa pinnar i hans Bur så han får slipa klorna genom klättrning.

Roxie
0

Nej man kapar inte ett ben på en hamster så. Helst söver man inte överhuvud taget, just för att de är så känsliga.

Jag tror inte tumören på benet stör så mycket. Så åk till veterinären och klipp klorna, sen lägg in tex en keramikkruka eller större sten/tegelsten så hamstern kan slipa klorna.

Men om veterinären lyckades bryta benet på hamstern sist skulle jag rekommendera att ni går till en som är van att hantera såna små djur.

// Sofia

helena71
0
Roxie
0

#5 Jag kan inte se att du skrivit nåt i ditt inlägg :P Vet inte om det är min dator som muppar bara..

// Sofia

goldenhamsters
0

Kan inte heller se Obestämd

Mvh Alicia.

helena71
0

Det försvann spårlöst!!!!

Gör ett nytt försök.

Klorna måste alltså klippas varannan mån och jag har pratat m roslagstull som tycker att han ska försöka sövas och kolla klorna, eftersom någe är fel. Vilket inte lockar.. går ju inte att söva en sån här liten varje gång klorna blir långa!!!

Men när man sitter så här och bollar och tittar på plutten och benet som bara blir större känns det som det enda rätta är att han får somna och inte utsättas för mer. Det får nog räcka m det som varit….   Men F*N va svårt det är med dessa beslut.

Tack till er som svarat.

Roxie
0

Ja det är jobbigt att ta såna beslut, men man får helt enkelt försöka väga fördelar mot nackdelar. Men tungt är det! =/

// Sofia

TildaH
0

Jag skulle avliva, tror jag, alltså de är mkt som talar emot honom tyvärr… Men de är aldrig skoj med sådana beslut…

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[KilledbySnape]
0

Att behöva söva för att kunna fixa klorna är inte en hållbar lösning… Hade jag varit i din situation hade jag nog låtit honom somna in helt, även om det är ett jobbigt beslut att ta. Jag tror inte på att alltid dra ut på ett liv, in i det sista.

helena71
0

Vi har tid hos vet kl 21.00. Känns som rätt beslut men med en enorm sorg! Vår fina Dumbeldore!

Nu står köttfärs på menyn och en massa kel.

helena71
0

Nu är Dumle i hamster himlenGråter

[Sniff]
0

#13 BeklagarGråter Vila i Frid