Parnings frågor
Hej !, Jag ahr några parningfrågor (nya). Jag vet att jag har gjort ett sånt härinlägg typ 5 gånger nu men jag har nya frågor hela tiden och jag vill att det ska synas så alla kan se, Men i alla fall,
Så här står det till:
min kompis har fick en ny hamster i går (kille) och jag har redan en hamster (tjej) och vi tänkte bara dom när killen blir mogen nog, ungefär till slutet av sommaren kanske.
Då är mina frågor :
1. Hur länge ska hanan och honan vara i samma Bur ? t.e.x en vecka? tre dagar eller nåt.
2. Hur märker man att hon är gravid ?, eftersom att jag är ju i skolan (om man tar det efter sommar lovet) och då kan ju jag i bland inte se om dom gör barn.
3. Hur gammla var era hamstrar ni/du barade dom första gången ?
4. Hur gör du ? Asså jag menar, lägger du dom i batkaret, eller har dom bara i samma Bur, liksom hur börjar du ?, berätta gjärna ! :) och med löjligt många detaljer, dom kanske är viktiga ! :)
Det här gäller dvärghamstrar men det går också bra om du svarar om du har guld. Är endå tacksam för alla svar ! :)
/ Miranda
Rent allmänt .. hur gammal är din pojk?
1 : en månad ungefär. hur så ? :) Jag har läst om att dom ska minst vara fem månader eller sex.
/ Miranda
1 : en månad ungefär. hur så ? :) Jag har läst om att dom ska minst vara fem månader eller sex.
/ Miranda
1. Tills du ser att honan är dräktig (gravid)
2. Hon får 2 stora bulor på sidorna
3. …. Har inte tagit första kullen än..
4. Antingen handpara.. låt de vara på en plats där du lätt får tag i de om de börjar bråka t.ex en flyttlåda eller ja, ett badkar med en filt som underlag så de inte glider. . Om du inte vill handpara kan du låte de gå i samma Bur tills du ser att honan är gravid.
#3 Miinst miinst minnst 3 månader rekomenderat 4. är de minsta åldrarna
Hur gamla är hamstrarna då?
#5 hon skrev 1 månad
#6 Du läste inte min fråga.
jo, det gjorde jag? hehe..
#8 Tydligen inte ordentligt iaf ;)
Du frågade hur gamla hamstrarna var?
#10 Nää :)
Menar du mina hamstrar eller vad menar du?
?!
Haha, känner mig korkad 
Det jag tror hon undrade var hur gamla hamstrarna är DÅ, alltså hur gamla de är efter sommaren.
Just så att inte honan hunnit bli för gammal då.
Hur gammal är hanen då?
16 : Jag svarade på det ? han är unegfär en och en halv månad ! :)
15: Min hamster är ungefär två månader ! :)
/ Miranda
#18 Bägge skriver DÅ, alltså menar de vid parningstillfället senare i år.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
19 : Jag hänger inte med längre ? ;d känner mig fett korkad nu…
/ Miranda
#18 Sorry jag menade honan skrev nog bara fel där men nu fick jag svar på den frågan också i #18. ;)
Men tänkte också på det så honan inte hinner bli för gammal, men det verkar ju gå.
**1. Hur länge ska hanan och honan vara i samma Bur ? t.e.x en vecka? tre dagar eller nåt.
**
För det första måste du kolla så att honan brunstar, stryk henne längs ryggen och se om hon intar parningställningen dvs att hon trycker kroppen mot marken och håller svansen rakt upp. När hon gör det, då är det dags för parningen.
Parningen är bäst om den sker i hanens Bur el. på ett neutralt område men aldrig i honans Bur eftersom honan är väldigt revir benägen och vill inte ha sällskap i sitt revir.
Om du ser att honan är parningsvillig kan du låta dom vara i buren på platsen c:a 30 min. Börjar dom att bråka så måste du sära på dom på en gång men inte med händerna, då riskerar du att själv bli biten. Ta hellre en handduk eller så och lägg över hamstrarna försiktigt och sära därefter på dom.**
2. Hur märker man att hon är gravid ?, eftersom att jag är ju i skolan (om man tar det efter sommar lovet) och då kan ju jag i bland inte se om dom gör barn.
**Eftersom att du är med dom hela tiden under parningen så sker det bara en gång så just när du ska para dom måste du vara hemma. Honan brunstar var 4:e dygn så c:a 4 dagar efter du har låtit honan träffa hanen så stryker du på hennes rygg igen för att kolla om hon brunstar, gör hon inte det, så är det troligt att hon är dräktig men hon kan ju också bli skendräktig dvs att hon tror att hon har ungar i magen fast hon inte har det, men hon beteer sig precis som om hon vore dräktig.
När det sen gått någon vecka så kan man börja se bebisbulorna på sidorna av hennes mage.
I andra veckan så ska du rengöra hennes Bur också för att den ska vara fräsch som möjligt när ungarna kommer för sen kommer du inte kunna regöra den förräns ungarna öppnar ögonen.
**3. Hur gammla var era hamstrar ni/du barade dom första gången ?
**Jag hade dvärghamstrar när jag var liten och dom tog vi ungar efter, men det var länge sen nu. Så jag har inte tagit någon kull i dagsfärska läget. Och har ingen hamster just nu. :)
**4. Hur gör du ? Asså jag menar, lägger du dom i batkaret, eller har dom bara i samma Bur, liksom hur börjar du ?, berätta gjärna ! :) och med löjligt många detaljer, dom kanske är viktiga ! :)
**Det svarade jag på i fråga 1.
Jag har enbart svarat för guldhamster nu men det kanske inte är så stor skillnad mot dvärghamster, men det bästa är såklart att läsa på. Finns många bra artiklar på denna sida som berättar exakt hur du går till väga, både för guld och för dvärghamster. :)
Om jag har skrivit fel någonstans så får ni mer erfarna rätta mig. ;)
Hittade denna artikel: Att avla på vintervit dvärghamster
#20 Deras ålder nu är inte intressant, eller jo, men jag tror att de flera undrade var alltså ålder vid parning. Alltså hur gamla de bägge hamstrarna är i slutet av sommaren. Jag har ingen aning vad du menar med slutet av sommaren, men om jag säger att de är slutet av augusti.
Då är honan alltså 7,5 månad & hanen 7 månader alltså börjar det vara lite väl sent för honan att få sin första kull.
Men detta är nu bara snabbt räknat o lite gissat, är för seg så här tidigt.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
20 : Tack så mycke ! :)
22 : Vänta, asså nu har jag tappat räkningen här men jag ska kolla upp exakt, Ska prata med min kompis också
/ Miranda