Hur aktiva/lekfulla är era guldisar?
Det var många år sedan jag hade guldhamster hemma och jag börjar få svårt att minnas deras lekbeteenden, t ex hur aktiva de är och i vilken utsträckning de använder sig av grejer man stoppar in i buren. :)
Uppskattas exempelvis att man inreder flera plan, våningar, i en Bur? Är de aktiva i buren eller står de mest och gnager i väggar/galler oavsett? Kliver eller klättrar de på inredning som trärötter, stenar..? Gräver de om man har lådor eller skålar med spån eller jord? Eller blir aktiverings- och inredningsprylar mest liggandes, orörda?
Det går såklart inte att säga att "jo, såhär är alla hamstrar", ni svarar förstås utifrån egna erfarenheter med era hamstrar. :) Ni som har/haft flera att jämföra kanske kan svara mer generellt?
Tacksam för alla tankar och svar. :)
Jordlådor har varit uppskattat här, samt grävvänligt Bottenmaterial.
Men mina är inte särskilt intresserade utav inredning.
Samma här, mina är inte alls intresserad av "leksaker" i burarna, så jag har rensat bort allt för att få större öppna ytor. Men sandlådan rotar de runt i och klättra i gallret är skoj, även om hamstrar inte ska göra sådana påhitt egentligen
Men vissa hamstrar verkar gillar en massa spännande saker, så de är nog olika.
Sedan har jag dessutom en herre som hatar nyheter, ändrar jag något så sitter han o stirrar på samma fläck ända tills jag ändrar tillbaka som han är van, då blir det direkt liv i honom igen
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#1, 2, Tack båda två. :) Det här stämmer med mina erfarenheter också, så det verkar inte vara direkt ovanligt.
Mitt problem är att jag personligen inte är förtjust i varesig duna eller samlalådor… men samtidigt känns det ju inte värt att "slå på stort" med Bur och inredning som med den överhängande risken att djuret ändå dissar kreationen. ;) Det krockar i mina tankar…
Får fundera lite mera. :)
Ett akvarium kan ju vara ett alternativ, då får den stora springytor och det finns ofta billiga beg. att köpa
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Ja… jag har letat stora, billiga akvarium i ett par år nu (till och från) och ännu inte hittat nåt.
Alla är ju så små, alternativt finns de alldeles för långt bort.