Angående barnmat
Hur ofta och hur mycket Barnmat kan man ge till en hamsterhona som är lite lat av sig, utan att hon blir alltför tjock? 
Testade för första gången idag med en rågad tesked, och allt slank ner inom 2 timmar i alla fall.
1 matsked per dag brukar vara lagom 
Mvh Alicia.
1 matsked per dag brukar vara lagom 
Mvh Alicia.

1 matsked per dag?
Himmel vilka tjockisar hamstrarna kommer bli då
Jag matade också mina hamstrar med barnmat/gröt var och varannan dag förut, specellt unga djur och visst växte de upp fort och blev också väldigt feta. Idag så ser jag bara fettbomben i det hela. Mina får det som "extra special" lite då och då, dock får ungar som fortfarande bor med mamma barnmat/gröt en gång om dagen tills de flyttar hemifrån.
När jag ger det så brukar mina djur få dela på en burk, så ungefär 2 teskedar/hamster är lagom tycker jag. Och ofta är det så renslickat i skålarna dagen därpå att jag ibland får tänka efter vad jag gav dem ;) För visst så älskar de Barnmat!
Blev rekomenderad 1 matsked av en annan uppfödare, har ingen jätte tjockis här hemma. Fast min hane får inte exakt 1 matsked, lite mindre och min hona som har bebisar får Barnmat som ligger i en sån här man brukar göra isbitar i, hon får om dagen och annat med 
Mvh Alicia.
Jag har frusit ner resten av barnmatsburken i ett istärningsfack, så det blir ungefär den storleken (eller hälften) per portion. Funderar mest på hur ofta som är lämpligt. Varje dag/varannan dag/någon dag i veckan?
Till en lat hona, som troligen har lätt att gå upp i vikt, så är det väl knappt någon gång i veckan som gäller.
Jag har en sådan hona här hemma och hon får knappt Barnmat längre just för att hon så lätt går upp i vikt numera.
Okej! Tack för svaret :-)
#8: Helst ska det vara okryddat, vilket också brukar stå på burkarna.
Favoriten hemma hos mig är spagetti och köttfärssås på barnmats burk :)
Mvh Alicia.
Har hemma är inte kladdmat så uppskattat av iaf Gawain ,men han är en tjockis iaf och Alva verkar mest bara rulla sej i barnmaten 
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Okejj , då vet jaag ;D
#11 hahaha.. rulla sig i den *fnissa*
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#4 Det var inte mängden jag reagerade på, utan att de "ska" ha varje dag så som jag uppfattade det. Varje dag behöver de inte alls, utan som Ninni säger får man väga av mot hur hamsterns behov ser ut. En lat och fet hona, nån enstaka gång men en hane som är mager och har jättesvårt att gå upp i vikt, ja han kanske skulle behöva varje/varannan dag. Men till magra djur så finns det även annat som är bra att ge.
Barnmat är egentligen inte mat som är anpassat till en hamster. När jag började med hamstrar så var det inte Barnmat man gav så mycket, utan mer gröt och till allra största del gav man välling istället. Både till vuxna och ungar så var det välling som gällde, men det tycks inte vara så poppis idag.
#13 Hon är lite ovanlig min lilla tjej
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Kan man ge havregrynsgröt ? o.O

#17 klart att du kan ge havregrynsgröt! Tänk bara på att inte salta den.
Min hona är ju inte fet (ännu), däremot lat 
När mina hamstrar nått 180 (för hane) 200 (för hona) Ger jag inte Barnmat lika ofta. Men märker jag att de gått ner i vikt får de bebismat varje eller varannan dag som de andra hamstrarna. När gos crazy war 204 gram så la jag inte lika mycket Barnmat och inte lika ofta som till de andra. Nu har hon gått ner några gram dock så nu får hon smarra i sig Barnmat som alla de andra igen. Kollade Lou Begas vikt idag och han har gått upp 3 gram så idag väger han 163 gram. :) Duktig pojke!
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#18 Okei :)
#22 Naturell Yoghurt går bra att ge. Jag ger enbart naturell eftersom jag tycker att vanlig youghurt som bananjordgubb,blåbär yoghurt är alltför sötad.
Jag brukar inte ge Barnmat i fruktform tycker att de är för en aning söt för hamster. Plus att hos oss har inte Barnmat i fruktform varit någon hit alls. Köper man Barnmat skall det vara från 4-6 månader, Barnmat för 8 månader och fram har de börjat tillsätta sat och kryddor i en liten skala. Inte mycket men jag rekomenderar Barnmat för 4-6 månaders bebisar.
# 23 okej, tack :)
Charmtrollet Dubbel-Casanova sover sött medan Lou Bega går på helvarv på grund av att det har börjat lukta brunst. Hahahaha vilken lat hamster Dubbel-Casanova är! Får hoppas han piggar till när det blir dags för daten ikväll.
Har vägt hamstrarna för en stund sedan och det ser ut som om Geisha har lagt på sig några gram hon väger 100 gram nu. Skall ge henne Barnmat ikväll igen och en broccoli att snaska på samt påfylla frökoppen.
jag såg precis en sak: jag hade köpt spagetti och köttfärssås till våra hamstrar (jag har även sett att det är fler här inne som har gett det) och dom har ätit ungefär en tesked i var av det, lite mer, men så ser jag att det innehållet lök! och jag har även läst på en hemsida att det är farligt för hamstrar! stämmer detta? dom verkar, som tur är, okej, men om detta stämmer, tänk på det! och tänk på att läsa innehållsförteckningen så att det inte innehållet något som inte är bra för hamstrar samt för mycket kryddor.
MVH Karin
#26 Lök är inte bra! Tror dock inte att de tar skada av att en gång få i sig den sorterns Barnmat. Men du vet ju till nästa gång att skippa denna sort av barmat som innehåller just lök.Om du vill ge spagetti och köttfärssås kan man ju laga själv. Det är inte svårt. Du behöver bara skippa löken,saltet och kryddorna. Köper du Barnmat nästa gång så köp barmat som passar 4-5 månaders bebisar. I detta borde det inte innehålla lök och är även lite fetare.
Som #27 Skrivit, håll dig till Barnmat för de minsta barnen, då är det ingen fara.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Barnmat som innehållet ev. kryddor/lök tror jag inte är så sådär väldans farligt. Inbillar mig att det är i sååå små mängder i dessa burkar att det knappt märks. Speciellt de som är för de minsta, 4-6 mån (som jag också alltid köper) kan ju inte innehålla några större mängder att tala om så där har jag slutat att kolla innehållet. Jag har aldrig köpt för äldre barn, men gör man det så bör man nog vara lite mer noggrann.
Bebisar bör ju inte äta saltad mat alls innan 1 års ålder (pga njurarna), så om det är salt i barnmatsburkarna för barn under 1 år så kan det inte vara stora mängder..