Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5027 ggr
BarbieBrownHair
0

Ny hamster på gång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja som rubriken säger så är det hamster dags igen. Jag har en liten hona vid namn Tindra som fyller 5 månader 15 februari. Tindra är köpt på Arken Zoo hon var så bedårande att jag inte kunde motstå henne. Enligt min mamma får den endast finnas 2 burar i mitt rum. Jag har ju Tindras Bur & en annan Bur som jag haft 2 möss i tidigare. Och nu är det hamster dags igen! Denna gång vill jag köpa hamster från en seriös uppfödare. Enda sen jag köpte Tindra vid 2 månaders ålder har jag blivit besatt utav hamstern. Älskar hur dom beter sig & hur snälla och mysiga dom är. Planen var att köpa nya möss eller gerbiler att ha i den förra möss buren. Men jag tror inte jag blir lycklig då, vad som skulle göra mig lycklig är en till hamster. Här kommer 2 nackdelar med att skaffa en till hamster; * Min mamma och pappa ställer knappast upp att köpa från uppfödare dom tycker det är smidigare att bara gå in i en djuraffär(föräldrar förstår inte). Och jag behöver deras hjälp med skjuts och så är 14 år kan inte ta buss och åka till någon främlings hus direkt. Andra nackdelen är jag har ont om pengar för att köpa ny Bur just nu och det skulle ta några månader innan jag får råd. Är inte säker att det går med en till hamster om jag inte väntar några månader och igen köper på zoo affär. Bor 2 mil från centrala örebro. Och detta är min tidigare möss Bur tror inte det funkar att ha en guldis i den måtten är längd:45    bredd:25 . Så är drömmen över nu om att ha 2 guldisar eller?

Novis10
0

Jag har hamster ungar på gång om du pm, mig så kan du få mer information:)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Zvintos
0

Om ni vill, så är du och dina föräldrar välkomna hem till mig i Kumla och hälsa på mina hamstrar. ^^
Så kanske det kan övertala dem att köpa från uppfödare.

UlrikaD
0

En hamster från uppfödare kostar inte mycket mer än på zoo vad jag vet. Här på zoo kostar de 179kr, en uppfödare tar mellan 150-200kr. Sen finns det ibland uppfödare som har omplaceringar och de kostar en symbolisk summa.

BarbieBrownHair
0

#1 Okej :)

#2 Okej :)

#3 Priset på hamstern spelar ingen stor roll men det är det att mamma & pappa inte vill att jag köper från uppfödare eftersom dom inte ställer upp på att skjutsa mig och eftersom jag är inte är myndig måste dom vara med vid köpet av hamster vid uppfödare.

UlrikaD
0

Vet inte var du bor, men du kanske har en uppfödare i närheten.

Annars kan man alltid säga att det är bättre att få skjuts en gång till en uppfödare än kanske flera gånger till veterinären.Flört

BarbieBrownHair
0

Jag har tittat på hamsterföreningens hemsida och en är i Kumla (NinniH) som bor ca 3 mil från mig kanske. Och Queenhamster finns 5-6 mil från mig. Och en till uppfödare finns i Karlskoga 7-8 mil från mig. Vetrinären är något jag inte heller får skjuts till. Dom är emot att betala en massa pengar för ett ''litet djur'' en hamster har lika mycket betydelse som vilket annat djur men det förstår inte dom.

UlrikaD
0

Helt ärligt så skulle jag nog inte rekommendera dig att köpa något mer djur då. Om djuret skulle bli dåligt och du redan nu vet att du inte kommer att kunna ta det till veterinären.

Det är en av de första sakerna jag frågar mina blivande hamsterköpare om. Om de inte är villiga att ge sitt djur veterinärsvård så får man faktiskt inte köpa djur från mig.

BarbieBrownHair
0

#7 Jo det är sant, men jag älskar hamstrar. Och  mina föräldrar ska inte hindra mig från det. Det är det rent idiotiskt. Som tur har alla mina djur dött naturligt utan smärta…jag har endast gått in i rummet och sett dom döda. Men om det skulle inträffa att dom behöver veterinär vård. Jag har pengar undanstoppade för nått jag verkligen skulle behöva det till och det räcker till vetrinärvård. Jag får helt enkelt prata med mina föräldrar att dom får skärpa sig. Dom kan skjutsa min lillebror till fotbollsmatcher men inte mig till uppfödare eller veterinär…detta är faktiskt löjligt när jag tänker efter.

Linda3046
0

Du kanske kan försöka förklara för dina föräldrar att lagen kräver att även smådjur får den vård dom behöver? Sen ang. buren har den en bottenarea på 0,1125 kvadratmeter och lagen kräver 0,12 så den buren är alltså för liten. Men buren får gärna vara betydligt större än minimåtten ;)