Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3524 ggr
Candela
0

Hård mat?

Min tös är ju ganska ung än så länge (snart 3 månader gammal), men jag tänker lite förebyggande nu.. Grejen är att hon gnager verkligen inte på någonting. Hon har både kartonger och pinnar i buren, och även ett Hjul med tyg runt. Inget av detta biter hon ens det minsta lilla på. Det enda hon biter på är mat.

Jag är ju lite orolig för att hennes tänder inte kommer slitas ner tillräckligt, så jag funderar på om det finns någon bra mat man kan ge som sliter på tänderna? Känns som att vanlig frön inte är tillräckligt hårda?

Sen finns det ju såklart "godisstänger"att köpa åt dem, med frön indränkta i honung på en pinne. Men det känns ju inte passande att ge henne det alltför ofta ;)

Så jag funderar letar helt enkelt efter tips på hård mat som sliter ner tänderna lite! :)

Roxie
0

Du kan köpa godis för hundar, såna kex som brukar vara i from av ett litet hundben tex. Eller så finns det hundgodis som ser ut som små tandborstar. De är också helt okej att ge :)

// Sofia

Candela
0

#1 Aha, vad smart! :)

Candela
0

Googlade lite på hundgodis. Finns ju torkat kött, grisöron, kalvsvansar, luftstrupe och annat äckligt. Obestämd
Funderar på om sånt är ätbart för hamstrar, för det ser ju himla hårt ut i alla fall?

AnnaCDSG
0

Grisöron och liknande är ju rökta och det är inte bra för hamstrar har jag för mig, men vanliga hundkex går ju bra som Roxie skrev. Hela jordnötter med skal kan man också ge för att hamstern ska få använda tänderna lite. Glad

Candela
0

Jaså..? När jag googlade hittade jag nån leverantör som tydligen lufttorkade sin mat. Men det kanske inte är så vanligt?

AnnaCDSG
0

Jag tänkte bara på såna där som man kan köpa "i vilken affär som helst" och dom är ju rökta, de flesta i alla fall. Men lufttorkat kanske man kan ge hamstrar. Har aldrig tänkt på det innan. :)

Candela
0

Jag har inte heller tänkt på det förut, men om det går skulle det vara ett perfekt alternativ till pinnar för min hamster. Om hon tycker om det vill säga ;)

AnnaCDSG
0

Samma här! Mina hamstrar är inte heller så förtjusta i pinnar. ^^

TildaH
0

Köp från djuraffär, då kan du sniffa o undersöka, tro mig, du lär inte missa om det är rökt, blääää

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Roxie
0

Ja jordnötter är också kanon! Men de är ganska feta så bara nån gång ibland kan man ge det. Men här är det superpopulärt med hela jordnötter. Det knastrar i hela rummet när de får det ;)

// Sofia

Candela
0

Vart får man tag på hela jordnötter? Tror inte jag sett det i vanliga mataffären?
Funderar även på om det isåfall skulle funka med hela hasselnötter och valnötter? Sånt brukar ju säljas såhär till jul Flört

UlrikaD
0

Hela jordnötter hittar man vid hälsokostgodiset. Annars brukar Hornbach sälja hela jordnötter bland deras lösviktssortiment till djuren. Men det sistone har de bara haft pyttesmå tråkiga nötter.

HamsterWoman
0

#1 kan dom äta såna hundgodisar som ser ut som tandborstar ? Vad roligt det visste inte jag. Ska prova ge min hamster en sån ! :)

NathalieT
0

Jag kan tipsa om råttpellets, min hamster får en sån varannan dag. Hon fullkoligt älskar dom ! Flört