vad ska man ge en "knubbig" hamster?!
Hej! Min hamster Elon börjar bli slö och överviktig! Vad ska jag ge han för mat?.

brukar du ge honom grönsaker eller bara hamster blandning och hur gammal är han?
#1 Jag brukar ge han varje dag :) han är ca 11 mån :)

då var han väldigt ung men jag har ingen aning men om han får väldigt mycket fet mat eller bara mycket och så kan han kanske komma ut utanför buren ett tag och motionera
Oj menar att jag ger han lite av varje, alltså fri tillgång till pellets och grönsaker får han nästan varje dag.
#3 ja , men han har en motionsboll som han får springa i och så har han ett Hjul i buren :)

men då vet jag inte vad det kan vara och om han blir väldigt mycket sämre och slö skulle iallafall fall jag kontakta en vetrinär och fråga
#6 Men jag har oxxå ganska kallt inne på mitt rum , för jag har haft problem med ohyra:/ typ sån här klädesmal :/. men dom e borta nu
Dra ner på nötter och bröd, det innehåller mycket fett och brukar vara orsaken till att de blir lite överviktiga.
Det brukar oftast inte vara så falrigt om en hamster är överviktig. Hur slö har han blivit? Det kan bero på något annat, tror inte det beror på att han blivit överviktig.
Mvh Alicia.

Det är absolut inte bra för en hamster att vara överviktigt! Det är precis lika farlig som för oss människor eller andra djur.
Börja med att leta reda på en rikigt bra fröblanding som inte innehåller solrolfrön/nötter eller i varje fall väldigt lite. Portioner upp fröblandingen lite, så att han är tvungen att äta upp allt och inte bara det godaste. Dra ner på färskmaten och ge bara nyttiga grönsaker, undvik frukt.
Att du upplever honom som slö kan ha flera orsaker men de jag gissar på är att det är lite för kallt i ditt rum. Är det lite kallt så märker man att de går ner i aktivitesbehov. Det kan också bero på att han börjar bli lie äldre, de allra flesta hamstar lugnar ner sig betydligt när de kommer upp lite i ålder. Eller så är det pga av att det är vinter, många hamstrar blir lugnare och vinterhalvåret och en del upplever dem som slöa. De sover längre på kvällarna och ofta får man till och med väcka dem. Det kan ju också vara kombination av dessa orsaker eller andra.
#8#9 Tack så mycket för alla svar det uppskattades verkligen:)