Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2552 ggr
lukasfelix
0

Hur vanligt är det att hamstrar gör så?

När jag var yngre så hade min kompis två stycken dvärghamstrar, de hade ett Hjul som var "öppet" alltså med pinnar. (jag vet jag vet, man ska inte ha det men det var inte min hamster och vi var små, tyvärr). En av hamstrarna trampade mellan två pinnar när den sprang i hjulet och fick ett ganska så fult sår på benet. Min kompis tvättade det och sådär men dagen efter så var benet borta, hamstern hade alltså bitit av sig det.
Vi hade en teori om att det var naturens sätt att försöka fixa en skada, att det var ett så fult sår med infektionsrisk osv att hamstern helt enkelt bet av sig benet för att skapa ett "snyggare" sår med bättre läkningsmöjligheter. Någon som vet om hamstrar brukar kunna göra så eller slog det slint i huvudet på den här hamstern?

Förövrigt levde hamstern hur bra som helst sen på sina tre ben och det läkte ihop bra, de fick även ett nytt Hjul efter den händelsen!

HamsterWoman
0

Aldrig hört något sådant tidigare :O

goldenhamsters
0

Men gud Förvånad Det var det märkligaste jag hört, hur länge sedan var detta ? Förvånad

Mvh Alicia.

lukasfelix
0

Hm ja det var några år sedan, 5-6 år sen kanske

UlrikaD
0

Djur i det vilda gör ju så för att överleva, var nog helt normalt beteende för att klara sig helt enkelt.

lukasfelix
0

Då var det som vi trodde då :) Men lite förvånande var det ju att den inte hade kvar benet helt plötsligt…