Två dvärghamstrar eller en?
Blir lite förvirrade av detta. Har läst på diverse ställen att det är lag på att ha två dvärghamstrar tillsammans men att andra säger att det inte funkar eftersom de kan bita ihjäl varandra. Hur ska det vara??
Vi har en dvärghamster som är ca 10 månader gammal och har levt själv. Ska vi köpa till en kompis till honom eller hur ska man resonera? Man vill ju inte att någon ska skadas varken psykiskt eller fyskiskt.
Har alla två dvärgisar tillsammans och hur gör man om de börjar slåss, ska man lämna tillbaka den till affären?

Båda har rätt faktiskt.
Det är lag på att dvärgar ska bo två och två men de kan börja slåss.
Jag har ingen erfarenhet utav ihopsättningar, så det överlämnar jag åt någon annan. Jag har köpt mina dvärgar i par och de har levt ihop resten av livet.
Enklast är ju att man köper två stycken tillsammans från början.
Men jag vet att många sätter ihop sina med en bebis och det går bra.
Lättast är väl att köpa från en uppfödare och komma överens om vad man ska göra ifall det inte funkar. Eller skaffa en Bur till.
Jag funderar lite i samma banor, då jag köpte en vintervit hona från en zoobutik, hon samsades inte med någon annan av syskonen än den burkompis hon bodde tillsammans med när jag köpte henne, vilket inte var så konstigt för det visade sig att han var en hane.
Det jag är mest rädd för är att de skall komma överens tills den andra honan är 3-5månader och det kanske blir revirstrid eller slagsmål över rang. Vill ju helst inte komma hem och hitta en eller två skadade dvärghamstrar.
Hmm, får se om jag tar tjuren vid hornen och skaffar en bebishona att sätta med min nuvarande hona i varje fall.
Är det en kinesisk dvärghamster bör den bo själv, övriga arter brukar trivas med en partner.
Nu hoppar jag in i tråden ^^ Kan en mamma bo med sin unge eller en pappa med sin unge? :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!