Hur mycket går honan upp i vikt under..?
Hur mycket brukar/gick dina/din guldhamster hona upp i vikt under graviditeten?. Jag undrar då det har hänt en olycka här hemma och det slutade med att min Ginova blev gravid (eller skendräktig) :/.
Hon Väger nämligen 192 gram, alltså har hon gått upp 42 gram och är inne på 14 dagen. Hon gick upp 10 gram under 2 dagar i helgen
, vilket jag tycker låter mycket. Men som sagt, har aldrig haft ungar på guldhamster förut så har ej koll på det.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Jag har haft honor som gått upp jättemycket och varit skendräktiga och jag har haft honor som knappt lagt på sig någonting och varit dräktiga.
Jag går mer efter hur de ser ut och känns än efter vikten. Har hon de klassiska "kulorna" på sidorna, känns hon spänd om du stryker med fingrarna lätt på sidorna? Tydligare bröstvårtor kan också vara ett tecken på dräktighet.
Är inte Ginova väldigt ung eller blandar jag ihop henne med någon?
Hon är halvt som halvt spänd när jag känner på henne, kulorna har hon men dock är hennes kulor inte jätte stora enligt mig då. Tydliga bröstvårtor har hon. Hoppas dock innerligt på att hon är skendräktig.
Jo hon är ung, blir 3 månader till första februari alltså bara barnet än :/. Är är sjukt orolig för om hon ska klara att föda ut dom. Hon bett håll i buren och hade ute en hane samtidigt. Han inte märka det förens det var för sent.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ajdå, hoppas då att det inte blev något… Fast det verkar som om hon är dräktig. Håller tummarna för att hon inte är dräktig!
Mvh Alicia.
#3 Tack det behövs.
//Frida
Sidan.
//Frida
och ovanifrån. hon har rätt stort midjemått (som ni ser på bilden ovan, bara bebismage där), men inte så värst stort när man kollar ovanifrån.
//Frida

På första bilden skulle jag tro att hon var dräktig, men inte på andra.
Hur beter hon sig? Sover hon mycket eller vill hon ut och springa lika mycket som vanligt?
Det enda du kan göra är ju att byta nytt i buren, lägga in massa med papper som hon kan boa med och hålla tummarna.
#7 Hon är himla klumpig, måste lyfta upp henne för hon kommer knapt upp längre, pig är hon när hon väll är vaken, men sovit rätt mycket dom senaste dagarna. Men hon vill dock vara hos mig när hon hör att jag är utanför buren så svårt att säga.
Har ellerfall bytt till en annan Bur, rymningsäker och stor, nog ska hon väll inte bita igen glas ellerfall, en vägg har hon nästan bitit igenom så inget är omöjligt för denna tjej., Hon får massa extramat, mycket papper har hon och har tagit bort huset. Hon har ellerfall byggt ett rejält bo. Kommer nog stanna hemma på torsdag, om jag ser att hon är orolig och går runt, så jag kan vara beräd att åka till vetten.
//Frida

Låter faktiskt på beteendet som hon är dräktig.
Hur ska jag förklara för min mamma hur hon ser om det är något fel på Ginova imon? asså om hon har problem med att föda. Det är så att min mamma kommer vara hemma imon, så åker nog själv till jobbet om inte Ginova börjar föda innan jag åker iväg. Så hon kommer åka in med hamstern till vetrinären om det blir något fel. Blev såklart jätte glad att min mamma föreslog detta, hon som inte änns vågar ta på hamstrarna.
Så hur ska hon se om det är problem? då hon inte får störra tjejen. Jag har svårt att förklara själv nämligen.
//Frida
När ska du jobba? Och när blev hon parad? Hon kommer säkerligen inte föda förrän på kvällen, men man kan ju aldrig vara riktigt säker på detta heller.
// Sofia
#11 Jag åker iväg halv 7 och är hemma ungefär 17.
Jo som sagt man vet aldrig, tror också det blir på kvällen/natten, men vill inte chansa. Dom parade sig sent på kvällen, det var då jag hade ute hanen ellerfall.
//Frida
Gosade med tjejen för en stund sedan och när hon satt i min hand kändes det som magen sjunkit ned lite, kändes väldigt hålligt/gropigt mott min hand (magen nudade handen, tog inte på den) vid buken (antar att det var någon/några unge/ar jag kände) död eller levande vet jag dock inte. Ser så ut också när hon står på två ben att den sjunkit ner. Antar att det blir ungar trots allt :/.
//Frida

Det både låter och ser ut som om hon är dräktig. Men jag tycker inte alls att du behöver oroa dig för att hon kommer få problem att föda fram ungarna, hon är ju ung och unga honor har betydligt lättare att föda ungarna - problemet ligger snarare i att hon inte vet vad hon ska göra med de små sen eller äter upp dem pga. av stress eller andra orsaker. Det är äldre honor som har problem med att föda fram ungarna.
Så oroa dig inte ännu, det kan du göra sen när hon fött ungarna och du märker att hon inte tar hand om dem ordenligt. Inte matar dem eller springer oroligt runt i buren så fort minsta rörelse utifrån uppfattas. Det enda du kan göra då är att lägga handdukar över buren och låta henne vara ifrån så mycket som bara möjligt.
Även om hon är ung, så är hon inte såpass ung att hon kommer få några men av att få en kull ungar så tidigt. Hon är ju inte en 7v bebis som knappt är halvstor ännu. Det som är risken i hennes fall är hon inte är mogen nog att förstå hur hon ska ta hand om sina små.
Jahop det blev ungar :/. Hon är inte färdig än, men det värkar gå rätt problemfrit så det är jag glad för. Väldigt pig är hon, och cool lugn, var inte strässad över att jag tog bort färskmaten från igår. Istället ville hon vissa mig ungarna.
//Frida

Vad bra att det tycks gå fint än så länge =)
Håll koll bara de närmsta dagarna så att hon tar hand om sina små ordentligt, och inte tycks vara stressad så kommer det gå bra ska du se!