Avvänjning?
Hej!
Jag har en fråga: min dotters julklappshamster fick bebisar för 4 veckor sen idag. De är pigga å glada, men har börjat att kivas en del :(. Läste på hamsterföreningens sida att de "kan avvänjas" från 4 veckors ålder. Vad betyder det? Hur ska jag avgöra om dom är mogna för det? Allihop äter å dricker själva, men dom diar ju oxå om dom kommer åt. Honan är jättesnäll å sitter på rumpan så dom kommer åt.
Är lite orolig för hennes brunster å sönernas utveckling.
Tacksam för svar, jag är ju helt novis på hamster!
// Hannah
När ungarna fyllt fyra veckor ska honor och hanar säras på, eftersom de blir könsmogna då. Det är väldigt viktigt att de säras på annars kan det bli fler ungar, inte så önskat.
Så sätt pojkarna i en Bur och honorna + mamma i en Bur.
De kan bo tillsammans tills de fyller 8 veckor OM de inte börjar bråka innan. Då MÅSTE de ha varsin Bur allihopa.
Lycka till! :)
// Sofia
Glömde även skriva att de är redo att flytta till nya hem från och med 4½ - 5v ålder.
// Sofia
Tusen tack! :)
Då grejar jag det nu…
// Hannah
Du har full koll hur man kollar kön då? Vet att vissa nybörjare brukar ha lite funderingar ang det
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Full koll hade jag ju inte, upptäckte jag. Hanar har, förutom pungen, stort avstånd mellan"prickarna" i rumpan och honorna tajtare avstånd?
Hade vänt upp å ner på allihop å kollat två ggr tidigare å fått det till 4 honor å 4 hanar, så när jag kollade läget morgonen därpå så var det första jag såg en hane (en pung :() liggandes brevid Ronja (mamman)…
Kollade på allihop igen å fick det då till 5 hanar, 3 honor. Så brorsorna bor nu själva och syrrorna med mamma. Och det är mkt lugnare i burarna nu :)!
Men småkillarnas Bur ser ut som en ungkarlslya… dom vänder upp å ner på allt och har inte ens fått in toapappret i boet,så nu jag har hjälpt dom:).
Tack för tipsen!
Hahaha va gulligt, ungkarlslya