Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3693 ggr
aliiciaj
0

Han släp blir sämre och sämre..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en jätte fin hamster sm heter Bambieäs New York, har en bildtråd någonstans här på forumet på honom. När han kom till mig för 2,5 månader sedan så hade han ett jätte jämnt och fint släp/kjol. Fast det har bara blivit sämre och sämre med tiden… Har alltid använt torr-pellets men funderade på om det var det som gjorde hans päls dålig, så jag bytte till toalätt. Han har bara haft det i en vecka men har inte sett någon skillnad än. Han får varje dag tilläggsmat som är lite lika från dag till dag, orkar inte rabbla upp allt som han kan få idag… Fast kan säga att han är lite bortskämd ;) Solrosfrön kan väl hjälpa till för att förbättra pälsen? Har för mig det.

Finns det något mer som kan hjälpa pälsen? Är det någon som kan gissa varför hans päls blivit dålig? Hans pappa har otroligt fint och stort släp och var 2009 vinstrikaste hamster i petklass så han har i generna att ha fint släp. Kan visa en bild på innan och en efter.

Eller första  bilden så började släpet bli sämre

Zvintos
0

Vissa får helt enkelt sämre päls och det är inte mycket att göra åt.
En hel del sitter säkerligen i generna.
Att det finns bra pälsade i stammen innebär inte automatiskt att avkommorna blir bra pälsade.
Vore det så, skulle det bli mycket enklare att avla.
Men vissa får helt enkelt sämre päls trots välpälsade föräldrar.
En del får sämre päls med åldern, andra bättre.
Det varierar helt enkelt.

Min ena hane här hemma hade jättefin kjol när han flyttade hit förra året, men nu är han sämre pälsad än mina honor och ser ut att fortsätta vara det.

UlrikaD
0

Det är verkligen jätteolika hur pälsen blir. Har en hane med världens mesta och längsta päls, men en av han han-bebisar ser ut som en hona. Det är både genetik och tur helt enkelt.

Sen växer ju pälsen i perioder, ser han illa ut nu så kan han se jättebra ut om ett halvår. Eller så blir det tvärtom.

aliiciaj
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter ha bytt Bur och bytt torr-pellets till toalätt så har han blivit lite gladare och hans päls har blivit lite fluffigare. Det har inte växt ut flera cm direkt på några få dagar, men det verkar vara på bättringsvägen. Men det ser ut som om den håller på och växer ut..